AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
115

X3 2d 2011 Slitage utsida bakdäck

46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Hej
Jag har 245/19 fram och 275/19 bak och mina bakdäck slits på utsidan.
Efter ca 2500 mil fick jag byta bak då jag var nere vid slitagevarnaren på utsidan och det var 5 mm kvar på innsidan
Jag har gjort två fyrhjulsinställningar på två olika verkstäder. Resultatet från båda är att camber bak går bara att justera till ca -0,6° det är max negativ justering.
Besiktningen har aldrig påpekat något glapp i bakvagnen.
Det enda som är bytt är fjädrarna bak efter brott på bägge 2020.
Vad är det optimala och mest kostnadseffektiva att göra?
Laborera med lufttrycket högt eller lågt ?
Byta ut excenter bultarna för camberjusteringen för att se om det går att justera mer?
Byta ut delar i bakvagnen trots att jag ej kan se något glapp ?
Köra på som tidigare då jag kan byta bakdäck två gånger och ändå hålla mig innom omkretstoleransen? (Jag har för närvarande Continental premium contact 6 (Maserati anpassade)) Bilen har gått 23000 mil
Håkan E

Ma
1.334
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Låter lite skumt.
Men för att klargöra - "Efter ca 2500 mil fick jag byta bak då jag var nere vid slitagevarnaren på utsidan och det var 5 mm kvar på innsidan" - detta var med nya däck?

En sak som jag tänker på är detta - "Det enda som är bytt är fjädrarna bak efter brott på bägge 2020." Kan verkstaden som bytte fjädrar sattit dem fel? Vissa fjädrar skall nedtill på fjäderbenet passas in i 'klacken' på fjädersätet, men vissa skall INTE det. Bara en lös tanke. Har iofs svårt att tro att ett sådant fel skulle resultera i det felet du beskriver...
bl
2.293
blixten
325i -88
Om däcken slits på utsidan bak så är det ju sannolikt även för mycket toe in. Exenterbultarna för kamberjustering kanske inte är avsedda för din bil då kambervärdet sannolikt bör ligga mellan -1.0 till -1,5 gr. Vad har du för bredd på fälgarna bak?

Om dom har satt ditt för långa fjädrar när de bytte så kan det kanske bli fel också...
bl
2.293
blixten
325i -88
Om däcken slits på utsidan bak så är det ju sannolikt även för mycket toe in. Exenterbultarna för kamberjustering kanske inte är avsedda för din bil då kambervärdet sannolikt bör ligga mellan -1.0 till -1,5 gr. Vad har du för bredd på fälgarna bak?

Om dom har satt ditt för långa fjädrar när de bytte så kan det kanske bli fel också...
46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Hej igen
Fälgarna är original sedan bilen var ny 8" fram och 8,5" bak och 19"
Värde toe 0,09° och total toe 0,17°
Håkan E
46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Hej
Rättelse Fälgstorleken fram är 8,5" och bak 9,5" original BMW fälgar
Håkan E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.