|
|
|
|---|---|
|
Hej, hade inne bilen på verkstad i dag för att fixa en ABS-sensor och eventuellt vattenpump som jag trodde. Dom ringde efter 3 timmar och sa att dom inte kan gå vidare då den spottar felkoder, fick två A4 blad fulla med koder. Han bad mig ta kontakt med en bilelektriker först för att se vad problemet är, han menade på att det är nåt elfel och att signalerna flippat ur fullständigt. Någon som varit med om något liknande? Mvh | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Låg spänning i batteriet. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
=> Knas på bussen/bussarna kan skapa mängder av felkoder. => Knas i gateway (enheten som översätter meddelanden mellan olika typer av bussar) kan skapa mängder av felkoder. => Glapp i spänningstillförsel kan skapa mängder av felkoder. => Låg spänning (dvs mer permanent dålig spänningstillförsel) precis som Westersund redan nämnt. Så yes, helt normalt med en relativt modern bil. @Drell: Posta gärna de två A4-bladen med felkoder om du kan! Kuriosa : Om du tycker en 2009 kan skapa mängder av felkoder så vill du inte veta vad en typ post-2020 är kapabel till :-) Du kan nog även gissa hur mycket svårare == dyrare det är att felsöka på en typ post-2020... Men pöbeln kräver allt detta krimskrams och biltillverkarna levererar! |
|
Här kan ni se felen den spottar ut. Länk |
|
| Westersund: Kan det även göra att motorn blir så varm att den går in i limp mode, ingen värme i AC, ABS-sensor urballad o.s.v | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nja. ABS-sensorer kan bli dåliga med tiden och att den elektriska vattenpumpen bör bytas var 10k-15K mil är väl inget hemlighet, är vattenpumpen dålig förklarar det varför motorn går varm och det inte kommer någon värme i kupén (ingen/dålig cirkulation). Om jag får spåna fritt så antar jag att du inte har kört med bilen särskilt mycket på sista tiden om ABS-lampan lyst och att motorn går varm efter en stund. Vilket i sin tur skulle förklara den låga spänningen i batteriet. |
| Westersund: Jo då, Jag har kört som vanligt. Dock bara 2 mil på vardagarna och kanske 5 mil på helgerna. Men sista tiden kanske jag kört mindre då den hettar över, innan var det ju massa minusgrader så den hamnade inte i limp mode. | |
| Kollade ni felen den spottar? | |
Det där var inte så värst många felkoder! You ain't seen nothing yet! :-) En modern 7-Serie kan ha 50-70 felkoder liggandes och drällandes... DME hade 5 DSC hade 5 MOST hade 1 (avbrott på fibern nånstans - helt orelaterat till DME/DSC) JBE hade 1 (klassiska AUC-sensorn - alla har den inklusive jag själv - helt orelaterat till DME/DSC) FRM hade 1 (bromsljus höger - helt orelaterat till DME/DSC) DME har två felkoder på vattenpumpen (frånkoppling och varvtalsavvikelse). Oftast är det den elektriska vattenpumpen - dessa har inte ens en 1/3 av livslängden av vad en mekanisk har. Ibland kan det vara kablage/kontakt/försörjning - men oftast själva vattenpumpen. Om man inte vill chansa så kan en tekniker felsöka och fastställa ganska omgående om det är vattenpumpen eller inte. Men vid 23 500 mil så har vattenpumpen säkerligen bytts en gång innan och nu är det dags för andra gången. DSC sätter felkoder på tre av fyra hjul (HF, VF, VB) vilket är lite misstänksamt. Här lutar det mer åt själva DSC-styrenheten. Således krävs en tekniker istället för en mekaniker för att undersöka det vidare (troligtvis inte så enkelt som sensorer - men det kan en tekniker felsöka och fastställa ganska omgående). Men det är bra att verkstaden är ärlig och säger att här behövs en tekniker och inte en mekaniker! Tummen upp att du fick felkoder och hela rapporten (inte alla verkstäder ger dessa till kunden). (Tillägg : DME hade även en felkod för självdiagnos på NOX-sensorn, en felkod mot bränslepumpen och en felkod mot bränsletrycket - men dessa hade jag hanterat som ett uppföljningssteg efter vattenpump och DSC åtgärdats - dvs fixa det först och radera alla felkoder och se vad som kommer tillbaka och hantera det sen). |
|
bmw-slangen: Ja detta är en mycket populär och ärlig verkstad som tur är, han sa att jag ska ta mig till en bilelektriker för att kolla av grejerna, ringde det företaget och fick tid den 17:e. Jävligt segt då man är i behov av bil, vet inte hur jag skall lösa en lånebil för det är ju sinnessjukt dyrt. NOX-sensorn har jag misstänkt länge, det känns som att det är 500 fel på bilen. Inte nog med detta så har jag ju ett annat problem, har nog gjort ett inlägg om detta tidigare. När jag startar bilen första gången på dagen så går den otroligt ojämnt, kraftlös ibland, men kör man en stund så brukar det släppa, ibland tänds orange motorlampa om den är riktigt dum. Den dricker mycket olja, den dricker mer soppa än normalt, fan säger jag. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Säger som BMW-Slangen, börja i nån ände och beta av fel. Vattenpumpen är första steget. Att motorn är kraftlös vid kallstart ibland och drar mer bensin än normalt låter som ett klassiskt fel på styrningen till bränsleblandningen. Utan felsökning skulle jag säga att det är luftmassemätaren eller en/två lambdasond(er) som börjar bli dåliga. Fel på kamaxelgivare eller vevaxelgivare ger vanligtvis mer gångrelaterade symptom så som ryckighet (varvtal), motorn dör vid stopp o.s.v. |
|
Ja, man får ju göra det. Men grejen är ju att jag måste sätta en gräns på hur mycket jag ska lägga på allting, det sa även killen på verkstaden att det är ju ingen idé att laga den för så mycket som bilens värde. Så jag har hamnat i en knepig sits. Hade man haft en lift och lite mer kunskap om hur man byter själv o.s.v så kanske det lönat sig, men att lämna in på verkstad går ju inte, det finns folk som betalar hutlösa summor långt över bilens värde men det skulle jag aldrig göra. |
|
Bilens värde är egentligen en mindre väsentlig faktor när det gäller att avgöra var gränsen går (speciellt för bilar med lägre värde). Det är i första hand bruksvärde, historik och övriga alternativ som spelar en större roll. Säg en bil är värd 20 000 SEK. Du får en reparation på 20 000 SEK (topplockspackning, bränslepump, generator). Är det värt det? Ja det kan det vara om sannolikheten för att du kan få minst 5 år till ut av bilen så kan det vara det (du har kanske redan investerat i bilen, du vet mycket av de typiska slitagedelarna är redan bytta och så vidare). Med en nyare bil (säg runt ~150-200K) är det svårt att komma under 4000 SEK om året om man räknar in värdeminskning och räntekostnader. Vad är alternativen? 1) Sälja för 5 000 SEK och köp en liknande bil för 5000 + 20 000 = 25 000 SEK? Vad får du då? Oftast alltid sämre bil samt mer osäkerhet. Detta alternativ brukar sällan resultera i en bättre situation. 2) Köp nyare/modernare - säg 200-250K. Värdeminskning och räntekostnader kommer att ofta skapa en kostnad som är lika mycket eller mer än originalscenariot (där man reparerar en i övrigt bra bil). Respektive individuell komponent bör dock vara mindre problematiskt med denna bilen. Men vad jag har sett så brukar den faktorn alltid utjämnas av (och ofta överskridas av) att det finns fler, dyrare och komplicerade detaljer på moderna bilar (vilket i sin tur höjer även arbetskostnaden på reparationerna). Vad jag säger är att en äldre bil har detaljer som har större sannolikhet att gå sönder, men de har mycket färre av dessa (och ofta billigare). En nyare bil har detaljer som har lägre sannolikhet att gå sönder, men har vansinnigt mycket mer av dessa (och ofta dyrare). Så man kommer att uppleva att man behöver repararera den nyare bilen precis lika mycket som den äldre och man når inte den förbättring man betalat extra för. Men det finns alltid en gräns - håller fullständigt med - det är dock inte alltid bilens marknadsvärde är just den gränsen. Men här pratar vi väl om ett värde på, uneducated ballpark guess, 60 000 - 80 000 SEK (som du får vid exempelvis inbyte)? Här borde det finnas utrymme för en del reparationer innan man kommer till en defintiv gräns. Har du verkligen reparationer planerade/estimerade för 60-80 KSEK? I ärlighetens namn så räknar jag numera många sensorer, som tex ABS-givare, som slitagedelar/drift- och underhåll numera. Även vattenpumpar, drivremmar, löphjul, tändstift, bussningar, hjullager och annat är också slitagedelar/drift- och underhåll som är helt normalt (och som alla bilar behöver). På modernare bilar så är numera elektronik i princip slitagedelar också (efter 10 år är all bets off). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.