AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
297

F80 M3 motorolja 0W-30 eller 0W40?

A-
24
A-S
435i gran coupé 2015
Lite nyfiken vilken olja ni använder märke och 0W-30 eller 0W-40 och om ni kör LL 01 eller LL 04 ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med risk för att vara lite off-topic (då jag inte har en S55-motor) så kommer jag ändåså ge några av mina cent här. Det är ett ganska generellt svar så det kan troligtvis vara delvis applicerbart på just din specifika fråga.

Jag siktar på 0W40 när tillfälle ges (för jag har också motorer som vill ha antingen LL-01 eller LL-04).

Anledningarna kan summeras i ett ord - marginal.

30 finns där främst för att kunna säga att bränsleförbrukningen blir en tusendels promille lägre.
Inga tvivel att motorn har fullgott skydd med 30-olja - det har utvärderats och verifierats av tillverkaren - under vissa specificerade förutsättningar.
Vad man har "förhandlat bort" är marginalerna - man har alltså reducerat marginalerna något (allt har tillverkningstoleranser, det finns alltid corner cases, det finns alltid udda driftsfall).

De nya modulära motorerna (B38/B48/B58) exempelvis är alla tekniskt godkända för allt från LL-01 (som har 40-olja) till LL-17FE+ (som har 20-olja). Så här har du allt från 20 till 40 som varmviskositet bland godkända oljor. Men en gemensam faktor med alla nyare specifikationer (började faktiskt redan med LL-01FE) är just "FE" finns med numera dvs Fuel Efficiency. Hade man kunnat gå ned till 16 så hade man gjort det, men då kom man för nära marginalerna.

Det är inget som helst fel på en motor och motorolja med varmviskositeter på 16, 12 eller 8. De klarar av att ge precis lika bra skydd och smörjning som äldre motorer. Med en skillnad - tillverkningstoleranserna! De har krympt till extremt små med inget utrymme för minsta lilla avvikelse. Det måste vara PERFEKT i tillverkningen. Du får en motor som är bränslesnål men på bekostnad att tillverkningen av denna (inklusive alla underleverantörer) är mycket mer krävande och risken för defekter är större.

GM var väl den senaste i raden av alla biltillverkare som blev varse om detta. Det var bland annat en batch med främst vevaxlar vars ytfinish och mått var utanför de tuffare toleranserna (och när du ska köra med 20-olja så är det tuffare krav på dimensioner, ytfinish och liknande).
Från NHTSA recallen finns en intern GM bulletin N252494000 Länk där åtgärderna för de motorer som fick dessa batcher av motorkomponenter (som bara var en aningens out-of-spec) var:
-> installera ny motor om skador redan börjat uppstå (och forsätt använd 0W20)
-> byt från 0W20 till 0W40 om skador ännu inte börjat uppstå
I detta fall handlar det om hur en olja beter sig i det hydrodynamiska området (i en Stribeck-kurva) och beroendet mellan viskositet och ytfinish.

Men det finns även marginaler när det gäller själva varmviskositetet och främst då slaget om att få oljan att bibehålla sin varmviskositet över en längre period av användning. Bara för att du häller i en 30- eller 40-olja betyder inte att det är det för evigt!
Det är här marginalerna (kring varmviskositet) blir bättre med 40 än med 30.

Alla olja ändrar sin varmviskositet i takt med att oljan används.
Det är främst additiven (VI improvers) som slits över tid och gör oljan tunnare och tunnare.
Förenklat är additiven som speghetti-bollar som är ihoprullade som kalla (och gör oljan så lättflytande som möjligt) men vecklar ut sig vid arbetstemperatur (ökar viskositeten och kontrollerar att oljan inte blir alltför lättflytande).
I takt med att dessa additiv slits/förbrukas så sjunker oljans varmviskositet med tiden.

Kör du med rekommenderade bytesintervall (vilket man inte ska) så blir det ganska länge mellan oljebyten.
Har du då en 30-olja så har du bara en viss marginal för att den ska bli så tunn som 20-olja (eller värre).
Har du däremot en 40-olja så har du större marginal innan den ska bli så tunn som 20-olja (eller värre).

Kuriosa : Varmviskositeten är en klassindelning där varje klass (10, 20, 30 osv) motsvarar ett visst viskositetsspann.
En 30-olja kan alltså ligga väldigt nära en 40-olja i dess varmviskositet om 30-oljan ligger i absoluta övre gränsen i sin klass och 40-oljan ligger i absoluta nedre gränsen i sin klass.
bl
2.293
blixten
325i -88
Hur kör du din bil? Kör du på trackdays, kör du din bil året runt, kör du med den till/i fjällen vintertid, kör du med husvagn, kör du på tyska motorvägar sommartid i högt tempo.
A-
24
A-S
435i gran coupé 2015
Ok tack för förklaringer tänkte lite samma där kör inte på bana med bilen den är på steg 1 nu inget annat självklart drar man på dagligen har kul men ingen hård körning direkt.
Kör inte till fjällen blir en runda till nurburgring till våren nu.

Tänkte gå upp till 0w-40 men då är det LL-04 spelar det roll eller måste det vara LL-01 förstår att nyare bilar har LL-04

Just nu använder de shell helix ultra 0w-30 LL-04 där jag lämnar den på service. Servar den varje år även om ja inte kör speciellt mycket med den..
bl
2.293
blixten
325i -88
Du har ju oljetemperaturmätare i din bil, då kan du ju se om temperaturen drar sig väldigt högt upp vid inspirerad körning (120-135 gr). Kan ske med M-bilar på svenska banor.
Jag har inte varit med om att det har skett vid körning på Nürburgring, men är det väldigt varmt ute (typ 30 gr) så kanske...

Personligen, om jag känt mig osäker på vilken olja jag skulle välja, pga oljetemperatur. hade jag valt 0w40 LL04.

Själv kör jag på 0w-30 LL-04 bmw originalolja, men hade jag kört mer regelbundet på svenska banor, eller autobahn sommartid och sett oljetemperaturen dra uppåt hade jag valt 0w40 LL04.
Jag använder min bil året runt.
A-
24
A-S
435i gran coupé 2015
Ok tänker lite med på skydd av lager och annat om man kör steg 1
Lite mer värme eventuellt i motorn bättre gå med 0w -40 även om man inte kör så jävla hårt med bilen
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kör du enbart på sommarhalvåret och tänker köra någon form av bana med bilen (Även Ringen) så ska du satsa på 5W-40, ett hett tips är Motul 8100 Xcess Gen 2. Viktigt att det är Gen 2. En olja som klarar både BMWs, Mercedes och Porsches högsta krav och kostar inte hutlöst mycket. Kör det i min N55 M2 som är väldigt lik en S55.

Finns att köpa i Sverige för rimliga pengar: Länk
A-
24
A-S
435i gran coupé 2015
Tack för tipset ska titta på den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@A-S : S55-motorn är tekniskt godkänd för både LL-01, LL-01FE, LL-04 och LL-12FE förutsatt att den INTE har partikelfilter (GPF)!

Om du har partikelfilter (GPF) så är endast LL-04 och LL-12FE godkända (på grund av SAPS-nivåer, dvs sulfataska/fosfor/svavel, vilket är samma situation med dieselmotorer och dess DPF).

Se detaljer här i dokumentet nedanför:
Länk

Kuriosa: Jag tror inte (är dock inte 100% säker) att S55-motorn i F80 M3 någonsin fick ett GPF. Det var väl S55-motorn i F82 M4 LCI samt F87 M2 Competition/CS LCI som hade möjligheten att få det.
A-
24
A-S
435i gran coupé 2015
Stämmer det att LL-04 för partikel filter tror de kom från 2018 kanske den sista F80 fick det .
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Blev nyfiken och gick in i ETK och kollade sista F80 M3 LCI (10/2018) och den hade ingen option/möjlighet för GPF - så det verkar som att F80 M3 aldrig fick det.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om jag inte minns fel sitter det 4 katalysatorer på S55:orna i F80/82, klarar avgaskraven på besiktningen med 2 av dom borttagna. Medan S55 i M2 Comp hade en del 2 katalysatorer och 2 partikelfilter och andra 4 katalysatorer, kommer inte ihåg när dom gick över till partikelfilter.
A-
24
A-S
435i gran coupé 2015
Har M performance system tror att två av resonatore är borta men fyra katalysatorer visste ja inte eller du kanske tänkte på resonatorer?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det sitter katalysatorer på grenrören också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.