AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
221

Varnar för varm motor när man kör hög hastighet?

Yo
65
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Hej

Har en BMW 520xdrive från 2019. Det kommer upp varning att motorn är varm, kör försiktigare, besök verkstad ifall det återkommer flera gånger.

Men detta händer enbart på landsväg över 90km/h. Stadskörning eller under 70-80km/h kommer aldrig varningen upp.

Vi provade en gång och köra 100km ett tag och mötte att tempen blev hög, men den sjönk jätte snabbt när vi slutade gasa.

Problemet var ännu värre när det var varmare ute också, det enda vi tyckte var varmt var eventuellt en slang som gick till termostathuset.

Men vad tror ni? Får inga felkoder heller. Kanske bör man prova byta termostathus?
bl
2.293
blixten
325i -88
Det är väl sannolikt en givare och/eller termostat som inte fungerar som den skall och behöver bytas. Att börja med att byta hela termostathuset känns ju som overkill. Har du bytt kylarvätska på bilen, kan vara luft i systemet? Hur långt har bilen gått? Vilken felkodsläsare använder du?
Yo
65
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Det är sant, kanske overkill. Har för mig att vi ”blåste” ur systemet och luftade allt. Kylarvätskan måste jag kolla om det är gjort, jag har då inte bytt den.

Tack för tips. Kanske bör avvakta med termostathus, kanske byta nån tempgivare istället?

Den har gått 14.000 mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.