AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
341

530d, utbytt CIC, går ej att aktivera eller uppdatera gps

Th
7
TheAdam
530d F11
Hej, har en 530d f11 som fått CIC utbytt hos firma, nu går det inte att aktivera GPSen med kod eller uppdatera den! Någon som har några tips?
Hej,

Helt klart över min horisont, men kodning behövs. Minst.
Det finns olika generationer av både hårdvara mjukvara.
Fast det borde ju den aktuella firman veta och ha parerat för.

En snabb googling:
Länk

//Lennart

Th
7
TheAdam
530d F11
Tack för svar! Ja det verkar helt klart behövas kodning, detta bytet av CIC skedde innan min ägo och den infon fick jag ej ta del av förens jag hittade dessa papper ihop vikta bakom ägarmanualen I bilen!

Har du någon koll på om kameran i vindrutan är kopplad till navigatorn? Ska kunna få skylt avläsning osv via den men den verkar inte göra något nu?
Mvh
Som sagt, över min horisont. :/

Om installationen är korrekt gjord med rätt hårdvara, kanske det räcker med en kodning. Iofs verkar det också behövas en FSC-kod.

Men igen, jag har ingen detaljkunskap. Eller ingen kunskap alls, rättare sagt. Ville bara trigga dem som vet. :)

Forumet har en medlem, olaO, med mycket kunskap om kodning. Prova att kontakta honom.
Länk

//Lennart
Th
7
TheAdam
530d F11
Det uppskattas då jag verkligen inte har en aning om hur jag ska gå vidare! Ska pröva att kontakt firman som bytte CIC men det var 2018 om jag inte minns fel så oklart hur mycket info dem har om det idag ! Eller lust att hjälpa en ny ägare för den delen!
Jag ska prova att skriva till honom och se om han kan hjälpa till!
Om du med ”firman” menar olaO, börjar du rätt. Han är en engagerad och hjälpsam forummedlem.

//Lennart
Th
7
TheAdam
530d F11
Nej firman som bytte CIC är en verkstad i Stockholmstrakten men det var som sagt långt innan min ägo, man kan ju alltid prova att ringa dem på måndag o kolla om dem har någon info om vad dem gjorde för programmering vid bytet!

Det gjorde senare en felsökning av en annan ägare som inte heller kunde aktivera navigatorn med fsc koden men utan resultat!

Skrev ett meddelande till Ola så hoppas att han har någon magiskt lösning!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tyvärr har jag dåligt koll på just detta men till en f11 behövs någon form av ENET baserad adapter, antingen en klassisk ENET-kabel och att man får tag i ESYS.
Men trevligare är en trådlös MHD Universal Wifi Länk då kan man istället köra appen Bimmergeeks ProTool som är ESYS i appform, mycket enklare, även diagnos givetvis.
Andra trevliga appar som finns är Bimmerlink, Bimercode, XHP, X-delete etc. Man kan även köra Ista med dessa grejer.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Th
7
TheAdam
530d F11
Tack för svar Ola! Enet adapter kommer nu på onsdag! Vart i kontakt med verkstaden som jag trodde hade bytt CIC men det var tydligen bara ett kostnadsförslag som aldrig accepterades så eventuellt har tidigare ägare bytt CIC själv och ej programmerat!
Försöker just nu uppgradera kartorna själv med nyare kartor och sen pröva med någon av de 3(!) fsc koderna jag har! Annars få tag på någon som kan programmera in CIC korrekt nu!
Fortsätter nog uppdatera tråden ifall jag kommer fram till något och nån annan har samma problem!
…Hej…prata med Biltronix Huddinge. …Dom renoverade min ccc enhet , i- och ur- monterad utan problem….rekommenderas…/ Kent
Th
7
TheAdam
530d F11
Tack för tipset! Såg att biltronix öppnade kl 11 idag, ska slå dem en signal då! Bor en 40mil ifrån men är dem säkra på att dem kan lösa de så är de värt de!
Th
7
TheAdam
530d F11
Försökt uppdatera kartorna nu på morgonen, får tyvärr meddelandet:

Navigationsdata I fordonet är ofullständiga eller manipulerade.
Låt din servicepartner utföra en kontroll.

Pratat med han på biltronix, han ska första lite och vi ska höras senare, har även en kille utomlands som ska se om han kan göra något via enet kabeln när den kommer imorgon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.