AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
305

Köpa eller inte köpa

La
75
Lasse740
BMW 745d
Hej
Jag funderar på att köpa en 740d/745d, typ 2016-2019, alla jag ser har XDrive och jag ser så mycket om dessa, vågar man köpa en beg BMW med XDrive ?
IQ
357
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Jag vågade i tisdags :) Men så är jag ju inte riktigt som alla andra.

My Toyota IS fantastic :)
Ma
1.334
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Ett typsvar på frågan ser nog ut såhär.

BMW:s xdrive är inte klockren. Det har varit en del problem med den. Men som med andra liknande problem så ser man alltid bara problemen på sidor som AP. De som inte har problem hör aldrig eller sällan av sig. Till skillnad mot kamkedjeproblemen N47 har jag aldrig sett någon statistik över bytta xdrive så det är svårt att bedöma hur många som faktiskt drabbas. BMW är noga med att man skall ha bra däck runtom som inte skiljer i mönsterdjup (omkretsen egentligen). Flera skriver att bara man har ordning på däcken är det liten risk för haveri. Vill man inte alls ha xdrive så kan man koda bort den med xdelete. Min bedömning utifrån vad som skrivs här och på andra ställen är att överlag funkar xdrive. Vill du verkligen ha en 740 och inte hittar en utan xdrive hade jag köpt en med. Inköp, service och underhåll på en sådan bil kostar en del och 30k extra i riskbudget för xdrive kanske inte är så mycket i sammanhanget.
La
10
Lars Anderberg
520d Xdrive Touring -17
325ci man E46-03
Precis som Matthias skriver är det viktigt att ha bra däck med jämn förslitning på alla 4 men också viktigt att ge ATC fördelningslådan lite kärlek med regelbundna oljebyten. BMW säger ju att den inte behöver något oljebyte men det finns många åsikter om detta. Själv byter jag olja i ATC och bakdiff var 6000 mil samt spolar/byter olja automatlådan var 8000 mil. Har aldrig haft en tendens till störning i transmissionen på de xDrive-bilar som jag ägt under åren.
Sedan är det viktigt att hålla lite koll på bilbesiktningen när dom gör rullbromsprov så att dom inte glömmer att lägga i N eller friläge men det där bör ju funka i dagens läge.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.