|
|
|
|---|---|
|
Hej Har problem med luftfjädringen på min E61 530 LCI. Ibland plingar iDrive: ride height failure och vänster bak går i botten. Jag kan med INPA höja den igen med ”hand control”. Men när jag sen kör iväg igen, ser jag via inpa vad bilen gör: den öppnar ventilen och släpper ut luft vänster bak, så efter 100m är den lika låg igen! Förmodligen eftersom höjdvärdet på vä sida är fryst, så bilen tror den är alldeles för hög. Släpper ut, men värdet är detsamma! Höjer jag den med hand control och ställer bilen parkerad håller den luft i flera dagar - tror därmed att bälgar, slangar, kompressor, ventilblock är OK. Har även lyckats göra en kalibrering av höjden i inpa, och då höjer bilen upp sig till rätt nivå och håller sig så när man kör. Men efter ett tag plingar idriven igen, troligtvis för den inser att det är orimligt att höjdvärdet är helt konstant i kurvor/hög fart. Allt detta har fått mig att misstänka höjdgivaren vänster sida. Men så i förrgår försökte jag in o pilla lite med inpa igen. Då, när jag är inne i 1-axle suspension menyerna får jag kommunikations-felmeddelande titt som tätt i inpa. Detta får mig att misstänka EHC modulen, då jag antar det är den man styr när man är inne i de menyerna i inpa? Tex, när jag i hand control menyn beordrar rear left up, börjar kompressorn gå, ventilblocket öppnar till vänster sida o bilen börjar stiga. Men exakt samtidigt som jag få kommunikations-felmeddelande pausar kompressor o ventilblock! Tills jag klickat ”continue script” eller vad det stod, då återupptar den o fortsätter pumpa upp. Innebär detta att EHC modulen kan vara felande länk? Finns även tendens att däcktryck felmeddelande dyker upp i samma veva emellanåt. Och har PDC fel och dragkrok-släpvagnsbelysningsfel sedan innan. Så kanske att det är fukt i reservhjulsbaljan (trots inget panoramatak). Sen kanske kablage baklucka med kan vara något som är av? | |
| Hade du kollat baljan efter fukt? Det kan ju också vara så at det pga ålder är lite dålig kontakt till modulen. Sitter modulen i baljan? Isf kan du ju enkelt se över modulen, kanske öppna och titta i den. Har för mig att det är rätt basic plastlådor. | |
|
Ska försöka få tid till att kika baljan och modulen, återkommer! Om det behövs ny, vet du om man behöver koda in den på något sätt? |
|
| Osäker faktiskt. Men jag hade baljan full med vatten en gång på en e61 och efter mycket torkande kom allt igång igen. Börja där och återkom om ngn modul är helt slut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.