AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
342

Är bilig.se en bra bilförsäkring?

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Fick häromdagen ett erbjudand per brev från bilig bilförsäkring om billigare försäkring till min bil (den i sign) skiljer ca 1000 kr/år. Har googlat på det och det vart inga bra recensioner. Är tydligen ett dotterbolag till Svedea försäkringar. Har ni hört nåt om detta bolag tidigare? Själv är jag skeptiskt till det pg a recensionerna de fick.
Hej,

Tusen spänn skall kanske sättas i relation till vad du betalar idag?

I familjen har vi två bilar hos If. 6 resp 8k/år med konstant tendens till ökning, vilket gör mig lite putt varje gång ett nytt försäkringsår påbörjas.

Men If levererar! Aldrig att jag skulle byta till ett m e m no-name bolag för att spara en tusing per bil och år!

//Lennart

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På ämnet kan jag avråda från alla försäkringar som har med Sensor att göra iaf. De lyckades på riktigt inte aktivera försäkringen på rätt bil. Det är riktigt klumpigt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, inget jag skulle rekommendera - det ger inte den solida känslan jag eftersöker iallafall.

Alla (mina personliga) varningsflaggor/saker-jag-inte-gillar finns där:

- Inga kontaktuppgifter - endast chatt.
- Tveksam ansvarsfördelning och upplägg (varför gå via Svedea som ju i sin tur är en försäkringsförmedlare till HDI Global Specialty SE och är ju redan inriktade på nischade försäkringar där man kan få det billigare om man passar in i deras nischer).

Under "Kontakta oss" står det att endast en chatt finns tillgänglig.

Där står även följande:
"Har ni ett telefonnummer? Nej - BILIG ger snabb, digital och personlig service i vår chatt"

Men under "Frågor och Svar" finns dock ett telefonnummer.

Har sett denna typ av upplägg på andra ställen. Är exempelvis ett vanligt upplägg för att hantera parkeringar. Att bestrida eller komma i kontakt med någon är hopplöst. Fastighetsägare har outsourcat parkeringsövervakning till ett företag som i sin tur har outsourcat det till ett annat som i sin tur är en virtuell pool av resursföretag som i sin tur outsourcar sin virtuella badring i den virtuella poolen till ett bemanningsföretag som i sin tur köper tjänster på postorder från Jultomten.
Inga kontaktuppgifter, de bara hänvisar en vidare - har varit tvungen att hantera ett sådant ärende (en kamera registrerade infart men missade utfart och mätaren stod och timmarna tickade iväg då det inte fanns någon kontaktinformation någonstans - att ladda ned en app var det enda som erbjöds).

Liknande upplägg, fast två snäpp värre, har ju DriveSAFE Garanti (som jag KO-anmälde för något år sedan).

Nu är det Svedea själva som står bakom BILIG websiten. Vill man skapa ett separat varumärke? Varför inte erbjuda detta under existerande Svedea infrastruktur och flagga? Som sagt, förstår inte upplägget. Luktar som man kör en ultra-billig gren - själv skulle jag prova att brancha ut något och se om man kan köra det på minimalt resurser (AI, bots och automatisering in mot existerande Svedea infrastruktur utan i princip några anställda) för att få en dirt cheap driftkostnad.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Tack för svar. Jag misstänkte att det var nåt sånt då det låter för bra för att vara sant. Samt dåliga recensioner. Blir till och slänga brevet i runda arkiveringsskåpet.
Fortsätter med If.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.