AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
277

Fjäderbenslager/stötdämparfästen och EGR-ventil F11 520d xDrive-17

La
10
Lars Anderberg
520d Xdrive Touring -17
325ci man E46-03
Hej,
Planerar en längre tur ner i Europa och håller därför på att byta lite grejor i förebyggande syfte efter som bilen snart gått 27 000 mil. Har bytt vattenpump, rem och tryckrullar samt gummibälgarna till nivåregleringen samt lite annat smått o gott som jag vet kan trassla. Nu behöver jag dock lite hjälp med följande:

1. Ska byta stötdämpare runt om till Bilstein B4 och undrar om jag samtidigt bör byta fjäderbenslager/stötdämparfästen? I så fall måste jag beställa så att jag inte blir stående med bilen på pallbockarna.
2. I nästa vecka ska bilen till BMW för byte av avgasåterföringskylare på teknisk aktion. Jag har läst att EGR-ventilen kan
bygga upp en hel del kocks och sot samt att man rekommenderar byte efter ca 20 000 mil. Är det någon som vet om
dom byter den i en sån här kampanj? Har inga problem med bilen men har märkt att drar lite mer diesel än tidigare.

Tacksam för svar.

Ma
1.334
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Du verkar vara mån om bilen, så

1. ja byt lagren också

2. Vet inte om EGR ventilen byts på kampanjen, men den kan gärna bytas också

La
10
Lars Anderberg
520d Xdrive Touring -17
325ci man E46-03
Tack Matthias!
Nu har jag beställt alla fjäderbenslager till helgens stötdämparbyten.
Ringde även Förenade Bil angående bytet av avgasåterföringskylare och dom meddelade att dom byter hela paketet inkl. EGR-ventil. Man är ju lite rädd att fråga vad som ingår i och med att dom ser varje liten möjlighet att debitera extra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.