|
|
|
|---|---|
|
Jag hade inne min bil (f34 340ix) på oljebyte i växellåda, fördelningslåda och diffar idag på en MECA-verkstad. När jag hämtade bilen sa meken att de inte bytt olja i bakdiffen pga. läckage. Han visade mig och den är lite fuktig på diffhuset vid ingående axel. Jag åkte till BMW efteråt (fd Mbilar i Örebro). Där blev kundmottagaren förvånad, han menade att det i så fall är vanligare med läck på utgående axlar. MECA-meken menade å sin sida att det är ett vanligt BMW-fel. Vad säger ni? Jag tar tacksamt emot tankar och erfarenheter om detta! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Jag skulle säga att det inte är vanligt med läckage (på ingående) på din typ av differential - speciellt inte efter bara 7 år. Då är det som sagt vanligare att det fuktar lite runt utgående drivaxlar. Packboxen för pinjongen (ingående) som sitter på din differential är samma som sitter i otroligt många andra 188-differentialer. Exempelvis sitter exakt samma packbox i differentialen från min E30 323i samt min E30 325i. Kuriosa : 188 refererar till PCD-måttet (pitch circle diameter) på kronhjulet. Generellt kan man dela in BMW-differentialer i fyra vanligt förekommande storlekar nämligen 168 (S), 188 (M), 210 (L) och 215 (XL). Däremot sägs det vara lite vanligare att det läcker från packboxen för pinjongen på de lite större differentialerna (typ de som sitter på E90 M3, E60 M5 och så vidare). Tittar man på denna packbox så är den faktiskt tunnare och med annan design än packboxen som sitter på snäppet mindre differentialer (som i din F34 340iX). Denna packbox på de lite större differentialerna har bara en tätningsläpp med hög friktion (en enda tätningsläpp gör det lättare för smuts att komma in och detta i kombination med högre friktion gör att livslängden blir kortare än normalt) . Om denna design ärr anledningen till att de lite större differentialerna anses läcka på ingående axel oftare än andra låter jag vara osagt. Men det finns eftermarknadsalternativ till dessa större differentialer där designen är annorlunda än BMW Original och liknar mer designen som finns på 188-differentialerna. |
|
Tack för ditt uttömmande svar och kul med kuriosan! Det känns inte som något väldigt akut problem och tänker att jag kan åka fram och tbx till jobbet innan jag får en tid på bmw för att fixa det. Tänker du annorlunda? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Sålänge det bara fuktar lite (vilket det verkar handla om baserat på verkstadens beskrivning) så bör nivån på differentialoljan kunna hålla sig på en nivå som differentialen kan överleva på. Så om du planerar att få det åtgärdat under våren/sommaren bör det inte vara några problem (men ju längre tiden går desto mer ökar sannolikheten att nivån sjunker till en skadlig nivå). Om det bara fuktar så brukar det ta många år innan det sjunker till en ohälsosam nivå, men om det plöstligt börjar få från att det bara fuktar till att det läcker en hel del så kan det gå mycket snabbare och det är ofta man inte uppmärksammar den förändringen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.