|
|
|
|---|---|
|
Hej , våran e61 -05 har gått 34k mil och man undrar om ett oljebyte i automatlådan vore fint då vi inte vet om detta är gjort tidigare. Tråget har ingen avtappningsplugg och man också sett att det sålts lösa filter som man byter i befintligt tråg ?? Hur gör ni andra med detta ? Eller byter ni hela tråget istället ? | |
|
Hej, Det är aldrig fel att (del-)byta oljan i automatlådan. Förutom själva underhållseffekten upplever de flesta att lådan växlar mjukare efteråt. Märker du inte av några direkta problem med lådan, får du nog ändå en positiv effekt bara genom att (del-)byta oljan och hoppa över filtret. Annars kan nog ett filterbyte ge ytterligare en positiv effekt. Efter 34k kunde det kanske vara läge. Jag skriver "del-byta", för du får inte ut mer än ca hälften av den gamla. Jag utgår från att principen för byte av olja och filter på din bil är densamma som för min. Det finns säkert "tusen" YT-videos om byte på E6x, men den här gamla write-up-en för äldre bilar (bl a min) ger nog en bra grund att smälta i lugn och ro: Länk Om du väljer att lossa tråget och byta filtret (som nog är en separat detalj - de integrerade-med-tråget kom nog senare, väl? - skaffa dig ett större antal nya skruvar. Tråget sitter antagligen fortfarande med torx-skruvar. De är mjuka och lätta dra runda i fattningen. //Lennart Annars |
|
|
Hej , ursäkta sent svar , tack för svar och länken. Det sitter ingen avtappning i tråget på den iallafall. Vi får se på detta till sommaren men bra att ha info i förväg . MVH GC |
|
| Jag förespråkar generellt att regelbundet byta oljan i automatlådor, men... det är inte direkt ovanligt att lådor som gått lååångt på samma olja börjar strula efter ett byte även om de gått felfritt innan bytet. Så fundera på om det är värt risken, eller om detta är en if-it-aint-broken-don't-fix-it... | |
|
Hej, Som lenwib skriver är det aldrig fel att del-byta växellådsoljan men tänk på att ca 6 liter ligger kvar i turbinhuset. Om du kört 34' mil utan tidigare oljebyte så skulle jag nog lämna in bilen för att spola och få fräsch olja i hela lådan. En spolning/rengöring/fyllning kostar mellan 6-7' att jämföra med en ZF-sats med olja, tråg och torxskruvar som ligger på mellan 3-4'. Då slipper du även allt ofrånkomligt slabb. Själv har jag alltid varit noga med att följa ZF´s rekommendationer gällande oljebyten i automatlådorna som är 8-12' mil och aldrig haft en tendens till problem. Även om BMW säger att du kan köra bilens livslängd utan byte så tar dom garanterat stryk. MVH Lars |
|
|
Ja det tål att tänkas på , bytte i V70,n och har aldrig sett så dålig olja i en automat nån gång. Inte ens nivån på stickan hade Helmia kollat på servicen men lådorna kollas väl inte. Ok Lars tack för infon , ja gillar heller inte gammal olja men inte lätt att veta om det blivit bytt tidigare heller , får kolla boken och se om nåt finns noterat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.