AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
317

M52 ingen motorlampa vid tändning + bonusfrågor

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Hej,
Hur är läget med M52 vad gäller motorlampa? Läst lite olika bla att denna motor inte visar motorlampa vid tändning - kan det verkligen stämma?
Frågan gäller också om det är någon skillnad i ovanstående vad gäller singelvanos och dubbevanos-versionerna av M52?

Ytterliggare fråga - Var finns motornummer placerat på M52, samt även M54?
- Är det samma instrumentkluster i M52TU som i M54-versioner?
Hej,

Detta är nog frågor för t ex bmw-slangen att reda ut, men som en mellanstation kan jag berätta att min M73TU, ÅM -99 (bilen byggd 09/98, svensksåld - det är nog inte oväsentligt) inte heller har, eller skall ha, en motorlampa.

//Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag börjar med motornummer.

Detta hittar du längst ned på vänster sida av blocket (både för M50, M52, M52TU och M54) - se nedanstående dokument:
Länk

Se exempel från en M54B30-motor här nedanför:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Går vidare till instrumentkluster.

Det är samma instrumentkluster (iallafall för E46) mellan modeller med M52TU- och M54-motorer.
Däremot E46 330i har ett annorlunda instrumentkluster men jag antar det är hastighetsmätaren som är skillnaden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående motorlampa så är det där extra klibbigt runt årsmodellerna där M52 fanns.

M52 såldes ju i modeller fram till och med 1998 eller däromkring.
Alla M52-motorer använde sig dock av Siemens MS41 motorstyrsystemet.

I Sverige kom ju inte kravet på elektronisk miljökontroll (utläsning OBD felkoder och motorlampa) förräns 2002, eller för att vara mer exakt på bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare.
Däremot i USA kom kravet på fungerande motorlampa mycket tidigare (runt 1996 om jag minns rätt).

Sen har vi andra länder och marknader som kan ha andra datum.

Om man bara googlar och läser forum från hela världen kan man nog få olika svar men samtidigt kan flera svar vara rätt.

Så det beror nog helt på vilken programvara och kablage som installerades i bilen (vilket kan varierar mellan marknader) om motorlampan lyser eller inte.

I USA kan det kanske finnas E36 från 1994 där inte motorlampan lyser men samma modell från 1995 så kanske motorlampan lyser.
I Sverige skulle jag gissa på att det kom senare (se exempel från lenwib) och det är fullt möjligt att det hoppade över M52 helt och hållet (då de visste att den aldrig skulle vara kvar i produktion för bilar avsedda för svenska marknaden efter kravet började gälla om motorlampa).
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Tack för era svar hittills, bra underlag.
Nog tänkbart att man skippade motorlampa-funktion på M52 eftersom man som tillverkare nog hade koll på kommande närtida ändringar i regelverk längre fram, vilket är min egna gissning om varför det just är klibbigt med faktan om detta - det finns ingen klar reson kring M52.

Exemplaret.
Bilen ifråga är en E39 520 my98, i trafik sent 1997 och med insug i plast, ev bytt till M54-motor alltså. Alternativt bara insug och,eller topp från M54, oklart ännu, men då vet vi var vi ska leta nr.
Ingen motorlampa lyser vid tändning, men konturen av den finns i klustret - troligen användes väl samma kluster för flera marknader, men kodning kan skilja.
Hojta om ni kommer på mer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara för att ytterliggare förtydliga att det kan vara lite slirigt kring denna lampa så kan vi ta E38.
Hur en svensksåld 09/98 M73TÜ uppför sig har redan lenwib beskrivit.
Tittar man i Bentley E38 (dessa servicemanualer är specifika för den nordamerikanska marknaden) som täcker 1995-2001 och både M73 och M73TÜ - så står det följande:

"The MIL in E38 cars displays one of these warning graphics in the instrument cluster"
[Service Engine Soon]
[Check Engine]
[<symbol motor>]

Så inte bara varierade det mellan marknader, men på den nordamerikanska marknaden hade man även upp till tre olika utseenden för denna symbol på instrumentklustret :-)

(MIL står för Malfunction Indicator Lamp och är det officiella namnet som OBD standarden använder).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.