|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 520d e61 -06 med m47 motor Mitt problem: Hade bytt termostat och kopplade in min lilla obd-dongel för att kolla att temp var ok. Väl hemma så glömde jag att logga ut obd -läsaren som satt kvar i uttaget under natten. Kom ut på morgonen då var bilen död - obd-läsaren hade dragit ur batteriet. Jag laddade batteriet och försökte starta, startmotorn gick bra och lampor lyser men bilen startar inte. Kopplade in min Inpa men får ingen kontakt med bilen…? Något förslag på hur jag kan gå vidare? En BMW tekniker har tittat på det och här är hans ord kring det hela: När jag kopplar upp bilen har jag ingen kontakt med CAS, DME, DSC och LM. Enligt ISTA-P kan det vara problem med centrala gateway. Jag har kopplat ur allt i över ett dygn men felet kvarstår. ISTA-P låter mig inte utföra en ”Cas justering” utan en fullständig uppkoppling. Kan man komma runt detta med något annat program? Med fullständig uppkoppling menar jag att alla styrenheter svarar. Tacksam för idéer!! | |
|
Hej och välkommen till forumet! :) Det är väl inte osannolikt att EWS har aktiverats. Vanligt när batteriet går ned på det viset. Om OBD-dongeln lyckades dra ur batteriet unde EN natt, kan det inte handla om ett friskt batteri. Dvs en uppladdning hjälper inte mer än kortfristigt. Att startmotorn går räcker inte för att friskförklara ett batteri. Både INPA och (antar jag) ISTA kräver en minsta spänning för att fungera. Jag vet inte vilken, men bilen vill generellt ha stabila 12,5 V, så du skall väl sikta på det, åtminstone. En snabb mätning över batteripolerna efter en längre tids vila (ingen laddning eller förbrukning) ger en indikation på hälsan. Men bara en indikation. Vill du få ett tydligare svar, behövs åtminstone ett belastningsprov. Eventuellt kan du, om laddaren har bra kapacitet, ha den inkopplad medan du försöker få kontakt med INPA/ISTA. //Lennart |
|
|
Tack för svar Lennart!! Tror BMW teknikern haft extern ström påkopplat när han testade. En annan sak som jag kom att tänka på är om nån ledning i OBD uttaget hat smält eller skadats...? kollar |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
CAS/LM hänger på K-CAN bussen och DDE/DSC hänger på PT-CAN bussen. Båda dessa bussar nås utifrån via D-Bus (som kan vara D-CAN eller K-Line) som mycket riktigt går genom gateway/router som sitter inbyggd i KGM (Body Gateway Module). Det är D-Bus som är draget ut till diagnostikuttaget. Länk Notera att bilden ovan är för en nyare E61 (från 03/2007 som har D-CAN). Om jag minns rätt sätt så har din bil fortfarande den äldre K-Line och all kommunikation sker då via pine 7 med typiskt ISO 9141-2 protokoll (eller ISO 14230-4 / KWP2000 eller BMW FAST som är en proprietär utökning av KWP2000). Så för din bil så är det inte D-CAN utan K-Line som används för kommunikation mot omvärlden (så i detta inlägg så får man läsa K-Line istället för D-CAN). Men oavsett så termineras båda varianter i KGM. Teknikern får ju hooka upp sitt oscilloskop och först och främst verifiera att D-CAN är kosher (så inte någon av CAN High / CAN Low är dragen hög eller låg). Fast om teknikern kan verifiera att kommunikation med KGM fungerar så vet vi att D-CAN är frisk (eller K-Line i ditt fall som ju är ett enklare fysiskt lager med seriell asynkron överföring med bara 0V och 12V nivåer i låga hastigheter som typiskt 9.6Kbps eller 10.4Kbps). Då får han ju kolla med oscilloskopet att K-CAN och PT-CAN är kosher och har snygga CAN-mönster (dock relativt osannolikt att något dragit ned både K-CAN och PT-CAN bussen - men kan hända). Mer sannolikt är då isåfall problem med KGM. Men att en kvarglömd OBD dongle skulle orsaka fysiska problem med KGM (eller multipla CAN-bussar) är högst osannolikt. Är ju mer troligt att en omsynkning mellan CAS/DDE behöver göras (precis som lenwib är inne på) - då måste man ju ha kontakt med CAS och DDE såklart vilket ju är problemet här och som teknikern kämpar med och måste helt riktigt lösas innan man kan gå vidare. Men som sagt att skada KGM eller CAN-bussarna med en kvarglömd OBD-dongle är inte så sannolikt, däremot skadade kontakter eller annat som glaumann är inne (som gör att man inte ens kan prata över D-CAN) är mer rimligt. Men det är bara att följa datan! Fungerar exempelvis D-CAN? Är det bara DDE/DSC och CAS/LM som inte är kontaktbara eller är alla styrenheter på både K-CAN och PT-CAN icke kontaktbara? Det är ju inte orimligt att något hänt med pinne 7 där i diagnostikuttaget (eller att spänning/jord inte finns eller glappar) och då blir det ju problem att komma åt någon av styrenheterna. Lever KGM? Har den spänning/jord? Är den kontaktbar? Osvsett så är de bara att följa datan! Man måste ju aktivt tänka och felsöka - inte bara sitta och lysna och läsa vad ISTA/P säger :-) |
|
Stort Tack Bmw-slangen för uttömmande svar!! Kollar med Bmw-teknikern och återkommer!! |
|
|
Med all respekt, bmw-slangen, hur stor är risken för att ”hela systemet” brakar ihop på grund av en ganska vanlig batteridöd? ;)) /Lennart ”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?” |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, den är liten. Och skulle någon modul hänga sig så brukar man komma vidare genom att göra allt strömlöst ett bra tag (precis som teknikern provade med). Även om någon modul skulle hänga sig och hogga en CAN-buss så skulle det bara påverka den CAN-bussen. Däremot programmerar man en styrenhet och man inte har stabil hög systemspänning hela tiden kommer man garanterat att ta sönder en styrenhet ganska omgående. Som nämndes tidigare så är jag också mer inne på kanske något problem med stiften i OBD-uttaget, kanske spänningen till KGM (F29, 10A) eller något i den stilen. Dessa är de viktiga: Pinne 7 = K-Line Pinne 16 = +12V Pinne 4 = Jord (chassi) Pinne 5 = Jord (signal) Men man spekularar inte när man felsöker - man insamlar data och låter datan visa vägen! :-) Tekniskt sett kan du såklart förstöra drivkretsarna inne i KGM men eftersom det är ledningar som går rakt ut till OBD-uttaget så är dessa rejält skyddade - så enklare kortslutningar och annat brukar de klara av och även höga korta spänningsurladdarningar. Men så års kan man exempelvis bygga upp riktigt hög spänning (statisk elektricitet) och viss elektronik är ju känsliga för detta. Nu finns det skydd för detta också, men allt går att zappa om man bara vill :-) Men ingen vet om "hela systemet" klappat ihop eller inte. Kanske alla bussarna (PT-CAN och K-CAN) bakom KGM fungerar klockrent och de kan kommunicera finfint med varandra och lever och mår bra! Kanske bara är linan (D-Bus) som är problemet? Vem vet. Än en gång så är det bara att samla in data så får man svaret! |
| 👍😀 | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kolla så inte nån pinne i OBD-II uttaget har blivit intryckt och inte längre får kontakt. |
|
Stort tack Alla för kreativa svar!! Kollar med Bmw teknikern när vi kan kolla på det igen:) Åter tack och återkommer med resultat! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.