AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
574

Satsa på att fixa min gamla Z8-serien 2008 , någon som handlat från Autodoc?

Hej!

Jag har kollat på några reservdelar till min Z-serien och snubblade över Autodoc. Vissa priser verkar riktigt rimliga och de säljer delar från välkända märken. Men är det någon här som har handlat från Autodoc och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag är lite kluven just nu. Min coupé har gått ganska långt, men den gick igenom besiktningen igår – dock med en anmärkning på en bult eller bussning i en av länkarmarna (inget allvarligt än).
Det fick mig att börja fundera: ska man sälja bilen och leta efter en Z-klass med lägre miltal, eller lägga lite pengar på den man redan känner och gillar?
Jag trivs ju faktiskt med min gamla bil, så alla synpunkter – både om Autodoc och om hur ni hade tänkt i min situation uppskattas verkligen.
Tack på förhand!

Hej,

En Z8 från 2008? Tankefel? ;)

Min egen inställning till att behålla eller köpa nytt, är att behålla, om jag inte ”tröttnat på sk-ten”. Och det har du ju uppenbarligen inte.

En liten detalj som gett upp, kan väl inte vara hela världen? Gamla bilar (och nya också, f ö) behöver underhållas.

Satsar du på en nyare begagnad, möter du en helt okänd, som definitivt också behöver tillsyn, kanske mer än du hoppades på.

Det var filosofin. ;)

Autodoc har väl tidigare inte haft bästa betyg, men i o m att de också börjat staffla sina delar efter kvalitet och tillverkare, lär de väl fungera.

Handlare som annars brukar rosas är Trodo.se och Aeromotors.se, särskilt den senare.

//Lennart

EDIT: Vill du verkligen byta ut en Z8?
Man kan se det på flera sätt. Jag köper ibland lokalt hos exempelvis AD Bildelar. Visst, kan kosta mer, men passar det inte, går man tillbaks till butiken och diskuterar retur eller byte. Högre pris, men ingen frakt och enkel garanti om det gäller. De lokala reservdelsföretagen som levererar till de lokala verkstäderna är ofta lite dyrare, men de vågar inte sälja dåliga kopior.
Det andra att tänka på vid internetköp är att ofta kan det vara asiatiska lågpriskopior, som inte uppfyller specifikationerna. Ofta heter de typ Andersen eller liknade.
Vid exempelvis givare, BMW är tysk, köp delar från tillverkare Siemens, Bosch och Hella. Även om de är tillverkade i Asien, finns en garant för kvaliteten och att de uppfyller specifikationen. .
När det gäller andra delar, typ hjulupphängning, hjullager o.s.v. åter igen, köp från europeiska tillverkare. De kostar naturligtvis mer. Är du osäker, kolla gärna bakgrund på webben, var ligger huvudkontoret, vad har fabriken för historia. Kan ta undre länkarm till min Z3, där finns hur många typer som helst, sida upp och sida ner. Men själv skulle jag inte köpa den som kostar 374 kr, när jag ser att de flesta hos samma leverantör kostar 1000 kr. Jag hade valt Lemförder eller Myele, för de är typiska underleveranörer direkt till tillverkarna.
Själv har jag ibland köpt originaldelar från tyska Hubauer, en officiell återförsäljare. Detta gäller känsliga delar, eller delar som inte finns på webben. Billigare än att köpa från BMW i Sverige. På deras sida kan du även hitta BMW originalnummer för reservdelen, och därefter använda det för att hitta delen hos en billigare leverantör, ofta i Tyskland.

En arbetskollega till mig jobbade på kylartillverkaren Blackstone och han berättade hur det går till. Låt oss säga att du behöver en kylare. Då tillverkar ett företag ett antal universalpaket i Kina, Monterar slanganslutningar på rätt plats, fästöron på rätt plats, men ingen anpassning av paketets faktiska kylförmåga. Inte samma antal lameller, inte samma typ av exakt vågform på dessa.

Om du funderar på specifika delar, återkom så kan du fä hjälp med val av reservdel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Herr Mauer är en "person" med ett märkligt språk som skapar inlägg som alltid innehåller frågor om Autodoc. Nåt stämmer inte. Kolla bara den här historien: Länk
Bra poäng, Löwet! Och gott minne!

Ett udda inlägg, minst sagt. En bil, om inte felstavad, för någonstans i häradet 1,5Mkr, som skall repareras DIY med grejer från Autodoc….

//Lennart
@Lennart...du får nog inse att de ska stå Z3....någon Z8 coupé har det aldrig funnits.

Men Löwet har onekligen en poäng Mauer "snubblade över Autodoc" samtidigt som han i andra trådar ingående berättat om deras kundservice...

Sist för 18 dagar sedan hade han en 3-serie.

Jag delade precis vad jag tycker, och nu verkar det som om det redan har startats en utredning om mig… Tack för att du tog dig tid att läsa mina notiser och dela dina tankar
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Önskar dig lycka och välgång när du lagar din "Z8-serien 2008" med hjälp av delar från Autodoc. Lägg gärna upp lite bilder efteråt så vi kan beundra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.