AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
336

Sök med vin nummer efter återkallelse

Bm
12
Bmwapp
Bmw x3 30e -22
Hej, såg att ett flertal bilar skulle återkallas med anledning av risk för motorbrand. Jag tänkte söka med mitt vin nummer för att se om bilen omfattas av återkallelsen. Använde följande url på min mobil Länk men får bara meddelanden om att sidan är under tekniskt underhåll, är det någon som fått den att funka?

Bmw
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, får också tekniskt underhåll så det är förhoppningsvis bara att vänta några timmar eller så.

Var detta en ny återkallelse eller någon som funnits ett tag?
Ärligt talat så sprutar det ut bränder, mjukvarufel och återkallelser på modernare bilar att jag tappat räkningen...
Bm
12
Bmwapp
Bmw x3 30e -22
Det var denna från februari 2026 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, men den verkar ju vara flång ny.

Men det där låter bekant - startmotor och brandrisk.
Ok, nu kommer jag ihåg - det var denna recall från 2024 jag hade i tankarna:
Länk
Den var mer ett mekaniskt fel som gjorde att motorn inte startades och om föraren försökte för länge så fanns det en brandrisk.

Men detta verkar vara ett tillverkningsfel som orsakar onormalt högt slitage på själva solenoiden som i sin tur kan skapa problem (och i förlängningen brandrisk). Kedjerökningen (förlåt Auto Start/Stop ska man tydligen kalla det) hjälper ju inte till direkt...
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Jag fick meddelande om återkallelse för byte av startmotor i oktober förra året. Har ännu inte fått den bytt, de får inga delar. Min bil är en 2019.

Denna ”nya” återkallelse verkar ha utökats och innefattar nu även nyare bilar tillverkade mellan juli 2020 och juli 2022 enligt tv4, om det stämmer.
Bm
12
Bmwapp
Bmw x3 30e -22
Tackar för infon, då får man väl lägga ut glashammare och brandsläckare i bilen. Vore ju tragiskt om man skulle brinna upp inne i bilen, om det blir elfel och upplåsningen av dörren slutar funka i samband med branden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ta inspiration från Jackie Stewart och tejpa fast en glashammare på utsidan också - iallafall om du kör en trendig elbil med TikTok-handtag.

Det kan bli otäckt riktigt snabbt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.