|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har som i titeln en kupefläkt som inte går på högsta läget. Den fungerar som den ska till läge 2, vrider jag ratten högre händer ingenting (fläkten fortsätter på läge 2). Felet har funnits sedan jag köpte bilen. Hur börjar man felsöka ett sådant här problem? info: BMW 5 520i, 170hk, 2003 Mvh David (Jag tar också gärna emot tips på åtgärder för intermittent skrammel ifrån interiören. Det låter som en kasse lego ligger löst runt om i bilen.... ): ) | |
|
Hej, Fläktmotståndet är - nog - boven. Många säljer, så det är nog en ”förbrukningsartikel”. Finns ”överallt” att köpa, men du bör nog välja försiktigt. (Sökte på bmw e60 fläktmotstånd.) Hur man byter: //Lennart |
|
|
Okej nu har jag försökt nörda ner mig lite. Länk Ta allt med en nypa salt då detta är lekmannaspaningar.... Men "N2 Blower output stage" verkar vara det så kallade "Fläktmotståndet " som vad jag förstår inte är ett fläktmotstånd utan mer ett slutsteg som styr "blower motor" steglöst från en PWM signal från "IHKA High" BMW:s klimatstyrsystem. Änsålänge har jag inte klurat ut ett sätt att felsöka "Fläktmotståndet "/N2. Avskyr en oönskad ”förbrukningsartikel”, det vore därför kul att reda ut vad den svaga punkten i systemet är, och om den går att förebygga. Jag klurar vidare.... -David |
|
|
Hej, ”Fläktmotstånd” är en felaktig beteckning som tycks ha fastnat i det allmänna medvetandet. Tyvärr även i mitt (ibland). ;) ”Slutsteg” eller kanske ”effektsteg” vore mer korrekt. ”Fläktsvärd” är väl annars den vanligaste benämningen. Jag är inte hundra, men jag vill minnas mig ha sett nån info om reparation av ett sådant. Skall leta lite. //Lennart EDIT: om du söker här i forumet (högst upp, ”Sök inlägg” och skriver "fläktsvärd", får du en massa ingångar. Kanske ger det lite att spinna vidare på. EDIT II: Den här länken går till Mekartips. Den nämns i ett av de inlägg som du hittar vid den tidigare föreslagna sökningen (den första tråden efter "din") men här får du den direkt: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.