AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
457

Bytte styrled , orolig nu att de blivit dåligt

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej

Bytte inre och yttre styrled igår. De va mycket som gick lite hal struligt. Fick tex inte tag i en momentnyckel så jag drog åt den inre styrled en på känsla med en ca 30 cm spärrskaft och specialverktyg.

Använde inget loctite och nojar nu att de kan gänga ur sig. Hur orolig ska jag va? Hur ofta händer sånt?

Ska in på hjulinställning imorgon och funderar på att bara be dom fixa iordning mitt slarv.
Det är lugnt skulle jag säga. Delar som behöver gänglåsning brukar komma med det för applicerat. När jag bytte på min e39a i höstas använde jag inte loctite och jag vill minnas att det inte var någon loctite på den gamla styrleden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kan inte minnas att det ens ska appliceras gänglåsningsvätska någonstans i denna reparation (och som nusnas nämner så kan jag heller inte se på BMW Original delar att någon gänglåsningspasta finns på delarna - som det ofta gör numera när det krävs gänglåsningsvätska/gänglåsningspasta).
Fluktade snabbt i TIS och där nämns ingenting heller.
Fluktade snabbt i Bentley och där nämns ingenting heller.
Så jag tror faktiskt det inte ska vara någon gänglåsningsvätska inblandad här.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok de känns lite lugnande. Brukar nästan ha mer problem med ångest när man överdraget grejer. Uppskattar att jag iaf drog 80 NM. Drog ändå hårt mot mig där man är rätt stark. 110 NM är exakt. Ska be verkstaden dra dom med moment.

En följdfråga, när jag fick av damaskerna såg jag på ena kuggstången till styrväxeln att de tryckt ut fett på kolven. Ena sidan va ren och fin och andra en del fett. Sjunger styrväxeln på sista versen? Hur illa är detta?

Tack
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det låter helt normalt.

Under den ena damasken (den som är närmast rattstången) så kommer kolven att ha en del snedskurna tänder i sig och här ska det vara fett på dessa tänder. Så här är det normalt att det är lite fett lite överallt.
Styrningen är (lite förenklat) bara en stång med ratten i ena änden och ett kugghjul i andra änden.
Detta kugghjul går sedan emot en kuggstång som då rör sig vänster eller höger - voila så kan man trycka framhjulen åt det ena eller andra hållet - ser ut ungefär såhär:
Länk
Eftersom det är kuggar mot kuggar så måste det finnas någon typ av smörjning och därför har man fett här och det är det du ser.

Under den andra damasken (den som är längst ifrån rattstången) så är kolven slät utan snedskurna tänder i sig. Här ska det vara torrt eftersom det är tätad med en o-ring in mot huset. Ser man styrservoolja här (om det är ett hydrauliskt styrservo) så betyder det att packningarna börjat läcka och att man förr eller senare måste åtgärda detta.

Exempel på fett på de där tänderna (gammalt skräpigt fett men du ser iallafall hur det normalt kan se ut)
Länk
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok, va skönt. Då är de lugnt just nu. De va verkligen bara fett på kuggstången, ingen servoolja. Verkstaden drog åt inre styrled till rätt moment i samband med hjulinställningen så allt redde ut sig fint. Ska skaffa alla momentnycklar till nästa gång det är dags att skruva.

Tack för den fina responsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.