|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
| Nip: Så här stod det om trafiksäkerhetsbesiktning efter jag bokat "En trafiksäkerhetskontroll är precis samma besiktning som en vanlig kontrollbesiktning. Den innehåller samma kontrollpunkter och mätningar men inget resultat rapporteras in till Transportstyrelsen" och då är det ju inget extra som du skrivit utan en vanlig besiktning?? | |
|
Jag tänkte nog bara att säga "bilen är ju x år nu, så extra intresserad om något förebyggande vore bra" eller liknande. - inte nämna något så du "färgar omdömet" att du varit på verkstad redan - säger dom då "begynnande xyz" så kanske du får bekräftat lite vad du fått veta eller inte I alla fall mina tankar hur jag skulle gjort. Det finns väl typ M-tester som går igenom mycket mer saker i motor och sådant. Undrar om inte bilbesiktningarna extraknäcker med sådant också. Men inte fördjupat mig. De brukar fråga "vanlig besiktning" eller liknande eller något extrapaket de erbjuder mot extra betalning då. Ska bli spännande och höra hur det går.... |
|
|
Nip: Ok jag förstår men jag trodde en trafiksäkerhetsbesiktning var en djupare besiktning men det är ju exakt samma som vanlig simpel besiktning efter ha läst vad den innefattar och de har aldrig en enda gång skruvat bort plastskivorna under för att tita och känna på styrarmarna, inte heller alla tio länkarmar plus axelns bussningar som alla glappar har de aldrig anmärkt på under åtta år och haft felkod igensotad på Noxen i två år men avgasvärdena visar 0 och 0,1 så ger inte mycket för vanliga och trafiksäkerhetsbesiktningar som har exakt samma innehåll Frågade besiktningsmannen förra året efteråt hur en igensotad(felkod på fem olika program) Noxkatalysator kan ha så extremt låga utsläppsvärden han blev tyst ett par sekunder och svarade "Bra fråga har ingen aning" Har också frågat flera verkstäder och tekniker på Holmgrens och Bilia samma sak men ingen kan ge nån förklaring så jag ger upp den här bilen och säljer den och köper en Alfa Romeo Giulia istället som jag gillat skarpt sen den kom 2018 och hoppas kvalitén är riktigt hög som det var på Bmw, Merca, Audi, Jaguar m.fl. en gång i tiden före 2006 Stort tack för ditt engagemang och alla goda råd och tips! |
|
|
Jag har bara varit i liknande sits där jag befarade att jag skulle behöva skicka min till skroten för verkstäder myllrar med inkompetenta människor. - been there, done that Tack själv att du stått ut med mina "påhopp" inemellan. Tror det är mycket begärt att skruva isär och undersöka enskilda delar. Deras tester med skakningar och känna efter glapp gör vad det skall, att bilen är trafiksäker. Ett indirekt sätt att göra samma sak som att gå in i detaljer. - if not broke, don't fix it - det är annorlunda ingång än att man själv ser framåt och vill komma åt förebyggande saker Tror ett "inofficiellt" protokoll gör att besktning ger dig tips som de annars kanske hellre "friar" för att inte ge anmärkning. - om en besiktningsfirma "upplevs" för nitisk kan de tappa kunder framåt - det är ju en "baksida" med fri marknad där man bara vill tjäna pengar - på det sättet var en statlig besiktning bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt Måste vara skönt när man väl kommer till beslut hur gå framåt. Tror inofficiellt protokoll från besiktning hjälper att bilen i alla fall är trafiksäker för att få ut mer vid sälj eller inbyte. Bilen är en fantastisk givare av livskvalitet när tekniken fungerar. Det får kosta..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.