AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.014

Styrservon sönder eller schizofren?

Sida 5 av 6
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Mycket misstroende fortfarande är trist och läsa men dålig kvalitet på flera delar på Mercor, Audi, Bmw m.fl. märken från 06-07 är ju välkänt sen många år men håller med om att min tillhör nog de sämsta
Misstanken om att mätaren är manipulerad har slagit mig också men första regdatum i hemlandet Tyskland och regbesiktningen här i Sverige går inte att fuska med och det är fyra år mellan dessa, servicestämplar från maj 2010 ett år efter den gatureggats och ytterligare två servicestämplar alla tre servicarna gjorda på tyska firmor varav den sista gjordes på firman som också sålde den till han jag köpte den av så det är i så fall under de fyra åren den tyska kvinnan som köpte den ny som eventuell manipulering av mätaren har skett men det är ju omöjligt att få veta
Men skinnet(hårt skinn som spricker lättare) på förarstolen brukar skvallra om milen för det blir slitet och nersuttet på långmilare men på min är den i väldigt fint skick och inte nersutten det minsta och resten invändigt i lika fint nyskick så tror inte mätaren är bakåtskruvad

För att återgå till nuet så visst kan jag göra en trafiksäkerhetsbesiktning för 759 spänn men de har ju inte upptäckt nån enda av alla dåliga länkarmsbussningar under flera års besiktningar och Noxen är igensotad enligt tre felsökningsprogram men samtidigt har utsläppen visat nära noll under alla åtta år så känns väldigt osäkert om glapp i styrväxeln upptäcks och samtidigt har den ju dessutom kontrollerats av en oberoende verkstad och det är han som jag har haft kontakt med och snackat med två gånger efter han var klar både när jag hämtade den och idag när jag har kört ca 100 mil och inte känt nån skillnad mot innan den kuggade över under ett verkstadsbesök då mekanikern körd en kort sväng efteråt och den oberoende verkstan/mekanikern gjorde både en kontroll där styrväxeln glappade lite grann och det klonkade till både när han backade ut och svängde och när han gjorde en u sväng och det blir enligt honom ganska snabbt sämre och till slut går bilen rakt fram när jag svänger sa han så är klokast att bara köra korta sträckor i sakta mak här hemmavid bara tills den är såld för förutom styrväxeln och alla länkarmar i bakvagnen så är det också bakre bensinpumpen och dess tryckregulator som måste bytas också
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
lenwib: Känns onödigt när en oberoende verkstad/mekaniker har kontrollerat detta och har pratat med mekanikern två gånger senast idag när jag kört ca 100 mil utan att känt nåt glapp men det går ju lätt att göra ett rejält test genom att åka till en stor öde parkering eller längre gata och köra i 50-60 och svänga snabbt och kraftigt växelvis höger och vänster men då blir det med stor sannolikhet bärgning därifrån för måste ju ändå kunna lita på vad den oberoende mekanikern sagt efter ha kontrollerat styrväxeln och konstaterat det är lite glapp som han sa förvärras rätt fort och till slut går bilen rakt fram när man svänger

Ni
958
Nip
320i-04
Så det är en tyskreggad bil du köpt, bilden klarnar.
- motorbyte och även något meck med insprutningen med ryckningar
- automatik xenon verkar vara något med
- glapp styrväxel, kanske mer än normalt, svårt att säga
- "smäll"-rapport från verkstad efter att de kört sönder något
- kanske länkarmar och bussningar bak vore bra, men är det nödvändigt eller ens nära nödvändigt?

Elektronik som inte går att manipulera minnet på?

Det var någon brottsutredning i usa där man ville Apple skulle hjälpa till att knäcka kryptering på en iPhone, som jag tror löste sig, om jag minns rätt. Apple ville inte hjälpa till.
- har BMW lagt så mycket krut på att mätaren inte skall kunna manipuleras?
- det skulle ju samtidigt försvåra att kunna byta delar
- ta inte ord på för stort allvar att man säger att omöjligt men inte mina ord heller
- jag "sår" lite tankar att ta hänsyn till bara

Tror att bilbesiktnings utlåtande är något jag skulle göra.
- låter fortfarande som det där "överkuggat" i styrväxeln är hörsägen mer eller mindre
- har ratten stått "snett" efter det där besöket?
- någon annan verkstad säger "glapp" och det skulle bekräfta hela historien
- om det riskerar att "bilen går rakt fram" lär besiktning ha koll på det, det är vad deras jobb går ut på

Hur många sådana olyckor har vi hört om?

Minns att Chalmersspexet plockat fram diverse fantastiska beskrivningar från försäkringsbolag
- "och träden hoppade plötsligt ut på vägen framför mig" osv
- om man skall se med lite humor på en tragisk historia du har

Om jag fattar historien grovt, så är det nästan ditt livs investering. Ha inte övertro till att någon "säger" något.
- inte till mig heller vill jag understryka
- en skeptisk hållning dock är bra, verkstäder är inte "übermensch"

Hade flera instanser om min MAF som var felaktiga, t.o.m BMW använde någon testbox att den skulle vara ok.
- en verkstad jag litade 110% på, skakade på huvudet om att jag ville byta MAF
- men visade sig vara problemet jag jagade i över ett år

BMW kollade läckor insug och sa att om det är ok, så är det 99% säkert att lambda?
- och det var det inte heller
- så lätt att säga saker för att "låta duktig"
- BMW helt ointresserade att fördjupa sig, jag fick gå på egen "research" på internet och göra förebyggande som kunde vara orsaken

Jag var lika nära "skroten" som du med din bil. De har lyckats skrämma upp dig och då tänker man mindre rationellt.
- gör en besiktning så har du i alla fall protokoll på det.
- ta sedan hänsyn till annan input du fått också
- du kan ställa verkstaden inför "besiktningen säger att ok" och höra vad de säger

Vissa grejer jag gjort har varit förebyggande också medan jag letade motorlampeproblemet, då jag har tanken att behålla bilen livet ut, eller tills jag inte är tillräknelig i trafiken.

Hört flertal gånger du nämnt att sälja den så fort det går. Så varför mecka med bakvagnen om du inte tänker behålla?

Hoppas du hittar vettig väg framåt....
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Tack för din omtanke :)
Men du kan väl inte mena allvar när du kallar en oberoende mekanikers kontroll "hörsägen" när han stod under och drog i armarna till styrväxeln medan en annan satt och höll i ratten och de kände lite glapp och också hörde det klonkade både när han backade ut och svängde, gjorde en u sväng och kände i ratten också???
Jag har dåliga erfarenheter av mekaniker och tekniker och tycker de har rätt låg kunskapsnivå men samtidigt kan man ju inte vara misstroende och tror fan inte de ljuger och hittat på om sånt här allvarligt för verkstan där det hände har ju absolut inget att vinna på detta utan tvärtom tappar de förtroende och riskerade bli tvungna stå för reparationen
jag kommer aldrig anlita de igen även om detta likaväl kunde hänt när jag körde förr eller senare utan kan bara ännu en gång konstatera urusel kvalitet och ska fråga Bmw i Tyskland om de är villiga att köpa tillbaka skiten har ju inget att förlora och kan bara få ett ja eller nej
Om du låter två eller tre mekaniker kontrollera och du får två eller i värsta fall tre olika svar om riskerna med att köra med en styrväxel som har kuggat över och klonkar m.m blir du inte väldigt förvirrad och vet varken ut eller in vem du ska lita på för att ta rätt beslut huruvida du kan köra trafiksäkert med den eller inte??

Och ja ratten vred sig rätt mycket och den mekanikern uttryckte sig nog bara lite fel och var nog ett kraftigt klonk och inte en smäll

Har inte tänkt lägga en krona mer på den här skitbilen utan sälja den som reparationsobjekt men är väldigt orolig för att styrningen helt plötsligt upphör vilket vore en mardröm både för mig och andra trafikanter och kan innebära livsfara om den går rakt fram i en kurva och frontalkrockar med mötande
Angående detta vore det väldigt tacksamt att få veta hur det är möjligt tekniskt???
För den kan ju inte stå mer än en vecka utan köras minst en halvtimme landsväg en gång i veckan och försäljningen kan ju ta lång tid när det är så allvarliga fel och dyra reparationer

Ni
958
Nip
320i-04
"Och ja ratten vred sig rätt mycket och den mekanikern uttryckte sig nog bara lite fel och var nog ett kraftigt klonk och inte en smäll"

Så du har nu en ratt som inte pekar neutralt när bilen går rätt fram, eller?
- vänder på vad som är sagt och inte och hur mycket som antas och vilka fakta finns
- du är vittne i en rättegång och jag åklagare, heter leken

Eller har dom "kuggat tillbaks" styrväxeln igen?
- och du är apologetisk mot mekanikern "uttryckte sig nog bara lite fel"

I mina öron är detta hörsägen. Mekanikern säger a, b och c hände, men du korrigerar åt honom.

Hur stort glapp det får vara vet jag inte vad gäller styrningen.
- det jag sett på besiktningen är att de sliter framhjulen i sida och höjd och känner att inte styrleder glappar
- om de kollar ratten samtidigt att inte glapp över till ratten vet jag inte, bara en person gör detta
- besiktning skulle ger dig oberoende svar om den är säker

Om någon skulle fråga om överkuggning styrväxel har letts i bevis?
- skulle jag säga nej.
- kör du rakt fram med ratten neutral center sannolikt något annat "som klonkat"
- överkuggning borde ju vara permanent, kan man tycka

Jag har haft lånebilar på verkstäder som gått över 30 000 mil, de har haft lite spel i styrningen.
- BMW-bil alltså
- de var förståss i trafik och besiktigade och allt

- hur skulle en styrväxel kugga över "bara sådär" plötsligt om inte hela huset var sprucket eller liknande
- ja, kanske om bilen gått 33 000 mil och inte 13 000
- hela berättelsen är så märklig och den tas på allvar "styrväxel" har kuggat över
- när hjulen är i maxläge och man forsätter dra ratten allt man kan då?

Jag har kört i gropar i asfalten som det slagit till i ratten och bilen vill svänga så man måste hålla emot.
- kärlskott på våren osv
- inte kuggar väl styrväxeln över bara sådär????

Jag menar att verkstaden har allt att vinna på att du gör mer reparationer. Att de skulle tänka rykte över tid för de rekommenderar byten köper jag inte.
- men du är apologetisk för verkstaden har ju bara dina intressen i första rummet

Jag får då snacka ner vad som skall göras, senast vattenpumpen i höstas bara som förebyggande.
- de tog i och spännare och något hjul och rem tog dom med också, 11 000 skulle det kosta
- nej, vattenpumpten och original BMW räcker och sedan glykolen då, halva priset
- den delen som kunde "pulvriseras" och gå in i motorn tyckte jag var viktigast

Jag var inne och felsökte "klonk" som var bakfjäder hos en verkstad
- genast skulle han sälja på mig ny framskärm också, för det var rosthål
- besktningen slår ned på det, serrö, och det gör dom väl men lite silvertejp så är det fixat
- bara så man inte river upp sår när man stryker handen över, vilket inte är fallet än

För hundrade gången, besiktning ger om din bakvagn eller styrning inte är trafiksäker.
- dom skakar och vrider och håller på och känner efter glapp som är onormalt
- dom har ju verkligen lyckats skrämma upp dig över detta

Min har varit 21 år i trafik, jag väntar till besiktning påpekar eller bara tipsar om "på gång"
- och deras provkörning syftar ju till det också att känna på styrning osv

M-förbundet har väl tester också, som kanske är mer djupgående och jämförbar med verkstads bändande med kofot och liknande.
- är styrväxeln överkuggad eller inte?????
- är "glappen" bakvagn bra att fixa, men är det någon fara?
- är det något konstigt med xenon-ljusen???

- steg 1 tillförlitliga svar på dessa frågor
- steg 2 blir utslaget av test, är något av detta nämnt verkliga fel eller inte, eller bra att fixa bara
- steg 3 åtgärda de som måste åtgärdas för trafiksäkerheten

Jag försöker bara få igång "kugghjulen i skallen" på dig så du inte blir onödigt blåst.
- du levererar ju t.o.m ursäkter åt verkstaden, du är för "snäll"
- jag överför resonemang jag skulle föra, som kan vara åt pepparn
- vi har ju liknande gamla bilar, min 5 år äldre bara

Men har du godkänd besiktning så kommer du inte "segla in" i mötande trafik om inte halka
- förstår inte motståndet att få visshet om detta
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Ja ratten vred sig ett kvarts varv ungefär men nu bara lite snett för den här oberoende mekanikern som verkstan betalade för kontrollen av styrväxeln, styrleder, länkarmsbussningar både fram och bak gjorde också en hjulinställning med laser men sa att det inte går att få ratten och hjulen helt perfekt inställda på grund av styrväxeln och alla kassa länkarmsbussningar som har lossnat från armarna och rör sig uppåt och lite grann i sidled till och med de stora bussningarna i axeln sitter lösa och studsar upp och ner med hårda dunkljud
Min teori är det djävulska M chassit med stenhårda värdelösa fjädrar förstör dämpningen och 90% av vägar och gator är ju rena skiten med alla skador och nedsjunkna brunnslock, stenkanter och allt jävelskap och framvagnen får ta 90% av alla dessa smällar och så klart även styrväxeln och lägg därtill att jag åker på orienteringar och de vägarna är ännu sämre och sitter och studsar i stolen
Har även råkat köra i slukhål på skitvägarna några gånger så det har slagit hårt som fan och trott nåt gick sönder varje gång och en gång i somras på en orientering där man parkerar på ängar så körde jag över nåt hårt antagligen en sten så det slog som fan i framvagnen och kanske var styrväxeln som fick sig en redig högerkrok
Sänkta bilar med sina stenhårda värdelösa fjädrar gör ingen nytta alls utan det är dämparna på runda mjuka fartgupp och ojämnheter men framförallt bussningarna som får ta 90% av smällarna och de blir mycket hårdare när fjädrarna inte hjälper till ett skit så egentligen skulle man stämma Trafikverket för man tvingas köra slalom på vissa helvetesgator och skitvägar så inte ett dugg förvånande att alla bussningar är skrot på min

Styrväxeln har inte kuggats tillbaka vad jag vet och det låter väl inte så klokt att göra heller??
Mekanikern på verkstan som på nåt sätt fick styrväxeln att kugga över uttryckte att det small men alla uttrycker sig fel ibland mycket troligtvis var det ett kraftigt metalliskt klonk och ratten vred sig kraftigt och satt jävligt snett och drog snett också när jag hämtade bilen och krypkörde hem så när det var ett kraftigt ljud i kombination med ratten vred sig ett kvarts varv och bilen drog snett menar du att dessa händelser kan vara nåt annat än styrväxeln som kuggade över???
Inga styrleder eller armar eller krängningshämmare är skadade och en fjäder som går av skulle väl inte vrida ratten? Göra så bilen drog snett? Och skulle väl också se på framhjulen om nåt var lite lägre? Så vad finns kvar om det inte är styrväxeln som kuggade över på grund av allt slitage jag skrivit om ovan???
Jag hoppas innerligt att det inte vore styrväxeln när den är en av de svindyra delarna på skitbilen men det är fruktansvärt långsökt att det inte var den tyvärr
Och jag är inte för snäll mot mekaniker snarare tvärtom väldigt krävande, ifrågasätter och testar deras kunskapsnivå i den mån jag kan och har blivit varse om att de flesta är rätt mediokra tyvärr men har också träffat på några väldigt kunniga genom åren så det är väl som inom de flesta yrken och även läkare

Om jag skulle göra en trafiksäkerhetsbesiktning och hen kommer fram till att styrväxeln är helt ok så skulle otryggheten att styrningen kan upphöra vid nästa kurva eller sväng ändå finnas kvar för alla människor gör olika bedömningar och som nyss sagt väldigt skiftande kunskap och erfarenhet också men håller med dig fullständigt att säkrast är att två eller kanske tre oberoende kontrollerar när det är en så livsviktig funktion både för en själv och andra levande på vägen och i skogarna
Ni
958
Nip
320i-04
Prima, Bamze, då har det gjorts saker med styrningen etc. Jag har läst slarvigt vad som gjorts.

Jag hade ett framfjäder som gick av, och det som hände var bara att bilen gungade betänkligt upp och ned, inget med ratten egentligen.
- stod över natten och på morgonen bara uppförde sig underligt men fattade inte riktigt vad
- körde och det började ryka kraftigt bakom bilen och stannade
- lyfte på huven och så exploderade däcket som ett pistolskott
- trasiga fjädern hade legat emot däcket och skurit sönder det

Bilar, underliga ting sker....

Kvarts varv på ratten, milde tid, vad kan hända i verkstadens "omsorg" och testkörning som åstadkommer det undrar man stilla.
- är det hörsägen, eller har du sett detta "kvartsvarv"?
- har bilen helt ramlat av lyften i verkstaden, eller vad?
- nä, det bara small till säger man till kund?
- många lyftar har ju 4 armar och har man slarvat lite, vild spekulation
- någon "olycka" måste nästan skett, men vad?
- måste ju vara rejäla krafter i görningen, låter det som.

Om man frontalkrockat på vägen och ratten helt väck är en sak, men som sker i verkstadens "ägo".
- styrleder helt goodbye, vad??

Jag förstår din oro bättre nu. Du är en bit på väg med verkstaden....
Ni
958
Nip
320i-04
Läst om tråden från förstasidan, nästan en månad tillbaks.

Allt väsentligt i frågor är redan ställda där på första sidan, bmw-slangen och Westersund bl.a. MUC m.fl

Hela historien är som något Astrid Lindgren kunde ha skrivit, en saga, som också kan ha fragment från verkligheten vi känner till.

Eller sådant försäkringsbolagen träffar på:
- hey, jag bara körde lugnt och ansvarsfullt och plötsligt utan förvarning hoppar träd ut på vägen

..om analogin framgår....någon rejäl olycka måste ha skett på verkstaden...sedan borde man kunna diagnostisera trots det så vettiga åtgärder görs...

Stora verkstäder har garanterat försäkringar för sådant de kan orsaka i skador, mindre verkstad kanske inte lika säkert de är försäkrade.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Vad bra för blev undrande över hur du menade :)
Jag fick inte helt klart för mig när exakt det hände men tror verkstadsmekanikern sa det "small till" och ratten vred sig när han skulle backa och köra in i verkstan
Först blev jag så klart chockad men tänkte styrväxeln är sliten och kunde lika väl hänt mig när som helst men sen när jag tänkt vidare på det så anklagade jag mekanikern för vårdslös körning som orsak för det händer ju fan inte när man sitter och kör lugnt???
Utan tror han är sån som svänger på ratten snabbt och inte väntar tills hjulen är i rullning innan han vrider på ratten som man ska göra för att skona styrleder och styrväxeln

Men kan ju bara spekulera och samtidigt är styrväxeln nog sliten eller väldigt sliten efter alla milen på skitvägar och skitgator som förstör framvagnens alla delar rätt fort och de två tidigare ägarna körde mestadels korta sträckor och då slits styrväxeln som mest
kunde nog lika väl hänt mig om jag tvingats till en snabb och häftig undanmanöver i +80 knyck och då hade det nog gått illa om den hade kuggat över i en sån situation annars svänger jag lugnt och sakta och mycket troligtvis därför jag inte känt eller hört nåt varken före eller efteråt och styrlederna och armarna är oskadda
Verkstan ingår i Mecakedjan och deras försäkring gäller inte när man köper delarna själv så inte mycket att göra för som sagt det kunde hänt mig eller nästa stackars ägare förr eller senare
Ler igenkännande när du jämför detta med en saga och inte konstigt flera här trott jag hittar på och ljuger om alla felen på den här skitbilen och då har du/ni inte hört det mest mystiska av alla felen på den här spökbilen... :)
Slirade på tvåan vid lättare gaspådrag ca 5 sek en gång och dagen efter likadant 2 sek och sen aldrig mer och är ca 5 år sen nu så också jäkla skumt

Kollade runt om priset för trafiksäkerhetskontroll och hittade för bara 539 spänn på Dekra vilket är ca 200 billigare än de andra :)
Tror jag gör det på måndag både för min och efterkommandes säkerhet om styrväxeln måste bytas eller inte så vet både jag och köparen vad som behövs göras för ska försöka sälja den
Ni
958
Nip
320i-04
Nej Bamze, jag tror inte du ljuger, bara att du tar vad en verkstad säger som absolut sanning.
- efterlyser lite frågesättande och kritiskt när du får presenterat absurda skeenden

verkstaden
- körde bara in bilen i verkstaden och den ramlade ihop med en smäll, totalt ras styrningen
- och så överkuggningar och rattutslag i denna lugna miljö

Sedan säger du att verkstaden menade nog bara "klonkande" osv.
- du tar denna "fantastiska" berättelse och försvarar den

Berättelsen är otrolig och därmed låter som en saga.

Du har skrivit ung. "varför skulle de ljuga" och det visar på just denna mentalitet.
- jamen, dom sa.....

Mitt klonkande bakvagn trodde jag först var krängningshämmare, men vid inspektion i verkstad konstaterades istället att ena bakfjädern var av, krängningshämmaren ok
- mitt i semester så hittade en verkstad som kunde byta fjädrarna bak, bästa svenska kvalitet
- när jag fick tillbaks bilen var det ett annat klonkande när jag körde över en gatubrunn
- fick konstaterat i ännu en annan verkstad att ena länken krängningshämmaren av
- så byte fjäder men den tidigare verkstaden gjorde sönder länken krängningshämmaren samtidigt
- jag kollade massa youtube hur detta görs så verkade inte raketforskning
- den fjäderbytes-verkstaden ville inte kännas vid detta alls, svarade inte på mail eller telefon
- fick det fixat på ytterligare en verkstad, 2700 kr kostade det mig extra, vad en annan verkstad gjort sönder

Så för att slippa kännas vid vad fjäderbytet orsakade så låtsas man att det regnar och gör sig oanträffbar.
- inte för att jag skulle anlita dom klantarna byta krängningshämmaren
- snarare ekonomiskt kompensation av något slag

Människor ljuger när det tjänar ett syfte, tro inget annat.
- ju mindre verkstad, ju mer sannolikt, stor förlust för liten aktör redan med självrisken gissar jag
- dom vibbarna får då jag från din berättelse vad som hänt med din bil
- bara sådär överkuggade styrningen vid infart verkstad, men styrväxeln var intakt som jag läst det
- har inte provat, men om man styr till max hjulutslag och sedan hänger i ratten lite till, kuggar det över då?
- detta är robusta grejer och centralt för hela bilens trafiksäkerhet, så tror knappast det
- ingen får mig att tro det skett som berättats för dig, från en blå himmel rasar hela framvagnen
- någon rejäl olycka måste ha skett, på en lyft eller i en grop
- för att slippa ta den kostnaden hittar man på en historia, ser det som mer sannolikt än berättelsen skulle vara sann

Du hade själv lite bra frågor om ABS om den låser kunde få överkuggning osv, på första sidan.
- det skulle väl vara om ena framhjulet låser då bara så hysteriska krafter i fart på väg
- skulle väl vara översvämmad av koder gissar jag verkstad kunde läsa
- det är väl två oberoende system diagonalt med bromsarna
- ABS skall väl när den känner helt låst hjul, släppa bromsverkan för att maxa greppet och ha kvar styrförmåga
- ABS reglerar väl aldrig upp bromskraften, bara släpper tills inte låst hjul
- men om något onormalt bromsar visar ju besiktningen

Låter prima att du tar en besiktning så du får lite lugn och kan köra normalt.
- sedan att diagnoserna ger vad som måste göras

Vad som egentligen skett får vi nog aldrig veta....

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Först blev jag helt ställd och trodde jag hörde fel och misstänkte aldrig vårdslös körning eller nåt annat för det är ju inga skador nånstans men några dagar senare snackade jag med ägaren för jag tänkte att mekanikern måste ha spunnit loss på nån grusparkering med snö och gjort snabba häftiga rattrörelser och bredställ under förutsättning att han kopplade ur antispinnen och anklagade mekanikern för detta på grund av vårdslös körning och då föreslog ägaren stå för en oberoende undersökning och hjulinställning och den mekanikern kom fram till att styrväxeln kuggat över men inte på grund av vårdslös körning så om du kommer ihåg vad jag skrev i mitt förra svar idag så är det fullt möjligt och kunde mycket väl hänt mig vid en undanmanöver eller hög fart genom en rondell men jag är ingen expert men inget av det du skrev hände för det hade synts väldigt väl så vad har du för teori vad som orsakade ratten vred sig så mycket???
Finns ju inte ingen annan del som kan få ratten att vrida sig så mycket???
Och då måste du också tro att mekanikern som gjorde undersökningen ljuger?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Du lämnar in bilen till en verkstad och får tillbaka den med fel som inte fanns tidigare.

Som jag skrev för snart en månad sedan i denna tråd så är det inget man ska acceptera, men då tyckte du att man ska lita på verkstadens personal och att det då blir ditt problem att bilen är i sämre skick än när du lämnade in den.

Du har en försäkring på bilen antar jag, så ditt försäkringsbolag får reda ut vems ansvar det är att bilen nu är så skadad att du vill sälja den som reparationsobjekt/skrot.
Man kan även stämma verkstaden i en civilprocess om man vill dra det så långt, en specialiserad jurist kan berätta för dig huruvida det är lönt eller ej.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
MUC: Ja jag blev rätt ställd när jag kom för att hämta den och fick veta detta tråkiga och tänkte då att det är slitage helt enkelt och kunde lika väl hänt mig och har ju haft flera delar som pajat alldeles för tidigt under åren och en jäkla mystisk händelse när v-låda/koppling slirade 5 sek vid lugnt gaspådrag helt plötsligt en dag och dagen efter 2-3 sek sen aldrig mer och aldrig nåt åren innan och det var 5 år sen så den här har haft lika många fel och problem som alla mina andra bilar hade tillsammans och hade bara gått 5800, två ägare och fullservad så jag har inte så högt förtroende gällande kvalitén längre...

Men efter ha tänkt på de några dagar ändrade jag mig för den kuggar ju fan inte över när man bara kör lugnt och styr lugnt och styrningen har ju alltid varit grymt bra (och är fortfarande) så tänkte att mekanikern måste ha kopplat ur antispinnen och spunnit loss för då måste man ju ratta snabbt åt båda hållen men den oberoende mekanikern som gjorde kontrollen kom fram till att det inte var orsaken utan som jag tänkte först slitage helt enkelt för han upptäckte glapp ett litet spel i styrväxeln och både kände och hörde detta när han backade och svängde och svängde i u sväng så han menar att den måste bytas annars kommer den försämras ganska snabbt och till slut svänger den helt enkelt inte

Om man ska kräva någon på pengar eller stå för byte av del/delar inkl. jobbet som går sönder under verkstadsbesök måste man vara 100% säker och när det gäller styrväxlar är det omöjligt att veta säkert vad orsaken var till denna överkuggning till skillnad från om det vore en del som man ser har gått sönder eller skadats och man vet säkert var hel innan för då är det enkelt men nu konstaterade en oberoende mekaniker glapp lite spel i styrväxeln och då är ju orsaken slitage helt enkelt men jag tror fortfarande verkstadsmekanikern måste ha rattat snabbt och kraftfullt och kanske inte tänkte på att man ska ha hjulen i rullning innan man rattar åt nåt håll annars hade det aldrig hänt då men troligtvis nån gång när jag eller annan ägare är tvingad till en snabb och kraftfull undan manöver eller kör fort genom en rondell eller skarp kurva och då hade det gått riktigt illa och därav tycker jag inte verkstan är skyldig att stå för byte till en ny men ska göra en trafiksäkerhetsbesiktning på måndag som en andra undersökning så får se vad hen hittar och kommer fram till och efter det ta det slutliga beslutet om jag ska kräva verkstan på nåt eller inte
Ni
958
Nip
320i-04
Språkpolisen slår till:
- "vad hen hittar" är feministsvenska
- på rikssvenska heter det "vad denne hittar"
Överallt när man ser "hen" kan detta utbyte göras mot "denne", det är språkfattigdom att hamna i aktivistträsket. Syns på myndigheters hemsidor och lite överallt.
Vårda svenskan, vår starkaste kulturmarkör....

Prima Bamze, mycket bra tankar där.

Vänj dig vid tanken att problemen med din bil började med att påstådd lågmilare förmodligen har +10 000-20 000 mil mer i verkligheten och tänk vad som behöver göras framöver utifrån det.
- 13 000 mil är ingenting och skall behöva köras som vore det "skrothög"
- det ofta använda "sliten" är mer sannolikt i det scenariet påplussade mil

Hoppas din besiktning ger dig ro att köra och njuta av bilen....jag skaffade tandläkare 10 mil bort så jag säkrar att jag får köra lite extra varje år, det är en fröjd.... ;)
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Ja det sa mekanikern som lyckades få styrväxeln att kugga över också han trodde också den gått mycket längre
Men det är i så fall under de fyra åren då den tyska kvinnan som köpte den ny som den ska ha körts så enormt mycket mer men då måste de varit väldigt skickliga och kunnat fuska med miltalen vid service och stämplarna för svensken som åkte och köpte den i Tyskland hade den bara som andra bil till golfbanan och stadskörning i Gbg och servicestämplar och fakturor m.m. finns så har svårt att tro allt detta är fejkat
Och den gamla stämpeln att alla tyskimporterade bilar har manipulerade mätarställningar lever kvar från 80-90 talet när det var så lönsamt att importera tyska lyxbilar billigt och sälja dyrt

Har en stark oro att besiktningspersonen inte upptäcker varken styrväxeln eller alla dåliga bussningar i bakvagnen och i så fall är jag kvar där jag är nu och vet inte mer än vad jag vet nu och ytterligare pengar bortkastade för som sagt skiljer det sig ibland väldigt mycket mellan mekanikers kompetens och erfarenhet men om hen inte upptäcker får jag upplysa och kräva kontroll av de bakläxa helt enkelt

Apropå svenska språket vad menar du med den här meningen " 13 000 mil är ingenting och skall behöva köras som vore det "skrothög"?
Och vad tror du hände när ratten vred sig eftersom du inte tror på mekanikern som orsakade detta?

Ni
958
Nip
320i-04
Det jag läser är att mekanikerns förklaringar har satt sig djupt hos dig.
- trots att de är så absurda och inte trovärdiga, enligt mig i alla fall om som återgivits

Det är bilar som är gjorda att ligga och bränna i 200 knyck på Autobahn för tusan.
- överkuggning kan inte bara ske sådär, enligt mitt huvud i alla fall
- om sprucket gods styrväxel vid inspektion möjligen
- BMWs väghållning är otroligt testad
- de är med i motortävlingar för att verkligen testa "grejerna" till bristningsgränsen
- det är ingen "legobyggsats" du åker i

Tyckte jag läste många bra ansatser till förklaringar av dig i början när jag läste om tråden.
- någon mekaniker har levt "rövare" och kört som en dåre eller liknande
- sedan spelar oskyldig "det bara small"

Verkstäder anställer ibland folk utan verklig kunskap, lärlingar ibland
- jag servade min tidigare bil, en Escort, på ett ställe som var nära jobbet
- jag åkte hem från service, men nästa dag i trafikkö till jobbet rök det så jag knappt såg bilarna omkring mig
- tog mig till verkstaden då ingen oljelampa än, mekanikern hade inte skruvat åt oljefiltret ordentligt

Läs om tråden från början vad du skrev. Din gissning är så god som min, men jag skulle själv utesluta det som mekanikern berättat för dig. För mycket "det var inget vi gjorde" över det.
- oskyldiga små lamm, inte sant

Ta mitt exempel där mekaniker låtsas som ingenting när han gjorde sönder min krängningshämmarelänk bak vid fjäderbytena.
- han sa när jag hämtade bilen "jag är på gott humör idag så du får 10% på jobbet"
- han hade säkerligen dåligt samvete tänkte jag senare när jag konstaterade vad som hänt
- annan verkstad fick fixa detta

"...13 000 mil...", du har ofta skrivit som om att den har ju ändå gått långt så inte konstigt att "slitet" osv.
- det är inte långt på en bil, och du pratat om krypkörning för att du inte skall åka av vägen eller liknande.
- de har lyckats skrämma upp dig rejält
- bilen kommer gå rakt fram plötsligt och du krypkör hem, vågar inte ens åka längre till verkstad

Försök frigör dig, nolla allt som varit med bilen, och ta till dig vad besiktningen säger.
- men säg gärna till besiktningsmannen att testa hårt vad gäller stabilitet kurvtagning pga ålder osv
- om styrväxeln, säger besiktning inget konstigt, ta till dig det
- om bussningar bak, det är nog en bedömning mellan att "slitet och hårda" och kanske bra att byta och att bilen inte är säker i trafiken
- jag tänker om bussningar, skall du behålla den, planera att byta bussningarna, skall du sälja av den gå på vad besiktningen säger

Nej, jag tror inte besiktning kommer vara bortkastade pengar. Du har utlåtande från någon vad gäller trafiksäkerheten och du kan köra normalt om allt är ok.
- om styrning och stabilitet att framföra i trafiken
- ser om ljuset pekar rätt, med det problemet
- koder kollar de också om något där från abs eller något annat

Men med tanke på hur de skrämt upp dig på verkstaden, säg åt besiktning testa körstabilitet extra hårt pga bilens ålder.
- så du kan känna dig lugn om felfri

Hela historien är besynnerlig bortom beskrivning....
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: När det gäller vad som orsakade detta så ser jag inte hur nåt annat kan ha vridit ratten så mycket än att mekanikern måste ha gjort en, två eller flera snabba rattrörelser även om han inte rejsade men är inte så skraj längre efter ha kört ca 100 mil utan känna eller höra nån skillnad sen det hände och glömmer till och med bort detta stundtals men det är inte vad verkstadsmekanikern sagt som jag går på utan vad den oberoende mekanikern sagt som jag litar på trots att jag inte har upplevt varken nåt glapp/spel eller svaga klonk som han sa han gjorde flera gånger

Men vad är din teori vad som orsakade att ratten vred sig så mycket när inga synliga skador finns, inga lösa bultar och muttrar vid sidorna av styrväxeln och inget pajat i styrväxeln eftersom den funkar lika bra som innan? enligt mig ska sägas men inte enligt oberoende mekanikern

Och hur ska besiktningspersonen kunna testa väghållningen/kurvtagningar hårt det går ju bara på bana??
Det är ju också då styrväxeln ställs mot väggen i höga farter i kurvor och rondeller och skulle den kugga över då kan det vara livsfarligt för både föraren och andra levande
Ni
958
Nip
320i-04
Skönt du börjar slappna av, tror inte det är något alarmistiskt.

Även detta som verkstaden åstadkom, enligt utsago, gjorde ju inte att bilen hamnade i spenaten någonstans vid sidan om vägen.
- du nämner livsfarligt och styrning går rakt fram osv
- glöm det

Kanske kan man framkalla "klonk" något på min också, har inte utmanat så hårt.

Har ingen idé precis vad som hänt, men håller med MUC, verkstaden är ansvarig.
- kan man påvisa någon svaghet någon komponent kanske behöver dela kostnad
- det är ju äldre bil

"Testa hårt" menar jag inte racingbana utan bara några varv längre än besiktning brukar. Där jag varit rör det sig om 500m kanske runt och inget tvära svängar vad jag sett.
- de kör ju skaktester och vickar hjulen upp/ned och i sida osv innan
- sedan en kort testtur runt en sträcka, väldigt snällt och inget dramatiskt och så får man nycklarna tillbaks
- lite mer ratta höger/vänster och lite kurva osv om bakvagn slaggar mer än normalt, sätta den i gungning typ.

Blivit mycket fokus styrväxel, men det är ju massor med stag/länkar som ytterst flyttar hjulen. Det är ju bussningar jag ofta ser pratas om för byte om glapp.
- allt detta innefattas väl av besiktningen
- osäker om precis ratten har lite spel sida till sida innan hjulen rör sig är med i detta
- men varje hjul vrids hit och dit för att känna efter glapp i hela paketet

Men fullt utstryrd styrning stillastående ser du hjulet, och vicka ratten ger väl besked som egen test.
- jag skulle då inte bli förvånad eller orolig om man känner något lite spel
- tyder ju inte på "överkuggning" för det, det inbegriper ju alla länkarmar osv
- den lånebilen med 30 000+ mil hade ju klart lite svajigt så i körkänsla

Succesivt får du nog tillbaks normal känsla och litar på bilen igen.....

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Tycker absolut inte man ska ta lätt på att ratten vred sig så mycket för styrningen och bromsarna är ju de absolut viktigaste delarna när det gäller säkerheten!
Och det kan ju bara vara styrväxeln som kan göra så att ratten vrider sig så mycket men om nån annan vet nån eller några andra delar som kan åstadkomma detta utan synliga eller märkbara skador eller trasigt varken ovansidan eller under så är de väldigt välkomna att delge mig den eller de

Får verkligen hoppas det är en extremt skicklig och erfaren besiktningsman/kvinna
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Troll? Snälla, lägg inte mer bränsle på den här elden. Det har redan spårat ur...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.