AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.015

Styrservon sönder eller schizofren?

Sida 4 av 6
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Inte jag heller och fick en smärre chock när jag såg de sitta där när jag aldrig sett några där tidigare men tänkte att jag bara inte lagt märke till de för tanken var att byta de sitter vid hjulen nr 14 och är samma typ av länkarm för de gummina är krossade och tror att de tar upp mest av alla ojämnheter, asfaltskanter och hålor och skulle gjort rätt stor förbättring men när de inte finns med så sa jag inte vart de sitter till mekanikern när det bara finns ett par såna i oem katalogen surt som fan... :(
Oemnumret på dessa är 33 32 2 406 290
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har lite svårt tyvärr att förstå din beskrivning och förstår inte riktigt händelseförloppen här så som de förklaras.
Oavsett så spelar detaljerna inte någon större roll - nu verkar det sitta alla länkarmar som ska sitta där iallafall :-)

Dock så är artikelnummer 33 32 2 406 290 de länkarmarna som benämns #14 i reservdelskatalogen
Länk
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Förklarar jag så illa? men får titta imorgon när jag ska byta olja och filtret för ibland är ens minnesbilder fel men samtidigt syns ju nya fräscha delar väldigt tydligt bland all skroten under och gjorde ingen som helst förbättring av "dunkljuden" när jag kör över låga stenkanter, nedsjunkna brunnslock m.m. utan låter för jävligt med alla stenhårda "dunk" i bakvagnen och de där nr 4 och nr 11 är det väl bara Bmw som säljer svindyrt men får börja med de här nr 14 vid hjulen som har krossade bussningar och som var tanken skulle bytts och inte de här bakom diffen i mitten under bagaget som inte gör nån större skillnad och kanske inte ens behövdes bytas

Till ett annat problem... bilens strålkastarljus som är off topic vet du vilken modul som bestämmer ljusstyrkan på halv och helljus?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Har du en bild eller något skulle det vara klockrent!
Speciellt de där mystiska två länkarmarna som sitter bakom diffen, i mitten, under bagaget.

Det låter som du syftar på länkarm #4 och dess infästning i subframen, men #4 och #14 har vi redan avhandlat så det kan det inte vara:
Länk

Nä, en bild och fin härlig pil i den bilden som pekar rakt på detaljerna skulle vara klockrent!

Exempelvis #14 finns både från Meyle och Lemförder för mellan 500-600 SEK per stycket vilket är gratis när det gäller att drifta ett fordon.

Jo, det var väl mer moderna strålkastare (xenon-gucka eller liknande) om jag minns rätt den där tråden handlade om. Nä, där har jag inte en susning för att vara ärlig då det är något jag inte varit så "aktiv" inom så att säga (intresset svalnar snabbt ju mer den tekniska lösningen distansierar sig och utesluter insyn och förståelse).
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Ska försöka ta en bild på de här okända armarna som troligtvis inte gör nån större nytta heller när de är placerade bakom diffen under bagageutrymmet
Och ja det är xenon och det är helt jävla hopplöst och få veta vilken del som bestämmer ljusstyrkan som också skiftar i styrka ibland och får hoppas nån vet och svarar i det inlägget här
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Är det inte krängningshämmarstagen Bmwbamze försöker beskriva? Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där var en bra kandidat Westersund då de ser ju ut som någon av länkarmarna som håller hjulet på plats (fast mycket mindre).

Men dessa sitter ju mer eller mindre inne i fälgen - så inte "i mitten bakom diffen". Man ser däremot dessa krängningshämmarstag och dess placering bra vid 14:43 in i denna video här nedanför.

Dessutom uppgav Bmwbamze att reservdelsnummer på dessa två mystiska länkarmar (som sitter i mitten, bakom diffen, under bagagegolvet) är 33 32 2 406 290.

Från 12:30 och framåt i denna video så går de ju igenom hjulupphängningen på en E90 och jag har försökt se något i mitten bakom differentialen (under bagaget) som Bmwbamze beskriver men kan inte hitta något.
@Bmwbamze: Om du hittar något i denna video (från typ 12:30 och framåt) som visar de där två mystiska länkarmarna som ska sitta i mitten, bakom differentialen, under bagagegolvet - så hojta till!

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Nä det är en länkarm som sitter strax framför bakhjulen/drivaxlarna
Angående det du skrev igår om att skruvarna i styrväxeln lossnar och är ett vanligt problem på just E92 hur många vet du som har råkat ut för detta?
Och de går väl inte skruva åt? Eller så är det ingen mekaniker som bill göra det?
Det är ju omöjligt att veta helt säkert om det är glapp eller skruvarna som sitter löst i styrväxeln tyvärr
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Nä det är en länkarm som sitter strax framför bakhjulen/drivaxlarna
Angående det du skrev igår om att skruvarna i styrväxeln lossnar och är ett vanligt problem på just E92 hur många vet du som har råkat ut för detta?
Och de går väl inte skruva åt? Eller så är det ingen mekaniker som bill göra det?
Det är ju omöjligt att veta helt säkert om det är glapp eller skruvarna som sitter löst i styrväxeln tyvärr
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur kan en länkarm sitter bakom differentialen men samtidigt framför drivaxlarna?

Eller är det KRÄNGNINGSHÄMMAREN som du menar Bmwbamze (#1 i skissen nedanför)?
Länk

Denna krängningshämmare går ju transversellt där nära golvet bakom differentialen så det passar ju beskrivningen.

Den är sedan kopplad till hjulet på varje sida med ett krängningshämmarstag (#5 i skissen nedanför).
Länk

Det kanske är dessa tre delar som Bmwbamze tror är två separata länkarmar?

@Bmwbamze: Den där två skruvarna (för styrväxeln) är gjorda av en aluminiumlegering och är således TTY (torque-to-yield) dvs man drar skruven in i sitt plastiska deformationszon och skruven är permanent deformerad. Fast TTY får mig dock alltid att tänka på FCCs TTY TRS Länk av olika anledningar :-)
Dessa kan inte återdras.
Dessa får inte återanvändas - SPECIELLT inte om de håller styrväxeln på plats :-)

EDIT: Lite förtyligande. Som Westersund nämner så kan man dra åt dessa skruvar igen (vilket man definitivt ska göra om de är lösa) - men man kan aldrig dra åt dessa skruvar igen så lämplig förspänning skapas (med bibehållen styrka i skruvarna). Om dessa är lösa så ska man dra åt dem och därefter rekommenderas att köpa nya skruvar som kan dras åt med rätt moment.
På mindre kritiska delar så förstår jag att man återanvänder dessa skruvar en eller ett par gånger (jag hade gjort likadant för vissa delar) - men om det fanns ett enda ställe där jag hade valt att köpa nya så skulle det varit för styrväxeln.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Jag beskrev de andra likadana nr 14 som skulle ha bytts istället för de bakom diffen i mitten under bagagegolvet och som svar på din undran så kollade jag videon och det finns inga länkarmar där så antingen är min minnesbild helt fel eller så är det såna på min men har inget minne av att ha sett några länkarmar där så...
men återkommer med hur fasiken det är och bilder ikväll efter bytt olja+filtret för femte gången på 15 månader... :)
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: OKQ8 hade lagt ner att hyra ut liften på grund av misskötsel så blev inget oljebyte och såg inte bra underifrån där bak tyvärr men hade fel att de är under bagageutrymmet utan måste vara precis bakom diffen OM jag nu minns rätt...
Blev både landsvägskörning och stadskörning ca 8 mil sammanlagt med många stora rattrörelser och svängde växelvis vänster höger lätt och återigen varken kände eller hörde nåt utan styrningen svarar direkt som den alltid gjort och karossen svajade med så det blir mer och mer ofattbart ju mer jag har kört utan nån skillnad men samtidigt litar jag inte helt hundra som tidigare
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hur vanligt det är kan jag inte svara på, verkade dock som att alla i tråden jag länkade hade E92. Självklart går det att dra åt skruvarna… Snabbjobb.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Så skruvarna sitter på utsidan av styrväxelhuset?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Självklart, svårt att montera något i framvagnsbryggan utan skruvar.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Tack, då ska jag kontrollera de också när jag byter olja
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmw-slangen: Kollade bakvagnen ordentligt idag i lugn och ro när jag bytte olja och hade helt fel minnesbild vart de sitter de här längre smalare länkarmarna nr 14 för de sitter bakom hjulen och inte bakom diffen i mitten som jag mindes
De där skisserna på real oem är fan kassa för det går ju inte se exakt vart de sitter och ser inte heller vad som är fram och bak på bilen
Körde en långresa idag på 40 mil motorväg, landsväg och stadskörning med allt vad det innebär och återigen varken hörde eller kände nåt i ratten/styrningen men jag svänger mjukt och sakta för säkerhets skull men inne i hallen för oljebytet är ju trångt som fan och likaså vända på en mindre väg men tog det sakta för om man kör framåt, vrider på ratten och backar växelvis flera gånger snabbt så ökar nog risken mycket och är väl de mest kritiska rattrörelserna?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Vill bara med stor sorg informera om att styrväxeln måste bytas för den blir tydligen ganska snabbt sämre när den väl har kuggat över och riskerar inte ha någon styrning alls och köra rakt fram när jag ska svänga och kostar ca 40 000(!!!!!!) inkl. verkstadskostnad och tillsammans med alla länkarmar och bussningar i bakvagnen som också måste bytas så är måttet rågat för min del och tvingas sälja den som reparationsobjekt
Känns jävligt surt och är fruktansvärt besviken på den dåliga kvalitén på vissa delar och tog mig 10 år att spara ihop till och ha råd att köpa den här lågmilaren med bara två tidigare ägare och fullservad
Ni
958
Nip
320i-04
Och du gör alla dessa beslut baserat på vad?
- hur är denna omtalade överkuggning visad, eller bara påstådd?
- det jag minns grovt, var påstådd "smäll" från verkstaden i deras "omsorg"
- alla länkarmar och bussningar, vi tar det när vi ändå håller på, eller?

Om det på riktigt är trafiksäkerhet i fara, gör en besiktning, för tusan!!!!!
- om den går igenom strunta i denna lista du fått presenterat för dig
- då är den högst sannolikt helt ok
- om du nu inte kör på två hjul i varje gathörn

Du har upprepade gånger menat "13 000 mil" ungefär som det är lång körsträcka.
- långmilare man köper från tyskland har ofta dubbla det
- 17 år kan ju göra sitt, men som du säger lågmilare och två tidigare ägare

När jag köpte min var det 5500 mil och 3.5 år gammal, vilket jag tänkte var ett leasingkontrakt som gått ut.
- den hade väl valsat mellan två bilfirmor som senaste ägare
- kändes tryggt så långt

Det har varit motorbyten och jag vet inte vad
- du har detta med xenonljusen etc
- är detta miltal manipulerat undrar man?
- är den stora katastrofen själva inköpet med påhittade data?
- det är som du köpt något som egentligen är skrotfärdigt!!!!
- det är som om det egentligen är 20 000+ mil förutom vad mätaren säger
- sinnessjukt mycket för 13 000 mil?

Är den köpt på stor bilfirma?
- extremt duktiga säljare har otrolig manipulativ förmåga

Bilbesiktning, bilbesiktning, bilbesiktning, bilbes....skulle jag då göra innan jag dumpar iväg den.....
Hej,

Håller med Nip: låt en (någorlunda) neutral besiktningsman/-kvinna göra en genomgång av bilen.

Låt personen jobba med bilen medan du väntar på utsidan. Jag tror att saken vinner på det. ;)

F n ca 750 kr utan kampanjrabatt. Kan det väl vara värt? Jämfört med att dumpa bilen rakt av?

Sen kan besiktningen eller du bättre ta ställning till fortsättningen.

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.