|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, ett glapp i styrningen som känns utan problem när man kör kommer besiktningen omedelbart att identifiera (och resulterar såklart i en anmärkning). De identifierar även glapp som du ofta inte ens känner (och resulterar ofta även detta i en anmärkning). De identifierar även mycket tidigt begynnande glapp (vilket resulterar i en Bra-Att-Veta notering). Samma sak med bussningar och leder - de upptäcker det ofta innan man märker det när man kör. Så om inte annat så lär du få ett facit vid nästa besiktning Bmwbamze :-) Nu har bilen varit på en oberoende verkstad där man bekräftat ett visst glapp i styrningen. Om det är begynnande, mindre eller större eller om glappet endast är i inre/yttre styrleder eller om det faktiskt är inne i själva styrväxelhuset låter jag vara osagt. Här måste man lita på verkstaden - vilket är anledningen till att jag väljer verkstäder jag 100% litar på. Men om mekanikern faktiskt drog i de inre styrstagen och då hör ett klonkande inne i själva styrväxelhuset och känner även ett större glapp (som jag utgår ifrån att mekanikern redan verifierat att det inte kommer från inre styrleder) - då är det en stark indikation på att problemet är styrväxelhuset. Precis Nip, in på verkstad och få det åtgärdat är standardproceduren jag också använder (och som de flesta också bör använda sig av). Alternativt kan man göra en kontroll hos ett besiktningsorgan. Jag använder exempelvis Besikta som har tjänsten "Trafiksäkerhetskontroll" som går igenom samma kontrollpunkter som vid en normal besiktning men resultatet rapporteras inte till Transportstyrelsen och kan heller inte leda till efterkontroll eller körförbud. Så en sådan kontroll skulle faktiskt vara bra i ditt läge Bmwbamze (och var något Nip föreslog tidigare i tråden). |
|
bmw-slangen: Hela 5 olika länkarmar??? Och när det också är M chassi så slits de mer dessutom och det verkar som alla glappar inklusive den stora bakaxeln som glappar uppåt som de andra också gör så det blir också dyrt för det är specialbultar och muttrar som bara Bmw säljer och två bultar och muttrar kostar lika mycket som en länkarm... Har tittat på realoem.com för att få veta hur många armar det är men fem armar går fan inte se att det är på bilderna av bakvagnen??? Första gången jag inte ser alla delar som ska finnas så hjälp med detta vore väldigt tacksamt! Chassinr. WBAWA71000J004877 Angående styrväxeln så stod en under och höll i styrväxelarmarna samtidigt som en satt och höll i ratten och drog åt sidorna och kände det glappade i styrväxeln och klonkade svagt Jag har inte känt eller hört nåt alls utan känns och funkar precis som innan verkstadsbesöket men det känns olustigt i rondeller m.m. så svårt att avgöra om det är akut eller eller köra lugnt tills jag också känner och hör nåt klonk?? Är Elstock hög kvalitet på styrväxlar? Nip: Har inte varken känt eller hört nåt utan styrningen känns lika grym som tidigare men det blev ju bevisat igår att det är lite glapp i styrväxelklumpen känns så klart olustigt i rondeller och andra kraftiga svängar men kör lugnt och svänger sakta och mjukt och vet inte om det är akut eller kan vänta tills jag också känner och hör ett klonk?? Frågar dig detsamma vet du om Elstock är hög kvalitet på styrväxlar? |
|
Jamen! Det har gjorts ett par framsteg (och tyvärr ett antal baksteg) sen 60-talet :-) Multilänk (speciellt då 5-länkade) är riktigt bra och ger fantastiska möjligheter att kontrollera hjulvinklarna under fjädring jämfört med tidigare äldre lösningar där man fick göra ganska svåra kompromisser. Nackdelen är ju mer delar och mer komplicerat. Redan E31 som kom 1989 hade 5-länkat där bak. Bilar är mycket mer komplicerade än vad man kan tro. Nu ska vi se om jag får det rätt - jag reserverar mig för fel då jag snabbt vispade ihop detta svar - men du har ju dina fem här (#18, #19, #14, #4 och #11) Länk Ännu tydligare i Value Parts överblicken Länk Att varenda led och bussning (inklusive det mesta på bakvagnsbryggan) skulle glappa finner jag högst osannolikt. Jag skulle lämnat in på verkstad, låt de byta det som behöver bytas inklusive hjulinställning, hämta ut bilen. Klart! När det gäller delar så brukar jag kunna ha en dialog med min verkstad där jag kan säga att för del X och Y så vill jag ha BMW Original och för allt annat använd eftermarknads med hög kvalitet. Har fungerat riktigt bra. Ingen aning om Elstock, aldrig hört talas om (men är ärligt talat inte så insatt i eftermarknaden för de här lite nyare elektromekaniska bildelarna - speciellt det som kommit de sista 10 åren - intresset är minst sagt ljummet från min sida för detta och alla iPads på hjul). Personligen skulle jag gått på begagnat (fast efterforskat isåfall om det finns typfel på dessa styrväxlar för då hade jag nog undvikit det) eller exempelvis Bosch eller Spidan. Boka in en "Trafiksäkerhetskontroll" om du är osäker på lämpligheten av ditt fordon ur ett säkerhetsperspektiv. Relativt billigt och enkelt och man får svart på vitt besked. Eller om det ändå börjar bli dags att besiktiga din bil, gör det lite tidigare och boka in en besiktning nu direkt (det finns ju tider i överflöde - jag kan exempelvis få en 07.20 på måndag morgon). Fast eftersom du besiktigade i höstas så är det alternativet kanske inte så intressant. |
|
bmw-slangen: Tack återigen! Men 11:an i första länken har ju inga bussningar och ser bara ut som en metallskena? 4:an i samma länk trodde jag inte heller var av betydelse för att svälja alla helvetes ojämnheter, nedsjunkna brunnslock och slukhål på vägar och gator?? Tyvärr är det inte så osannolikt och såg att det glappade uppåt på alla länkarmar förutom ett par där gummina var krossade för de två tidigare ägarna körde mest i stadstrafik och då slits inte "bara" motorn och v-lådan mycket utan alla bussningar och styrningen slits också mycket mer och ännu värre när den är sänkt som min är Skulle du bytt styrväxeln direkt eller väntat tills du hör och känner nåt klonk från styrväxeln? |
|
Jo, #2 är väl bussningen i spindeln (till #11) Länk medans #10 är bussningen i subframen (till #11) Länk eller hur? Och notera det är samma bussning i ändarna på #11 (du ser att det är samma artikelnummer på de båda sprängskissarna). Notera att du undrade över var alla dessa 5 länkarmar fanns och det var dessa jag pekade ut. Jag pekade inte ut vilka bussningar/leder du ska byta ut :-) Det är verkstadens uppgift :-) Jag skulle bett en verkstad att undersöka vad som är problemet (yttre styrleder, inre styrleder eller själva styrväxeldelen) alternativt göra en "Trafiksäkerhetskontroll" för att få en uppfattning på graden av allvarlighet på potentiella defekter ur ett säkerhetsperspektiv (och därifrån bättre göra en bedömning och planera in lämpliga åtgärder). |
|
bmw-slangen: Hade aldrig trott 4:an och 11:an är länkarmar men då har fått lite bättre klarhet i det här "plockepinnet" med siffror kors och tvärs och förstår att många drar sig klokt från att köpa en begagnad Bmw med alla dess slitna delar som måste bytas för hade aldrig trott så fruktansvärt många delar skulle behöva bytas innan 20 000 mil Men tror inte du på felundersökningen som gjordes i torsdags så proffsigt och tycker jag ska göra ytterligare en?? Trafiksäkerhetskontroll däremot kan vara klokt för min och andras säkerhet Bara en fråga off topic som jag ställde till dig i ett av alla mina andra inlägg i förrgår angående mina kassa strålkastarljus vilken modul bestämmer ljusstyrkan? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
På riktigt, hur rimligt är det att styrväxeln är slut efter 13000 mil? Mycket mer troligt att styrleder, både inre och yttre som är slitna och/eller bussningarna till styrväxeln. |
|
Westersund: Hela tre mekaniker har kontrollerat styrlederna, länkarmar och allt annat i framvagnen också men inga glapp i de och två av de bytte jag i somras men bussningarna till styrväxeln har ingen av de nämnt tyvärr var sitter de? Går de att se eller inuti? |
|
| bmw-slangen: Kom på att de två länkarmar som sitter bakom diffen byttes men de finns ju inte med på bilderna och har inget minne av att ha sett de?? Det var två av samma långa som sitter framtill nertill | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ibland finns det, ibland inte. Har inte kollat din specifika bil. Dom sitter isåfall i fästena mellan styrväxel och framvagnsbrygga. Skruvarna till styrväxeln kan ju ha släppt också om nån har pillat på dom tidigare. Verkar inte vara helt ovanligt att skruvarna till styrväxeln släpper, specifikt på E92: Länk |
Två länkarmar bakom diffen? Menar du förstärkningsstagen #17 i skissen nedanför? Länk Men de är ju framför diffen så det kan det ju inte vara vad du menade. #14 sitter väl fast på baksidan av subframen så den sitter ju tekniskt sett fast "bakom" differentialen Länk Kanske var den du menade? Men den fanns ju med i skissen så det kan det ju heller inte vara vad du menade. Oavsett så är det en verkstad som är lämpligast att känna på bussningar/leder och se vilka som behöver bytas och utföra de reparationer som är nödvändiga. |
|
Westersund: OM det är bussningar där ska man se de som alla andra bussningar? Och ska väl finnas med i oemkatalogen? Skruvarna däremot går ju inte se om de är lösa eller inte tyvärr |
|
| bmw-slangen: Ja de långa nr 14 köpte jag som mekanikern bytte bakom diffen och där har jag aldrig sett några länkarmar tidigare och finns inte med i oemkatalogen??? Väldigt konstigt! | |
Ehum? Finns inte med i BMW reservdelskatalog? Men de är ju här. Det är ju #14 (i RealOEM som är kopia av BMW ETK aka reservdelskatalog). Länk Är lite osäker på vad du menar exakt. Men det har bytts några länkarmar iallafall som behövde bytas - det är det viktigaste! |
|
bmw-slangen: Men de här två som är samma som nr 14 byttes BAKOM diffen och de nr 14 i oemkatalogen sitter ju lite framför drivaxeln nertill? |
|
Aha, ok! Tror jag förstår vad du menar. Tror jag nämnt detta tidigare (eller det kanske var i något helt annat forum) - dessa skisser i reservdelskatalogen är bara generiska skisser. De är inte avsedda att vara representativa vare sig gäller utseende, dimensioner (absoluta eller relativa), positioner eller andra dimensionsrelaterade mått och uppgifter. När det är streckade linjer så anger det var delen sitter fast i. Ta detalj #14 som exempel. Den ände som sitter fast i spindeln har en streckad linje genom sig och denna linje pekar vart på spindeln den sitter fast. Notera den andra änden av detalj 14 - ingen streckad linje! Det betyder att den änden kan sitta fast "varsomhelst" - det är inte uppgivet på just den skissen du tittar på var någonstans den änden sitter fast. Allt handlar om att läsa och förstå skisser och ritningar helt enkelt (alla reservdelskataloger är olika). |
| bmw-slangen: Så alla ens bils delar finns alltså inte med i oem katalogen?? Om ja är ju detta uruselt för det förvillar och man kan inte få fram oemnr för att köpa rätt delar! | |
Nu yrar du Bmwbamze. Jag säger att skisserna inte exakt avbildar utseendet (inbördes dimensioner och liknande) på en reservdel vilket du sedan översätter till att alla reservdelar inte finns med. #14 finns i reservdelskatalogen - det är därför vi refererar till den som just #14 - för att det är detalj #14 i reservdelskatalogen :-) Länk Här är förresten en annan bild på en HA 5 bakaxeln från BMW som kan ge lite bättre perspektiv: Länk Den där länkarmen vi pratar om (#14 i reservdelskatalogen) bör rimligtvis vara den orangefärgade länkarmen i bilden ovan. Här kan man se hur den sitter fast på "baksidan" av bakvagnsbryggan (och då också på sätt och vis "bakom diffen"). |
| bmw-slangen: Nä jag yrar inte tyvärr för den här 14 på nedre länken sitter just där jag försökte beskriva utan menar i mitten bakom diffen under bagageutrymmets golv | |
Hmmm... I mitten, bakom diffen, två länkarmar för hjulupphängningen? Nä, detta känner jag inte igen faktiskt. Kanske någon annan vet vad detta är? @Bmwbamze: Har du bilder eller ännu bättre reservdelsnummer (eller eftermarknads artikelnummer) på dessa länkarmar? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.