AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
468

Bmw f11 2016 520d

Hej!

Köpte nyligen en F11 2016 520d med 29.000mil på mätaren.

Haft den nu i 2 veckor och allt har rullat på bra tycker jag förutom att jag idag märkte när jag kör i stadskörning och trycker snabbt på bromsen så upplever jag att det är något som slår/klonkar i framvagnen. Ganska "hårt" slag, upplever det som mekaniskt. Känner det även i sätet, även dom som sitter bakom känner klonket.

Har mina aningar att det kan vara någon bussning som kanske är slut med tanke på milen? Eller stötdämpare fästet?

Upplever det inte när jag bromsar mjukt och fint utan just när jag bromsar "snabbt" och ca 20% bromskraft. Inbillar mig att jag känner det i ratten också.

Bilen behöver få skivorna bytta, en skivan har ett spår där inte bromsklossen tar men känns inte som detta skulle kunna vara anledningen?

Någon som kan ge tips på vad det kan vara så jag kan beställa även den delen innan jag beställer skivorna eller måste jag ta in den på en verkstad för att få det bekräftat på vilken sida det är? För jag var ganska säker på att det är vänster men efter flera provoceringar av det så kan det likväl vara höger. Som sagt bromsar jag mjukt och fint så känner jag inte hugget/klonket.

Tack på förhand vänner.
Ma
1.334
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej och välkommen till forumet

Du tänker rätt, det är sannolikt en av länkarmarna som är dåliga. Det finns två stora nedertill i framvagnen - nr 5 och nr 11. Dessa är prime suspect. Det finns en övre också, men mindre suspect. Men dåliga stötdämpare och lagringen kan också spöka. Bäst är nog att innan di beställer hissa upp bilen på en lyft (OKQ8 har kanske) och kika. Man kan bryta med ett järn och se hur bussningar och lagringar beter sig. Men ännu enklare är kanske att be en verkstad kolla om den ändå skall göra jobbet. Länk nedan för en RWD

Länk
Stort tack!🙏

Ska kika på detta och kan skriva här sedan vad det var för något.

En fråga till som jag kom på nu, har läst på flera forum om den berömda kedjan på d20 motorerna. Vet att denna motorn är den nya versionen och att dom sjukdomarna borde vara borta men är nyfiken på om ett kedjebyte är aktuellt med tanke på milen? Bilen är servad enligt konstens regler var 3000 mil även om 1500mil är det mest optimala. Jag hör inga ljud eller vid kallstart från motorn.

Tack på förhand.
Ma
1.334
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Kamkedjeproblemen tog så sakta slut vid 2012-2013. Därefter är det inte någon 'pandemi'. Kolla på exvis carinfo vad du har för motor, tror båda den gamla N47 och ersättaren fanns då. På en bil med 29000 mil kan saker gå sönder, men jag hade inte brytt mig extra mycket för kedjan.
bl
2.293
blixten
325i -88
Att det finns ett spår i en av bromskivorna brukar inte vara något som påverkar bromsförmågan. Om skivorna däremot har slitits så pass mycket att de blivit för tunna, så är det läge att byta dem.

Naturligtvis kan det vara bussningar som är slitna och behöver bytas. Men i ditt ställe hade jag börjat med att kolla så att skruvar och muttrar är åtdragna. Hjulskruvar, skruvar som håller bromsok, skruvar som håller fast fjäderben. Det kan även vara en fjäder som gått av. Men enklast är det förstås att gå till en vanlig verkstad som ofta gör en sådan koll för en klart mindre kostnad än Bmw märkesverkstad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.