AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
329

Startproblem F20 118d

Kr
34
Krilleman
118d M-sport 2014
Har haft lite problem med att vår F20 118d från 2013 (med start/stopp) ibland inte vill gå runt på startmotorn. Motorn går runt ett varv, men sedan stannar det. Får felmeddelande om att det är problem med startmotorn. Batteriet har aldrig blivit utbytt, så jag tänkte att det var lika bra att köpa ett nytt oavsett och testa. Inga problem att starta bilen med det nya batteriet (exakt samma specs och är AGM). Efter någon timma skulle jag iväg med bilen, men då beter den sig på exakt samma sätt igen. Min fråga är om det kan bero på något av följande:

- Startmotorn har gett upp
- Jordkabel mellan kaross och motor är dålig
- Batteriet, som jag vet är dåligt, på nyckeln måste bytas ut (långsökt men såg det som en återkommande kommentar i andra forum)

Vad säger expertpanelen?
Hej,

Lite allmänt att prova:

1. Använd en startkabel mellan t ex jordskruven till hjälpstart som bör finnas under huven, och en bra jordpunkt på motorn.

Om inget ändras, kan du räkna med att jordflätan är hel.

2. Om det går (antagligen trångt) kan du försöka med att koppla en rejäl pluskabel från batteriet direkt till startmotorns stora anslutningsskruv. Om startmotorn inte vill då heller, är det väl stor risk att det är den som utgör problemet.

3. Men om den går normalt då, får du söka dig ända från den nämnda startmotorskruven (kolla kabelskons anslutning mot kabeln!) i riktning mot batteriet. Jag vet inte hur geografin ser ut, men alla eventuella skarvar måste kollas.
En del modeller har en tråkig genomföring i botten på batterilådan. Om det finns en sån på din bil, skulle du kunna börja där och leta korrosion. Insida och utsida.

(Jag utgår, som du förstår, från att det finns en strömbegränsande punkt någonstans.
Men givetvis måste också startmotorn vara misstänkt. Jag antar att det där start-stopp-systemet tar ut sin tribut...)

//Lennart
Kr
34
Krilleman
118d M-sport 2014
Tack för input Lennart, jag ska testa 1 och 2. Får kolla kopplingsschema och ta mig igenom punkt 3 också.

Ringde BMW och kollade pris på en ny startmotor som motsvarar två elräkningar i elområde 4. Finns bättre saker att lägga 8000 kr på. Beställde en begagnad via Bildelsbasen för en tusenlapp (med rätt artikelnummer). Som du säger tar startmotorerna mycket stryk med start/stopp, även om BMW inte vill erkänna det.
Jag glömde nämna ett gammalt trick.

Det som i första hand slits på startmotorn är kolen. För att kolla om det är de som är m e m slut, kan man prova att sticka ned en träkäpp mot startmotorn och banka till med något som ruskar till den ordentligt.

Om det skulle hjälpa i ett no-start-läge, vet du (nästan säkert) svaret.

Då är antagligen kolen slitna och har genom ”ruskningen” fått det där extra lilla anliggningstryck, som behövdes, och därmed en tillräcklig kontakt mot kommutatorn (en liten stund, åtminstone) som gör att startmotorn orkar dra.

Nu har du ju redan beställt, men spara den gamla. Den går att fräscha upp.

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.