|
|
|
|---|---|
|
Har en e90 där bromsoket höger bak legat mot och slitit ner bromsbeläggen. Bytte dem på verkstad och bad dem smörja upp oket osv. De sa att de kunnat trycka ihop oket när de bytte beläggen och smörjt det men att de inte visste om det skulle hjälpa. Nu senare på kvällen körde vi en någon mil och märkte att det blev varmt vid bromskivan igen, så den ligger väl mot igen. Frågan är om oket är kasst eftersom det ligger mot igen trots att de kunde trycka ihop det? Måste man byta båda? Det vänstra funkar som det ska och fick också nya belägg samtidigt idag. Bilen har gått över 20000 och jag känner inte för att lägga ner några extra pengar på den för "det kan vara bäst att byta båda..." Vad är en rimlig kostnad för att byta bromsok. Fick betala drygt 4000 för att byta bromsbeläggen och slitagevarnare vä och hö bak på märkesverkstad, tycker det var lite saftigt? | |
|
Skruvar man själv kan man renovera befintliga bromsok, eller köpa ”icke original” bromsok att montera. Icke original kan vara allt från budgetkomponenter till komponenter i OEM-kvalitet (dvs samma som original) Ska en BMW-verkstad göra detta lär dom inte renovera oken, utan monterar istället helt nya original. Vet ej priset för bromsok bak, men Schmeidmann tar ca 4 500 kr/st för BMWs bromsok fram (till min E91:a som jämförelse). Ej märkesbundna verkstäder kan garanterat byta bromsok billigare, då det inte står BMW på reservdelskartongen. Dvs reservdelen blir nog billigare, man kanske inte tillkommande arbetskostnad. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med största sannolikhet är det problem med bromsoket. Att man kan trycka ihop det betyder inte automatiskt att det är utan problem. Troligtvis kände verkstaden att det tog mer kraft än vanligt att trycka ihop och detta tillsammans med det problem du beskriver var anledningen varför de sa att de inte kunde säga om det skulle hjälpa. Finns inget som heter "smörja bromsok". Det finns inget att smörja. På sin höjd kan det hjälpa ett litet tag men oftast gör det ingen skillnad (speciellt inte om man redan har problem). Enda undantaget är Lucas/Girling/TRW/Northrop Grumman/ZF bromssystem som har glidpinnar som ska smörjas in (och slutes helt tätt med hjälp av gummibälgar). Dessa ska man undersöka vid varje bromsjobb att allt är som det ska (gummibälgarna är hela, glidpinnarna löper fritt, ingen rost i hålen som glidpinnarna glider i och att det finns en tunn yta av fett på glidpinnarna). Har detta bromsystem bak på min E87 120i och är således denna konstruktion jag pratar om här: Länk Men på din E90 har du ett vanlig Teves/ATE bromssytem där bak och där finns inget att smörja: Länk Ska ju även nämnas att riktigt murkna bromsslangar kan ibland svälla upp interiört så att säga och agera lite som en backventil om det vill sig illa (vilket resulterar i att när man applicerar bromsen så åker ju bromskolven ut en liten bit men så fort man släpper bromsen och trycket försvinner så vill ju bromskolven dras tillbaka av den fyrkantiga tätningsringen men om bromsvätskan inte kan flyta tillbaka en aningens så kan heller inte bromskolven åka tillbaka en aningens). Nej, i det här fallet räcker det att byta det ena bromsoket där bak. Däremot är det lämpligt att kolla extra noga att det vänstra bromsoket är utan begynnande eller redan uppenbara problem (exempelvis säkerställa att damasken runtom är hel för annars har du exakt samma problem inom ett år eller så på detta vänstra bromsok). Dessutom är det ett bra tillfälle att kolla att detta vänstra bromsok är lätt att trycka tillbaka (jag har alltid kunnat röra kolven inåt med enbart mina tummar och de gånger jag inte har kunnat göra det så har något varit fel). Nej, 4000 SEK är helt normalt pris. Förförra året kostade samma sak 3380 SEK på min enkla E87 120i 2006 (och det har hänt en del med priserna sen dess) är hos Förenade Bil i Malmö. Eller inte... Kollade nyss och idag kostar det 3420 SEK så bara 40 SEK ökning på två år... För en G30 520i 2021 kostade samma sak (även det förra året) 4505 SEK. För en G30 545e xDrive 2022 var det ännu värre - det kostade 4810 SEK. Vill du veta vad det kostar idag att byta bromsbelägg bak på en blåval (förlåt en iX xDrive50)? 5921 SEK :-) Byta bromsskivor och bromsbelägg fram på en blåval? 19206 SEK :-) Byta bromsskivor och bromsbelägg bak på en blåval? 13809 SEK? Så om du måste byta skivor och belägg runtom? Det blir 33 papp om jag får be! Men ska du byta bromsok så kan du med fördel göra det på en BMW-kunnig verkstad som har ett bra rykte om sig angående sin kompetens och sina val av reservdelar (då de nödvändigtvis inte behöver välja BMW Original men har samtidigt erfarenheten att veta när det är lämpligt att välja BMW Original). Men välj inte den billigaste verkstaden per automatik. Välj en med gott rykte och en verkstad som är noga med vilka reservdelar de köper in och använder (kunniga, driviga verkstäder som värderar kunskap och långsiktighet mer än flashiga skyltar och cafe latte är att föredra). Yes, det kommer att kosta mer men är värt det (såvida du inte gillar att lämna in bilen två gånger för samma sak och i slutänden behöva betala mer än om du hade lämnat in till auktoriserad verkstad). Denna typ av verkstäder brukar ha erfarenhet att veta vilka reservdelsmärken som är av hög kvalitet men samtidigt till rimliga kostnader (och vet hur man undviker bösmärken och kan lukta sig till Kinesium på flera kilometers håll). |
|
Hej, Jag har vid ganska många tillfällen putsat kolvar och smort med silikonfett. Det är lätt hänt att bromsar som inte motioneras så mycket ger lite rost i öppningen på okens cylinder/-rar. Manschetterna är sällan absolut täta. Får detta pågå, kommer kolven så småningom att gå trögt utan att därför själva tätningsytan mot packningen är skadad. Så jag har tryckt ut kolven "lagom" mycket utan att den släpper tätningen helt. Sen putsat och smort. Och tryckt tillbaka. Testat och eventuellt upprepat. Antagligen väldigt oseriöst. Men jag har aldrig haft problem p g a denna DIY. //Lennart |
|
| Jag håller med Lennart, varför byta ok när det endast är kolven som behöver putsas lite. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Absolut! Fångar man det i tid så går det definitivt att få bort små uppstickande rostprickar eller mindre områden med tex WD-40 och P1200 slippapper. Samtidigt ska man även passa på att rengöra cylindern - ofta det ligger gucka där som binder vatten och accelerar rostangreppen på kolven. Därefter monteras ny tätningsring och damask. Tätningsring och bromsok ska alltid monteras med bromssilikonfett (exempelvis ATE Bremszylinder-Paste Länk ) och jag lägger även på detta i spåret där damasken sitter (för att täta det så bra som möjligt). Man smörjer inte med silikonfett i den vanliga meningen (men förstår vad du menar). Det är montagefett för att inte skada komponenterna vid montering. Ovan nämnda "minirenovering" förlänger definitivt livslängden på bromsok som inte motioneras så ofta (för som lenwib säger så är damaskerna aldrig helt täta och bromsvätskan suger ju som sagt också upp vatten som kommer in genom damask och tätningsring). Jag har själv gjort det med framgång. Men detta tycker jag är lite mer än att bara "smörja upp bromsoken" - detta är i princip en lättare renovering av ett bromsok. Att "smörja upp bromsoken" kommer de flesta att översätta till (pga det normala inbyggda önsketänkandet) att man går ut till bilen, böjer sig ned och sprutar lite 5-56 runt kolven och sen är alla problem borta. Oavsett så kommer förr eller senare rosten bli mer än bara lite prickar eller något i kanten - då börjar kromet släppa och då är det kört. Att byta bromsvätska är också ett sätt att förlänga bromsokens livslängd. Gammal murken 10 år gammal bromsvätska proppfull med vatten ligger där och angriper både kolv och cylinder år efter år - det är ett sätt att förkorta livslängden på bromsok (speciellt på de som motioneras väldigt lite). Ovanstående ska man göra långt innan bromsoket går så trögt att det kärvar i princip direkt och kärvar såpass att bromsskivan går riktigt varmt. Man skulle gjort förebyggande underhåll långt tidigare. När du nått detta stadium att det kärvar omedelbart så är det ofta för långt gånget. Jämför fallen där växellådan krånglar och man byter oljan i en Hail Mary manöver men i nästan alla fall är denna insats för sen (men finns vissa fall där det faktiskt hjälpte). Skruvar man själv så är det dock värt att ta isär bromsoket och ibland kan faktiskt kolven vara i riktigt bra skick och kromet mycket fint och med en lättare renovering kan man få många fler år ut från oket - alltid värt att iallafall kolla skicket om man skruvar själv - lämnar man till verkstad är sådant arbete inte försvarbart ekonomiskt sett. |
|
Jag skruvar inte bromsar själv men här är min erfarenhet från min förra E91a: Bytte skivor och klossar och verkstaden mddelande att ena oket bak kärvade så det byttes också. Det andra funkade fint sa verktaden och behövde inte bytas. 6 månder senare låg bromsen på i det obytta oket på och jag körde till verkstaden. De var vänliga nog att byta obytt ok utan att ta betalt för arbete - jag betalade bara för matrial = ett nytt ok. Så jag lägger min röst på att är det ena dåligt så är sannolikt det andra lika gammalt och därmed redo för byte det också. Men säger BMWslangen något annat så lyssna mer på honom, han har min största respekt som kunnig och erfaren mekaniker, som dessutom delar med sig av sin klokskap. Till slut, ditt val! /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Håller av egen erfarenhet med @BMWslangen att bromsok är ett individuellt fel (dvs man byter det som felar). Samma med hjullager. Hade ett som kärvade vid ca 25.000 mil och frågade (NFS, erkänt duktiga på BMW) om jag borde byta båda, när de ändå hade bilen inne. "Nä, sa mekanikern, det andra kan hålla 10.000 mil till". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.