AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
577

BMW 330e – laddning avbryts via vanligt uttag (schuko)

La
3
Lalaok
330E Sedan -21
Hej,
jag är ny BMW-ägare och har nyligen köpt en BMW 330e. Det här är också min första laddhybrid, så jag håller fortfarande på att lära mig.

Eftersom jag ännu inte har fått min ordinarie garageplats hyr jag tillfälligt en plats i ett kallgarage. Där har jag fått el framdraget via en sladdvinda, och jag laddar med BMW:s original laddkabel (schuko).

Första gången jag kopplade in bilen började den faktiskt ladda, men efter cirka 15 minuter avbröts laddningen. I My BMW-appen fick jag meddelandet “Charging interrupted – please check the power supply and plug”.
När jag sedan drog ur sladden och försökte koppla in igen blinkar det nu “fault” på laddaren, och bilen vill inte starta laddningen alls.

Min fråga är:
• Är detta en typisk begränsning med laddning via vanligt uttag/sladdvinda?
• Är det i praktiken omöjligt att ladda på detta sätt, eller finns det något man kan göra för att få det att fungera tillfälligt?
• Har ni några tips eller erfarenheter kring liknande situationer?

Alla råd uppskattas – jag vill bara veta om det är lönt att fortsätta felsöka eller om jag helt enkelt måste vänta tills jag får tillgång till en riktig laddlösning.

Tack på förhand!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hur många Ampere är eluttaget säkrat till? 10A? 16A?
Hur grov är kabeln i sladdvindan? 1,5mm^2? 2,5mm^2?
Är kabeln helt utrullad? Eller är den delvis uppsnurrad på vindan?
La
3
Lalaok
330E Sedan -21
Jag kan försöka se imorgon när jag lokaliserar eluttaget.

Försöker mäta kabeln även.

Sladdvindan är delvis uppsnurrad på vindan.

Fick tillgång till platsen tidigare ikväll så har inte hunnit gå igenom allt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det första du ska testa är att vända kontakten åt andra hållet. Ja, det är värt att testa ;)

Laddaren är inte smart nog att veta att du laddar från en vinda eller om den kabeln blir varm eller inte. Det finns en tempsensor i själva shukokontakten, inte mer. Vid den här tiden på året tror jag inte du har några temperaturproblem i uttaget om allt är friskt.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Finns någon begränsare i elnätet du kopplar in sladdvindan i?

Nu på vintern så bryter min laddbox (wallbox) ofta när pannna går igång på högvarv, tyvärr är mitt hus bara 20A huvudsäkringar och min 330e årsm 2022 laddar bara från en fas. Har solceller och för att undvika att säkringarna löser ut så har jag en begränsare kopplad till laddboxen som pausar laddningen då inte effekten räcker. Men den är smart nog att återuppta laddningen då pannan lugnat sig och det finns mer effekt tillgänglig igen.

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Även om sladdvindan är specad för din laddström så gäller det bara om kabeln är helt utrullad. Kabeln blir annars för varm. Somliga kabelvidor har en temperatursäkring som går att återställa. Kolla om du fortfarande har spänning ut från den. Stickpropp och uttag är inte lämpliga att leverera höga strömmar en längre tid. De ger sämre kontakt med åren och då ökar uppvärmningen ytterligare.
Ställ ned laddströmmen så mycket det går och håll koll på uppvärmningen. Det kan gå illa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du inte vet vad du ska leta efter så menar bmw21 den lilla röda "pluppen" på sladdvindan: Länk Tryck till på den och se om det klickar. I så fall, testa igen att ladda.
La
3
Lalaok
330E Sedan -21
Hej alla!

Vill börja med att tacka för alla svar och tips jag fått.

Jag felsökte igår och började med att följa sladdvindans kabel. Till slut kom jag fram till ytterligare en sladdvinda där jag upptäckte att en saxlift stod inkopplad och laddades, troligen underhållsladdning.

Jag kopplade ur den och testade därefter att ladda bilen – och det fungerade klockrent. I bilens inställningar ströp jag laddningen till 6 A, vilket räcker bra eftersom bilen oftast står still från eftermiddag till morgon.

Som referens började laddningen runt kl. 21 och var klar vid 03-tiden på morgonen

Tack igen för hjälpen och alla nyttiga tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.