|
|
|
|---|---|
|
Detta kan låta som jordens i-landsproblem men har börjat bli ett rätt allvarligt problem. Jag köpte en, nästan ny, BMW X5 G05 50e som hade M‑Multicontour‑stolen (4MA). Jag hade inte möjlighet att provköra en bil med den stolen längre tid utan provade den enbart 10min innan jag valde att köpa bilen. Jag hade dock testat den billigare sportstolen en längre tid och verkligen älskade den. Så tänkte logiskt att den dyrare sprotstol inte borde vara värre. När jag heller aldrig haft problem med en stol i någon bil reflekterade jag inte alls i att det kunde vara ett problem. På hemresan när jag hämtat bilen började jag få ont i mitt vänstra ben efter kanske 40min. Efter 2h började smärtan bli rätt påtaglig och jag fick stanna och ta en paus. Smärtan satt i säkert 1h efter att jag klivit ur bilen. Efter att ha hittat flera trådar hittade jag flera som också upplevt problem med sidostöden i dynan men menade att det blev bättre efter en tids användning. Så jag tänkte att det borde väl bli samma för mig, och körde på. Jag valde även att lämna in stolen till en sadelmakare som mjukade upp sidostödet. Men nu efter ca 250mil och ca 10.000kr fattigare har visserligen den värsta smärtan försvunnit men det trycker ändå på mitt vänstra ben och är extremt obekvämt efter ca 1h körning. Jag tror problemet ligger i att jag vill sitta bredare med benen än vad stolen tillåter. Jag börjar överväga alla alternativ vilket innefattar att sälja bilen, vilket känns så fel på så många plan. Så jag vill dels dela med mig om detta till er övriga om någon funderar på denna stol, och dels fråga om det finns någon här som har lite kreativa tankar på vad jag kan göra? BMW själva menar ju såklart att det inte är något fel och att komfortstolen såklart är bekvämare och ser inte riktigt problemet med att jag knappt kan köra en ny BMW X5a mer än 1h utan att få ont eller starkt obehag. | |
|
Jag har haft liknande bekymmer. Redan 2008 hade jag stora problem med standardstolarna på en 320d så jag gick byta till en med sportstolarna efter bara 2 månader. Är fortfarande känslig för stolar men för mig är det istället högersidan som klagar. Testa att variera sittposition. För mig hjälper det oftast att sitta mer upprätt. Då kan man benen rakare (sitsen längre bak) och ändå nå ratten. Dessutom hjälper den större höftböjningen rent allmänt att sätta mindre tryck på ländryggen och alla nerver som går där (ischias osv). Att halvligga är faktiskt mindre vilsamt för ryggen. Jag la märke till det då jag aldrig har problem på kontorsstolar t ex. Du kan även experimentera lite med svankstödet. Det påverkar lite hur långt ut på sitsen du sitter och det har också en viss påverkan. En annan sak som kan hjälpa är att köra på farthållare och variera sittposition, men det kanske hjälper mig mer än dig då det är högerbenet för mig och då är det döden att sitta långa stunder med foten på gaspedalen. Annars kvarstår: - Sälj bilen. - Köp en stol du gillar på skroten och byt (byt tillbaka vid försäljning) - Lägg dit nån slags kudde att sitta på. |
|
|
Tomas skrev: BMW själva menar ju såklart att det inte är något fel och att komfortstolen såklart är bekvämare och ser inte riktigt problemet med att jag knappt kan köra en ny BMW X5a mer än 1h utan att få ont eller starkt obehag. För jäkla trist att bmw inte verkar vara intresserad av att hjälpa dig... Det borde ju gå att hitta en stol via skroten billigare och enklare än via bmw. |
|
|
Jag ser inte vad BMW ska försöka göra. De har levererat en bil som det inte är något objektivt fel på. Frågar man specifikt om de kan hitta en annan stol så försöker de säkert. Ska dock sägas att moderna ÅF är knepigare att ha att göra med. Det är ju stora koncerner som är uppdelade i olika bolag för verkstad/reservdelar och försäljning och... Har själv haft en liten dust angående vinterhjul nyligen och det var vad jag fick höra. |
|
|
Tack för både inspel och resonemnag, uppskattas! Kan ju vara värt att hålla koll på skroten. Skulle man hitta rätt hade man ju kunnat byta som ni är inne på. Ska fortsätta en vända med BMW också, men hittills har de varit ganska ovilliga att hjälpa. Är ju en svår frågan kring BMWs ansvar i det hela, för ur ett perspektiv har de ju bara levererat det som beställts och det är ju mitt fel att jag inte provkörde den en längre sträcka, inte BMWs. Sen kan man ju och andra sidan mena att BMWs dyraste stol till X5an, som dessutom marknadsförs av BMW själva med beskrivmningen "helt elektriska M-multifunktionsstolarna imponerar med sin komfort. De har många inställningsmöjligheter och ger utmärkt sidostöd på platserna fram." , skapar smärta redan efter 1h hos mig som är nära den vikt/längd den är designad för (181/75kg) kanske tyder på ett designfel från början. Jag menar, är ju inte superbra för BMW som varumärke om smartest lösningen på om du råkat köpa BMWs dyraste stol till X5an är att sälja bilen för att kunna köra den mer än 1h. :) Värt att nämna är att jag aldrig upplevt detta från någon stol, vare sig Porsches sportstolar i Cayenne/911, äldre BMW M5 stolar, sportstolar i GLE, XC90, sportstolarna i G05an eller sportstolarna i Audi R8/RS6an, så det verkar inte ha med att jag per sak inte passar i sportstolar utan det verkar som de valt att göra något med sidostöden i dynan som ingen annan gjort. Om man gör något som uppenbarligen de felsta andra tillverkare gör på ett annat sätt, kanske man i så fall bör vara tydlig med. Kanske inte skriva "imponerar med sin komfort" utan snarare "Stolar gjorda för bankörning och kortare resor med extra bra stöd vid kurvtagning" då hade man ju i varje fall varit ärlig med det. Hade jag läst det hade jag inte ens funderat på en bil med dom stolarna. |
|
|
Hade den dyraste stolen orsakat den där smärtan hos alla så hade det varit en sak. Nu har vi bara en datapunkt och det är du. Antingen beror smärtan på din anatomi eller så beror den på stolen. Tyvärr pekar det åt ditt håll så länge du inte får fram att en betydande andel har samma bekymmer. :) Jag förstår dock din frustration för sittkomfort är otroligt viktig. |
|
|
Nej du har såklart rätt, min tro är ju att det betydligt vanlgiare att personer inte får ont av stolen än personer som får ont, även om det finns rätt många forumtrådar där andra klagar på just 4MA stolen. Givet hur ovanlig den är känns det lite oproportioneligt många inlägg kring den, men har inte räknat och jämfört med andra trådar om andra stolar, så är mest min känsla och inte fakta. Sen är det som du säger såklart baserat på min anatomi och sittställning. Som du är inne på blir man ju väldigt frustrerad, speciellt när bilen i övrigt är bland de bästa jag haft gällande kvalitétskänsla, hur tyst den går, tekniken osv osv Tror det som driver på frustrationen är att det är den dyraste bil jag köpt och betalade (på gränsen till korkat) stor premie för att få en bil med extremt mycket uttrustning med rätt färg och fälgar. Så när du gjort ett dumt ekonomiskt beslut och får något som du knappt kan använda blir frustrationen ännu värre. :) Men man lär sig något nytt varje dag :) Har försökt att se om om någon handlare vill byta en av deras bilar mot min där min är betydligt bättre uttrustad och gått kortare men ingen verkar vara sugen på att byta in en bil som borde ha ett högre marknadsavärde än den bil de säljer, även om jag kan gå med på att byta rakt av. Själv tänkte jag att jag gjorde dom en tjänst :) Men tänker att man får börja provköra lite olika bilar och se om man kan hitta något att byta till på sikt. Så får man bara skippa alla roadtrips något år tills man bytt.. |
|
|
Som sagt, laborera lite med sittställningen. Rakare ryggstöd och stolen längre bak bör iaf inte göra det sämre. Då kan du inte ha benen lika brett. Det där med att byta in är en bra idé men svårt att få ekonomi i det hela. Handlarna behöver/har större marginaler än vi tror. Du kanske kan försöka sälja den privat på blocket? Det går, även om det har blivit svårare. |
|
| Tyvärr är det så att dyrast och/eller fräckast utseende inte alltid är det bästa eller mest komfortabla. Det borde gå att få tag i en stol antingen i Sverige eller i Tyskland. Ta reda på artikelnumret via Bmw reservdelsförsäljning till den stol du vill ha istället för den obekväma. Men det kan vara lämpligt att göra det på plats, så att du ser bild på att det blir den stol du vill ha Därefter kan du googla på det och sannolikt få fram en passande stol. | |
|
Byter man förarstol måste man nästan byta passagerarstol också om det inte ska se förjävligt ut. Med tanke på bilens pris så är en splitterny stol inte heller uteslutet. Vad kan den kosta? Förarstol Länk Passagerarstol Länk Vet inte om det är den stol du letar efter dock? Här diskuteras olika stolar. Dock sportstol vs multikonturstolen. Verkar finnas en "vanlig" komfortstol mellan? Länk |
|
| Om det är samma färg på klädseln så hade jag själv inte jag brytt mig. Men för de som är helt fixerade vid utseende istället för funktion så kanske det är viktigt. | |
| Har man en bil för närmare miljonen så vill man inte att det ska se ut som skit. Vilket det gör om framstolarna är olika. :) | |
| Man behöver undersöka rätt rejält innan man handlar. Det är i regel inte plug-and-play mellan komponenter utan mycket behöver kodas in i bilen. | |
| Har du provat att ändra vinkel på sittdynan? På ryggstödet? Ändra lårstödet? Lägga en kudde under benet som värker? Om inte annat så förstå varför du får problem med stolen... | |
|
Re: Verdi: "Se ut som skit" är ett väldigt relativt begrepp... |
|
| Jo, men man vill ju att det ska se original ut liksom. | |
|
Tack än en gång för alla tankar, tror som vissa varit inne på att om man ska byta stolen måste man göra det till samma stol fast komfort-versionen av den (med mindre sidostöd) i samma läder. Annars kommer det se väldigt konstigt ut. Frågan är om det då inte blir billigare att be sadelmakaren göra om sidostöden så att de blir lägre istället och sy om den. F.ö. testade jag att experimentera lite mer med sittställningen med utgångspunkt i att min sittställning är "för bred" för stolen. Upptäckte att om jag inte använde "forstödet" utan lät vänster ben vila exakt till vänster om bromspedalen då fick benet en rakare vinkel både i längd och bredd. Jag testade det i nästan 1h igår och tycker det kändes mycket bättre. Så borde ju innebära att prioblemet är att stolen inte tillåter att man sitter brett som jag vill. Så även om vi mjukat upp sidostöden och framför allt mycket, just, längst fram, är det inte tillräckligt. Vilket också skulle kunna förklara varför jag inte haft problem med andra bilar då de ofta har höga sidostöd i dynan längre bak och helt öppet längre fram just för att man ska kunna sitta bredare. Efter 1h var det enda "obehag" jag hade nu att höften kändes väldigt "inklämd" men tycker för första gången att stolen ändå fungerade i en 1h. Ett till tips jag fått är ju att testa en dyna, så kanske ska testa deta på längre resor, då kommer jag ju upp och sidostödet blir då lägre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.