AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
528

530i 2006 startar inte.

I desperation har jag skapat ett konto här för att förhoppningsvis få lite hjälp av proffs.

Var ute och skottade fram min bil efter julledigheten på kvällen. Testade också att starta den då jag haft varningar om dåligt batteri. Bilen startade, men var trött.
Kopplade på min ctek på recondläge.
Bilen stod sen så över natten i -20 grader. Efter det har den inte startat igen.
Bilen visar inga felkoder i Ista.
Motorn snurrar som vid ett vanligt startförsök men tänder inte. Den hostar ibland till väldigt lite.

Det jag gjort är.
- Köpt ett nytt batteri.
- kopplat loss bränsleslangen vid spridarna och kontrollerat att det kommer bra flöde med bensin, vilket det gör.
- kollat tändstiften, dom är torra.
Kollat säkringar och relä till spridarna som är okej.
- kollat värden på motorn vid startförsök (150rpm)
-Kollat öppningstid på spridare vid startförsök (34ms)
-Inget ljud från spridarna vid testkörning via ista.
- haft ute tändstift vid startförsök och får gnista mot jord.
- testat med startgas, men ingen skillnad.
- jordat motorblocket.
- kopplat loss luftfiltret och tycker att motorn suger dåligt vid startförsök.

Någon som har några tips eller ideer?
Jag åker nästan enbart väldigt korta turer. Skulle kondens samt snö som blåser in i avgasröret kunna sätta igen så det täpper igen helt?
Kan dme eller relä för dme fela helt utan felkoder?

Mvh Johan
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har inte svar men undrar om stiften är torra direkt efter ett startförsök?
Om så är fallet så borde väl det betyda att det inte kommer något bränsle till förbränningsrummet eller att det som kommit, har förbränts.
Eller tänker jag fel?

Ja, dom är torra direkt efter startförsök. Så spridarna verkar inte öppna. Men om det vore enda felet så borde ju bilen ha startat eller iaf försökt starta på startgas, men det gör den inte.
Hej,

Zandberg: din inledning - startade (och stannade motorn strax efteråt?) - får både steaman och mig att tänka på standardfallet, att motorn surar ner sig. Typiskt case för en del motormodeller.

Men stiften är torra. Motorn kanske ändå kan ha fel blandning? ”Sur” behöver väl inte betyda ”dränkt”? Bensin-luftblandningen har ett ganska snävt tändningsintervall.

Återstår då gnista. Den finns, men ändå tänder motorn inte på startgas. Konstigt, för att inte säga ”ologiskt”. Sprutade du startgas direkt i insuget, inte i luftburken?

Och ingen felkod….

Allt som allt tycker jag att det ändå lutar åt nedsurad motor. Typiskt för ett startar först - sen inte - scenario.

Det finns en del trådar på temat. Du har kanske läst de flesta, men här är två som kanske ändå är nya för dig:

Länk

Länk

//Lennart

Hej Lennart.
Tack för ditt meddelande.
Jag testade att hälla ner lite olja vid tändstiften. Efter det så startade den på en gång.
Tack så jättemycket.
Bra! 😄

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.