|
|
|
|---|---|
| Bilen har gått 13 000 mil. Startar utan problem. Långa körsträckor. Inget tidigare batteribyte. Skulle batteriet tappa kraft kommer bilen varna. Finns det någon anledning att likväl byta batteriet? Jag tänker på att ett batteri som närmar sig gränsen nedåt kan påverka saker och ting negativt? Finns folk som påstår detta. | |
| Ja det har de rätt i. Bäst är att mäta direkt på ditt nuvarande batteri för att få reda på hur det mår. ( är det ok skall det ligga på 12,7-12,8 V, under 12 V i vila bör det bytas, är det under 12,4 V bör det laddas) | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Notera att det finns fler sätt för ett batteri att tappa kraft (som inte märks med att endast mäta spänningen i vila). Ett batteri kan vara helt sopslut ändåså - två orsaker/symptom är vanliga: 1) inre resistansen är hög 2) lagringskapaciten är låg *** 1) inre resistansen är hög *** Det kommer att (främst vid höga strömuttag som vid motorstarter och då speciellt i låga temperaturer) göra att både strömmen och spänningen från batteriet kommer att vara lägre än normalt. Upplevs exempelvis typiskt som att startmotorn går långsammare och långsammare allt eftersom batteriet åldras och den inre resistansen ökar. Jag bytte exempelvis mitt gamla 46Ah batteri i min E87 120i i höstas. Detta för att jag fortfarande använde original batteri från fabrik. Batteriet var alltså över 19 år gammalt (tillverkat vecka 29 år 2006). Startmotorn gick vansinnigt långsamt de senaste åren (och spänningen sjönk ibland så lågt vid startförsök att ABS-systemet satte felkoder om för låg systemspänning). Men mätte man vilospänning så fick man perfekta värden. Däremot när man mätte den interna resistansen på det gamla batteriet fick jag över 15 milli Ohm (ett nytt batteri ligger runt 4.5 milli Ohm). *** 2) lagringskapaciten är låg *** Även om vilospänningen är bra kan lagringskapaciteten vara mycket låg. Med lagringskapacitet menar jag hur mycket energi som batteriet kan lagra. Här följer något förenklade förklaringar men beskriver ändåså bra vad problemet är. Säg att ett batteri är 60Ah. Det betyder att om det är friskt så orkar det ge en ström på 60A under 1 timme (60A * 1h = 60Ah). Ett dåligt/gammalt 60Ah batteri däremot klarar inte längre lagra denna mängd, det kan vara nere på säg 10Ah istället. Det betyder att om det batteriet ska ge samma ström på 60A så orkar den bara detta i 10 minuter (60 * 1/6h = 10Ah). Men båda batterier kommer att visa en perfekt vilospänning på 12.6-12.7 volt. Detta problemet kan märkas på olika sätt. Man kan märka att det räcker man står stilla med tändningen på ett tag (och innebelysningen på, fläkten och stereon på) och man tycker att batteriet "tar slut" på nolltid. Eller man märker det med samma scenario som ovan fast bilen börjar klaga på låg systemspänning och/eller ibland slår av vissa förbrukare (vilket inte händer för tex 5 år sedan med ett nytt fräscht batteri). Alla mina batterier har hållt i 15-20 år men samtidigt föredrar jag mer analoga körupplevelse-bilar utan digitala distraktioner eller andra elektroniska jippon och därmed har batteriet haft en enklare uppgift (exempelvis inget Start/Stopp-system). Så får man 10 år ut från ett batteri på en modern bil så anses det bra idag. Nu verkar du ha haft en "fördelaktig körprofil" som nog hjälpt till en del. Jag skulle börjat med att göra ett batteritest (kolla intern resistans och lagringskapacitet) och såklart kolla att vilospänningen ligger på normal nivå (om den inte gör det så kan du ha problem med batteriet, laddsystemet, tjuvström eller annat). Baserat på vilka värden du får vid dessa mätningar tar man beslut om det är tid att byta batteri eller inte. |
|
Tack för initierade svar. Blir dock undrande om det var svar på min fråga :-). Dvs om det är motiverat att byta batteri innan bilen varnar. Det är ett Varta 90 ah 900 A batteri. När jag söker efter nytt batteri kommer det upp förslag på även 80 ah och även om det är ett 90 ah som dyker upp är det ett 800 A. Problem med att ersätta med ett 80 ah? Stänger alltid av start/stopp. |
|
Jo insåg nu att jag aldrig svarade på själva frågan du hade :-) Bilen är inte alltid så intelligent - det är mycket hit&miss med dessa typ av enklare system (de är dock komplicerade men enklare på det sättet att det inte finns någon eller något som kontrollerar att systemet beter sig korrekt) som försöker automatanalysera och med hjälp av algoritmer baserade på ibland både sekundära och tertiära uppgifter avgöra batteriets skick. Systemet övervakar exempelvis både hur lång tid det tar att starta motorn varje gång samt hur mycket spänningen sjönk under själva startförsöker (low watermark) och tror även toppnotering på avgiven ström från batteriet (peak current) - dessa parametrar är dock bra indikationer på hur fräsch ett batteri är. Men här måste systemet även ta hänsyn till både motorns temperatur och batteriets temperatur vid dessa mätningar (vilket det också gör). Sen finns det 15-20 andra parameterar (hur gammalt batteriet är, totalt in- och ut ström under dess livslängd etc etc etc) som den använder i algoritmen - är inte dessa korrekt nollställda vid senaste bytet eller blivit korrupta på något sätt eller någon mjukvarubugg uppdaterat dessa felaktigt så kan algoritmen hitta på vadsomhelst och komma fram till alla möjliga roliga resultat. I slutänden är det ändåså ett komplicerat datorprogram som kör där. När bilen börjar varnar är oftast på tok för sent (och du har antagligen redan märkt av problem själv) eller så är den helt ute och cyklar i spenaten och ger felaktiga varningar. Så för att svara på frågan : Det är motiverat och inget negativ alls i att byta batteri innan bilen varnar - förutsatt att det finns indikationer på att batteriet har en väsentligt sämre prestanda (jämfört med ett nytt). Vad man ska göra är att man själv undersöker vad batteriets faktiska kondition är (se mitt förra inlägg). Utfallet från dessa tester avgör om det är lämpligt att byta batteri eller inte. |
|
Tack för ännu ett bra svar. Sista? frågan ;-) Duger en testare för kring 500kr, tex Länk |
|
Troligtvis. Men bör gärna kompletteras (om möjligt men inte nödvändigt). Problemet är att det finns hundratals liknande produkter/märken (alla med engelska hitte-på-namn från Kina) så det är svårt att veta vad som är bra och inte bra (för det finns en del bra där). Använder själv Topdon BT100 som är samma sak - runt 500 SEK och kinesiskt märke. Topdon är dock för mig ett någorlunda känt märke inom bildiagnostik och är heller inte helt okänt bland andra diagnostiker/servicetekniker heller. Har även en andra, tror det var CTEK eller liknande märke, men har inte kunnat hitta den på ett par år nu. Tänk på att batteriet måste testas isolerat med denna typ av mätutrustning (för att minimera risken för mätfel) - batteriet kan alltså inte vara inkopplat till något. Enklast att uppnå detta är att lossa minuskabeln från batteripolen, koppla in mätutrustningen och mät, sätt sedan tillbaka minuskabeln. Denna typ av testutrustning är samtidigt heller inte alltid 100% tillförlitliga utan man vill ofta även lasttesta batteriet (dock så har mätvärdet på inre resistansen ofta varit en bra indikator). Görs typiskt genom att dra en mycket hög ström från batteriet (typiskt upp till halva CCA märkningen) under typ 5-10 sekunder. Batteriet ska fortfarande hålla sig ovanför 10 volt och återgå till nominell spänningsnivå relativt snabbt för att det ska anses helt friskt. Problemet är att ett modernt (dvs stort och fläskigt) kan ha 800-900 CCA, så då behöver du en last som klarar av att dra 400-450A ut från ett batteri. Det finns, de är lite dyra. Jag håller inte på så mycket med denna typen av "lastbilsmekande" så att säga (dieselmotorer, stora batterier, 2+ ton totalvikter, 20"+ hjul med mera, elektronik på bredden och snedden) så mitt batteri från min 120i E87 hade ju exempelvis bara 420 CCA, så där räcker 200A för att hårdlasttesta det batteriet. Samma sak med mitt batteri i min track day car, det är ett mindre 18Ah batteri så har bara 310 CCA. Fast jag har ingen testutrustning som kan nå även dessa lägre simplare nivåer på 150A-200A. Däremot har jag två "brödrostar" (de där billigare lasttestarna) parallellkopplade och varje "brödrost" drar bara runt 50A om jag minns rätt - så med två så kommer jag iallafall upp till runt 100A. Det är inte direkt de 150A-200A som jag borde ha så det är inte jättebra, men det ger ändåså en ganska bra indikation (då det är små batterier jag mest håller på med). |
| @bmw-slangen, du har min respekt. | |
|
Batteriet som är i min E61 LCI 2007 är ifrån 2007, så alltså över 18 år gammalt här med som Bmw-slangen. Ser egentligen inte problem med att ha kvar ett gammalt batteri om man inte märker av några fel eller har problem som kan härledas till batteri. Jag har inga problem med att starta efter att den stått i över 1 vecka i minusgrader, får heller inget "battery discharge" i idriven. Värt att nämna är att jag underhållsladdar varje helg över natten då dieselvärmaren används frekvent. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.