|
|
|
|---|---|
|
Strax innan jul. Lite av ett "spontanköp"... Började 3 veckor tidigare med att jag fick upp ögonen för BMW z4 Coupe (första generationen). Men eftersom mina tidigare två entusiastbilar (Porsche 911 och Cadillac CTS Coupe) inte var vita som jag hade tänkt, var det denna gång ett absolut krav. Då fanns det en (1) vit till salu (i Tyskland). Och sedan kom jag på att jag ju hade en Z4 Roadster en gång i tiden, men att jag inte gillade den helt plana motorhuven visuellt. Så började jag kolla Porsche Cayman. Här fanns det en hel del vita. Men det där med "bore-scoring" kom ideligen upp som en parameter. Sedan har ju både BMW och Porsche tråkigt ljud som standard. Då fick jag upp ögonen för Jaguar F-type, som mer eller mindre gått under min radar. Boom. Det var ju en läcker bil! Fanns också med V8:a (som jag ångrat att jag inte köpte, när jag köpte Cadillac:en). Och så hittade jag en sådan till salu i Riga. Vit! Tidigare frontsmälld i USA. Ägaren (vd:n för ett byggföretag hade tagit in den två år tidigare och låtit reparera den samt haft den som en av sina 8 (!) entusiastbilar). Därav var den rimligt prissatt. Så vi gjorde upp en deal. Jag tog flyget till Riga, han hämtade mig på flygplatsen, vi körde till Transportmyndigheten och registrerade den på mig. Sedan körde jag genom Litauen (ca 4 timmar) och tog nattfärjan till Blekinge (10 timmar) och körde hem påföljande dag (1,5 timme). Den är asläcker! Kompressor-matad V8 på 550 hk. Bakhjulsdriven! Den låter helt sanslöst gött när man har alla fyra avgasspjällen öppna. Otroligt egentligen att den blivit typgodkänd med det ljudet. Väldigt nöjd än så länge... :-) | |
|
Just de där jaguarerna, både V6 och V8 har ju ett underbart ljud! Kul grej och lite vågat inköp, inte själva modellen utan att köpa in en med den historiken och från Lettland. Kanske inte det vanligaste billandet men jag antar prissättningen gjorde äventyret värt det. |
|
| Kul, det är en cool bil, speciellt med v8:an! | |
|
Tack för input, @Grelle och @blixten Håller med om att det inte är det uppenbara valet att köpa en krockad bil från Baltikum med delvis oklar servicehistorik. Det som fällde avgörandet var att bilen tidigare var just krockad (och inte översvämmad, det skulle jag aldrig köpt). Jag menar, det finns ju en främre deformerings-zon av en anledning. Skäl nummer två var att tidigare ägaren tagit in den och använt den själv i två år, bland annat hade han kört med den i Schweiziska alperna för att han ville höra ljudet i tunnlar (vilket tydligen inte finns i Lettland). Han var lite av en bilentusiast får man säga (ägde bl.a. två Corvetter, en Merceres AMG-GT och en Aston Martin Rapide). Och ja, det avspeglades såklart i prisbilden. I och med historiken kommer ju just mitt exemplar aldrig bli ett samlarobjekt. Men det innebär ju också vissa fördelar, som att jag inte behöver ha dåligt samvete om jag byter olja själv etc istället för att lämna den till JLR. |
|
| Det är ju en viss skillnad att köpa en reparerad bil om man vet om det än motsatsen. | |
|
Exakt! Hoppas länken funkar, här kommer några bilder på den lagade bilen: Länk :-) |
|
| Ett fint minne jag har av en F type V8 var för ca 10 år sedan i söderledstunneln där en sådan kom i tunneln och gav full gas. Hela vänsterfilen flyttade sig direkt till högerfilen när de hörde V8:an . Jag tänkte hänga på jaggan och satt på min italienska 1000-kubikare med V2 och öppet system och när jag gick ut i vänsterfilen och drog på så hade många flyttat tillbaka till vänsterfilen och då blev det samma lemmeltåg tillbaka till högerfilen för dem igen. Sedan resten av tunnelresan förgylldes för alla närvarande av Jaguarens härliga V8 ljud och min v-twin. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.