|
|
|
|---|---|
|
i5 Hur lång tid tar det att förvärma batteriet? Om det finns en siffra typ "batteriet värms med X grader per 10 minuter" så vore det toppen, men även svar av typen "det tar X minuter att värma från tex 0 grader" uppskattas. | |
|
Jag har försökt hitta liknande info men inte lyckats, fanns inte heller på Teslan. Kikade lite på olika forum och fick svaren att de helt enkelt är för många olika parametrar som påverkar (temperaturer i batteri resp omgivning), körcykel, laddning mm. Använder man navigationen regelbundet sköter ju bilen förvärmningen själv utan att du behöver bry dig. Men vet att det inte var ett svar på din fundering. Kör man mestadels korta turer utan navigation är det ju trevligt att veta när man kan få optimal laddning. |
|
|
Tack Kristoffer för svar! Ja, frågan gäller ffa om man inte kör på navigatorn, antingen om jag efter jobbet vill "börja" med en topup eller om jag vill stanna utan navigator och veta hur långt innan behöver jag starta värmandet. I det första fallet är det ju "enkelt" då batteriet har samma temperatur som omgivningen. |
|
| Det är verkligen bra när man kan starta förvärmningen manuellt och jag hoppas det blir branschstandard. För om man kör vanliga sträckor som man hittar väl så är det ju bara ett extra moment att behöva sätta en rutt i navigatorn samt om man använder apple carplay som navigation istället för bilens egen, då förstår den väl ändå inte att den ska förvärma batteriet? | |
|
Varför inte låta bilen själv bestämma när klimatiseringen (förvärmningen) ska starta. Du skickar väl bara "tid för avfärd" till bilen så bestämmer den själv starttid för klimatiseringen beroende på yttertemperatur. |
|
|
Är inte det vanliga scenariot att jag åker på en långtur mellan A och B som jag redan hittar på och åkt många gånger tidigare, ska jag då stanna och ladda på plats 1 och käka max eller plats 2 och käka donken. Vad är jag sugen på? Det blir plats 1 och den är om 20 min, kan jag starta förvärmningen att batteriet nu så går laddningen snabbast. Det är i sådana fall jag vill styra förvärmning av batteriet. Tid för avfärd är väl aktuellt när man åker hemifrån och då ska man ju inte snabbladda, det kommer ju en bit senare på resan. För det handlar väl om förvärmning av batteriet för optimal snabbladdning, inte varm bil vid avfärd. |
|
|
Ok, jag missförstod frågeställningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.