AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
736

G01 X3 30e 2021 - Går inte att ladda litiumbatteriet!

To
34
Totte
X3 30e - 21
Det går inte att ladda batteriet. Har haft bilen i 2,5 år allt har fungerat utmärkt tills igår natt. Vaknar på morgonen och appen visar 100% laddning men 0 km körsträcka!

Jag går ut i garaget och trycker på startknappen och förbränningsmotorn startar direkt. Efter en kort stund trillar laddningsindikatorn ner till 0 procent laddning (stod på 100% när jag tryckte på startknappen.

Stannar motorn och kopplar in laddaren och laddningen startar direkt. Displayen i bilen startar laddningsbilden som då visar på mindre än 10% laddning, vilket säkert är korrekt. Efter 10 sekunder släcks displayen vilket är normalt (laddningen pågår nu som den ska), men efter c:a 5 sekunder tänds displayen igen och visar laddningsbilden igen och släcks igen efter 10 sekunder. Så här håller det på i c:a 5-10 minuter varefter laddningen avbryts och felmeddelande ”Drivlinekontroll krävs”. Efter detta visar laddindikatorn 100% laddning vilket är helt fel.

Sen kör jag en runda med bilen och kollar ifall bilen själv kan ladda upp batteriet genom att välja ”Batteri Control”. Batteriet laddas inte med denna metoden heller.

Någon som har råkat ut för detta med sin laddbara hybrid eller elbil?

Om jag inte får hjälp här så får jag väl kontakta BMW-verkstad.

Med vänlig hälsning,
Torgny
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Varm/kall-garage?
Provat med en annan laddare?
To
34
Totte
X3 30e - 21
Varmgarage.

Även provat med originalladdaren som följer med bilen. Laddar vanligtvis med Zaptec Go laddare.

Samma problem med båda laddarna.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Då återstår att läsa felkoder eller besöka verkstad.
To
34
Totte
X3 30e - 21
Varit på BMW-verkstad nu. Det är en battericell som är trasig. Fick direkt körförbud och batteriet kommer att repareras på garantin. Fick genom vägassistans hyrbil, en 2026 X3 30e xDrive M Sport. Den enda förbättringen på den bilen är batteristorleken. Väldigt plastig inredning.

/Torgny
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Återkoppla gärna om hur lång tid det tar.
Hört om en del andra märken där det av olika anledningar tar lång tid för att först få en åtgärd godkänd under garanti och sedan vänta på delar.
To
34
Totte
X3 30e - 21
Äntligen fått bilen tillbaka!

Det var en cellmodul i batteriet som var trasig. Det sitter 6 cellmoduler i batteriet och modul 2 var trasig. Var inne fredag 16/1 och felsökte på BMW. De ville ha kvar bilen (de rekommenderade inte att köra med trasigt batteri). Fick en hyrbil via BMW vägassistans fre-onsdag. Reservdelen hade inte kommit så jag fick lämna verkstaden utan bil. Torsdag morgon kom cellmodulen och på fredag (23/1) började de reparera. På eftermiddagen började de ladda batteriet och då var batterireparationen klar. Nu skulle de även utföra bromsvätskebyte så bilen blev kvar över helgen. På måndag 26/1 efter lunch kunde jag hämta ut bilen.

Batterireparationen gick på garantin (72 månader). Den verkliga kostnaden för rep av en cellmodul är 37 500kr!

Bromsvätskebyte 1884kr.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.