|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vi har råkat ut för att det fryser i spolarslangen till vår BMW i3, 2022. När man tittar på spolarslangarna ser det ut som om det går värmekablar inne i dem. Någon som vet hur man får igång denna värme? mvh Tor i Rönninge. | |
| Har inte svaret, men om du glömt att blanda frostskydd, så det räcker till, är det ju risk att det fryser i byttan också med tiden. Jag har noterat att Biltemas blandningstabell är lite "optimistisk" mätt med refraktometer. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är verkligen spolarslangarna uppvärmda? Om det är genomskinliga spolarslangar du tittar på så förväxla inte nylonarmeringstrådarna inne i slangen med värmekablar. Till exempel det man ser i denna spolarslang här nedanför är nylonarmeringstrådar och inte några värmekablar. Länk Fast kanske just EV däremot har uppvärmda spolarslangar? För om det blir lite slurry eller delvis fruset i ledningarna så kommer ju detta att snabbt försvinna i en ICE såfort det blir lite värme i motorutrymmet (där de flesta slangar är dragna - de till bakrutan går ju inne i bilen). Men med en EV så har man ju inte något sådan hjälp överhuvudtaget. Vid "vinterblandning" (1:1) så fryser ju spolarvätska först vid runt -30°C, så inne i spolarvätskebehållaren och även oftast ledningarna brukar det inte vara några problem. Vill du klara mer eller ha bättre marginal så fryser ju ren spolarvätska en bit under -50°C om jag inte minns fel. Däremot spolarmunstyckena är uppvärmda. Dess uppvärmningsfunktion styrs av BDC (Domain Controller dvs bilens "centraldator") och BDC aktiverar dessa värmeelement automatiskt när temperaturen sjunker under 3°C. @uabtorw : Vilket blandningsförhållande har du för din spolarvätska? |
|
3:e vintern med i3 men inte upplevt problem med att det fryser. Blandat 50/50ish, bor i Sthlm. |
|
|
Halloj och tack för snabba svar här. Har samma blandning i vår BMW i3 som jag har i vår BMW 120 d. Där fryser det inte, men så kom jag på att motorn värmer ju upp systemet på 120 d, så kanske är det det som gör det. Vi har ungefär 40/60 i blandningen. Köper en 10 liters koncentrerad dunk och sedan delar upp det i 4 litersdunkar (som står utomhus och då fryser de inte). När det gäller sladdarna som jag talar om så är det ganska tunna sladdar som går i en kanal i spolarvätskeslangen, det är svarta kablar och en svart spolarslang, de går vidare "över" högra spolarmunstycket till vänster munstycke. Lyckas inte lägga en bild här (fattar inte hur man gör) men har tagit några bilder, innefrån frunken för att man skall se och lägger dem som länk nedan (hoppas att det funkar). Någon som vet vad det är? Länk Länk Mvh Tor i Rönninge PS, jag testar att blanda lite tuffare, så får vi se hur det går. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jomen fungerar - bra bilder! Det där ser ut att vara strömförsörjningen till de uppvärmda spolarmunstyckena. På de äldre modeller jag mest mekat med så var spolarslangarna och elkablaget (till uppvärmningselementen) dragna separat - de gick ungefär samma väg men var separata. Här har man (för att reducera monteringstiden vid löpande bandet) kombinerat ihop spolarslang och elkablage i en enda enhet som man bara kan slappa dit. Det säljs dessutom som en enda enhet (spolarslangar, uppvärmda munstycken och elkablage) - se komponent #1 (art.nr 61 66 7 347 668) i sprängskissen nedanför: Länk Såhär Länk ser komponent #1 ut i verkligheten och det bekräftar min misstanke att detta elkablage är endast för munstyckena (för tittar man på spolarslangen som går från behållaren till denna komponent #1 så är det inget elkablage där). Förr så köpte man spolarslang för sig, elkablage till de uppvärmda munstyckena för sig och de uppvärmda munstyckena för sig. Gick något sönder här så köpte man bara det som behövde bytas ut. Går något sönder här så är man tvungen att köpa allting (ett litet stickhål på spolarslangen så måste den auktioriserade verkstaden köpa allt för 1800 SEK vilket är vad denna del kostar). Jämför med dagens baklysen - går någonting överhuvudtaget sönder såsom en transistor eller ledning till LED så måste man köpa hela baklyset. För en i3 är det 2600 SEK per baklyse. Förr så bytte man glödlampa för en tia. Såhär såg det exempelvis ut på en E34. Elkablaget draget för sig och spolarslangen draget för sig (och går vidare upp i motorhuven): Länk Sen gick elkablage och spolarslangar ungefär samma väg men var alltid separerade: Länk |
| Bonusbild! En hel jordkabel mellan huv och kaross på en E34:a. | |
|
@uabtorw, hur säker är du på att problemet är is i slangen? Min "kalibrerade" formel för Biltemas koncentrat anger att 40/60 ger fryspunkt ca -15 |
|
| Vad är alkoholhalten i biltemas koncentrerade blå? Jag kollade själv, ca 75% + 3% andra tillsatser. 1:1 = -30 gr, 2:1 = -18 gr, 1:4 = -10 | |
|
@blixten, Menar du att tabellen på Biltemas dunk stämmer med din analys av koncentrationen, eller gäller den en annan produkt (som faktiskt stämmer med tabellen)? Jag mätte Biltemas med refractometer som har graderad fryspunkt för etanolblandning. Vet inte hur noggrann den är men det avviker från Biltemas tabell. Jag kollade ett par temperaturpunkter i frysbox och refraktometern stämmer bättre med verkligheten. |
|
|
Hej. Fantastisk bra hjälp! När det gäller var det är det fryser så är jag inte säker på om det är i munstycket eller i slangen, men eftersom det inte kommer något alls från något av munstyckena, så tänker jag att det är slangen. Ställde bilen i garaget under natten, och sen var det inte något problem. Har fyllt på med pass 1 liter koncentrerad spolarvätska. Skall kolla imorgon, när jag kör och tränar vid pass klockan 5 på morgonen. Nu har vi ungefär -5 grader, och det borde ju inte vara något problem. Tänker man på fartvinden och man håller 100 km/h så är upplevda temperaturen -18 grader... När det gäller BDC, kan man justera tempen på när värmen går in via BimmerCode? Mvh Tor i Rönninge. |
|
|
Kanske lutar det trots allt åt att uppvärmingen av munstyckena inte fungerar? //Lennart |
|
|
bmw 21 skrev @blixten, Menar du att tabellen på Biltemas dunk stämmer med din analys av koncentrationen, eller gäller den en annan produkt (som faktiskt stämmer med tabellen)? Jag mätte Biltemas med refractometer som har graderad fryspunkt för etanolblandning. Vet inte hur noggrann den är men det avviker från Biltemas tabell. Jag kollade ett par temperaturpunkter i frysbox och refraktometern stämmer bättre med verkligheten. Nej , jag gick efter biltemas produktblad och jag har inte testat själv. Har du testat att det inte stämmer så kan det ju vara så. Jag trodde att att biltemas produkt innehöll drygt 90 % alkohol men så var ju inte fallet, då hade den sannolikt klarat mer kyla. Refractometern kanske förutsätter högre etanolhalt än biltemas koncentrerade blandning har för att visa rätt? Om biltemas blandning innehåller 75% + 3% andra produkter så är väl resten vatten 22%. Mätte du även biltemas alkoholhalt eller fryspunkt på den koncentrerade spolarvätskan? |
|
|
Hallojsan. Så, imorses så åkte jag och då funkade spoliningen, det var pass -6 grader. Sen parkerade jag i pass 2 timmar och körde tillbaka. Då fungerade inte spolningen (körde på 50 väg när jag provade). Åkte hem och parkerade, och kollade om pumpen lät, och det gjorde den och då funkade spolningen igen (nu har jag i princip 75% spolarvätska). Åkte iväg vid klockan 16 och då funkade inte spolningen... Stannade och parkerade, då funkade den efter att jag startat om bilen. På vägen hem, - 4 grader så funkade den hela vägen. Att notera är att spolningen bak på bilen fungerar hela tiden... Något tips? Mvh Tor i Rönninge. |
|
| @blixten, graderingen slutar vid -40 och oblandad produkt går i alla fall en bit utanför -40 men skalan är inte linjär så svårt att bedömma hur mycket .. | |
|
Min bästa gissning är att pumpen kanske inte är helt frisk. Den kan ha tagit stryk om det stod snålt blandad vätska i den som frusit, helt eller delvis? |
|
|
Hallojsan alla med bra tips. Nu har jag gjort en hel del felsökning. 2026-02-15 Bilen har stått på klimatisering för avfärd klockan 15. Torkarna har stått i serviceläge och uppfällda för att inte frysa fast i rutan. Fäller ner torkarna före jag startar bilen och kör iväg. Testar spolningen och den fungerar inte (det kommer inte något ljud från spolarpumpen). Kör till Värmdö (61 km) och hämtar upp en såg. Startar bilen igen och kör vidare. Testar spolningen, och den fungerar inte nu heller (spolarpumpen är tyst). Stannar till efter en kort stund och lägger bilen i neutralläge, utan att stänga av tändningen. Testar spolningen och nu fungerar den. Kör vidare hem och spolningen fungerar hela vägen 2026-02-16 Bilen har stått på klimatisering för att vara varm till avfärd 4:50. Torkarna har stått i serviceläge och uppfällda för att inte frysa fast under natten så jag fäller ner dem. Jag startar bilen och kör iväg. Testar spolningen och den fungerar inte (det kommer inte något ljud från spolarpumpen). Stannar till efter en kort stund och lägger bilen i neutralläge, utan att stänga av tändningen. Testar spolningen och nu fungerar den. Kör vidare till Södertälje för att träna och parkerar bilen. Sätter torkarna i serviceläge och fäller upp dem för att de inte skall frysa fast. Fäller ner torkarna före jag kör från Södertälje klockan 7:20 ungefär. Testar spolningen och nu fungerar den direkt. 2026-02-17 Bilen har stått på klimatisering för att vara varm till avfärd klockan 17:28 Torkarna har stått i serviceläge och uppfällda för att inte frysa fast under natten så jag fäller ner dem. Jag startar och drar ner torkarspaken så att torkarna går tillbaka till ursprungsläget. Kör iväg och testar spolningen och den fungerar. Kör vidare till Midsommarkransen för att hälsa på en kusin och parkerar bilen. Startar bilen klockan 19:10 och kör hem till Rönninge. Testar spolningen och nu fungerar den direkt. 2026-02-18 Bilen har stått på klimatisering för att vara varm till avfärd 4:50. Torkarna har stått i serviceläge och uppfällda för att inte frysa fast under natten så jag fäller ner dem. Jag startar bilen och kör iväg. Testar spolningen och den fungerar inte (det kommer inte något ljud från spolarpumpen). Stannar till efter en kort stund och lägger bilen i neutralläge, utan att stänga av tändningen. Testar spolningen och nu fungerar den. Kör vidare till Södertälje för att träna och parkerar bilen. Sätter torkarna i serviceläge och fäller upp dem för att de inte skall frysa fast. Fäller ner torkarna före jag kör till jobbet klockan 7:00 ungefär. Testar spolningen och nu fungerar den direkt. Klockan 12:35 åker jag från garaget, där bilen varit parkerad och spolningen fungerar. Åker till Scania Democenter och är där vid klockan 12:50. Parkerar bilen och sätter torkarna i serviceläge. Startar bilen och åker därifrån klockan 15:10 ungefär. Testar spolingen och då fungerar den inte. Drar ner spaken till torkarna och de går från serviceläge till normalläge. Inte heller nu fungerar spolningen. Stannar vid grinden och lägger i neutralläge för att öppna. Kör iväg och nu fungerar spolningen. 2026-02-23 Bilen har stått på klimatisering för att vara varm till avfärd 4:50. Torkarna har stått i serviceläge och uppfällda för att inte frysa fast under natten så jag fäller ner dem. Jag startar och drar ner torkarspaken så att torkarna går tillbaka till ursprungsläget. Kör iväg och testar spolningen och den fungerar. Kör vidare till Södertälje för att träna och parkerar bilen. Sätter torkarna i serviceläge och fäller upp dem för att de inte skall frysa fast. Fäller ner torkarna före jag kör från Södertälje klockan 7:20 ungefär. Testar spolningen och nu fungerar den direkt. Slutsats efter felsökning. Troligen är detta en feature hos BMW i3. Om man sätter torkarna i serviceläge och inte låter dem återgå till normalläget före man kör iväg, så kopplas vindrutespolningen bort tills bilen står stilla igen. Jag har bett Bilia kolla med BMWs tekniska avdelning om det är på detta sättet. Det är säkert nog ett påskägg som vi hittat eftersom spolarpumpen går igång direkt när man stannar bilen och lägger i neutral. |
|
|
Betyder "fäller ner" att de står kvar i serviceläge men mot rutan? Det ingår nog inte i tänkta scenarier att köra på det viset :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.