AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
850

Återkallelse Airbag

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Fick ett brev från BMW före jul att vår gamla E91-2005 omfattas av en återkallelse. Efter googling så inser jag snabbt att problemet är ENORMT och världsomfattande och har varit känt LÄNGE. I Frankrike har dödsfall inträffat och man valde nyligen att ge samtliga bilar körförbud tills BMW har kontrollerat samtliga. Först nu verkar BMW Sverige krypa till korset och vill samtidigt tona ner det hela.

Ett foto på ratten samt chassinummer skickades in och nu fick jag svaret att det var OK. Vågar man lita på det? I återkallelsen så står det att BMW "skall kontrollera airbagen". Men dom tittar alltså bara på en bild av ratten och säger "inga problem". I mejlet jag fick så står det för övrigt längst ner:

"Expert Inquiry agerar på uppdrag av BMW Group för kontroll av BMW-rattens VIN-nummer"

Rattens VIN nummer? Visste inte ens att det fanns. Det har jag inte skickat, endast bilens chassinummer. Är det någon här på forumet som fått sin airbag utbytt? Vilka är det egentligen som omfattas? Försöker BMW med en fuling och lägger kostnader, människoliv, PR och sannolikhet i en mixer och kör runt?
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag fick ett brev hem i augusti (från BMW Group Sverige) att min airbag skulle bytas ut.

Dock har krockkudden varit restnoterad/slut i lager fram tills mitten av december, men byttes då på verkstaden.
Slappna av. Säger BMW att det inte föreligger något problem så är det inget problem.
Det har kolla vi VIN-numret dock gör de en extrakontroll så du inte bytt ut ratten emot en modell med fel.

Har problem med Takata airbags helt flugit dig över huvudet? Googla så finns det mycket info. Inte fråga om att "tona ner" eller "krypa till korset"

Det finns ingen världsomspännande konspiration emot dig.

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Förfarandet låter väl ändå lite skumt. Omfattas bilen av återkallelse eller inte?

Fick den bytt på min förra bil (116i -14) 2023 och det funkade bra förutom att BMW själva bokade en tid och meddelade mig typ 12 timmar i förväg..
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Så här såg i alla fall min återkallelse ut:

Länk

Dvs varken fotografier eller annat behövdes, förutom att jag själv bokade verkstadstiden.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

@Remo. Stort tack för återkoppling. Är det din 320 -11 den gällde gissar jag? Vilken ratt hade du, standard?

@Ska3: Slappna av? Ratten är potentiellt livsfarlig och Takata gick i konkurs på grund av detta. Om du vill övertyga mig om att man alltid kan lita på en biltillverkare så får du tänka om. Allt har ett pris.

Och ja, bevisligen har jag missat detta eftersom jag fick en återkallelse först nu på en bil från 2005. Vad beror det på kan man ju fråga sig? Varför kom inte min återkallelse när problemet blev känt? Eller gjorde man en omfattande kostnadsanalys och valde att "vänta och se om det händer något". Vilket det bevisligen har gjort.

I brevet från december börjar BMW med att skriva "i samband med våra löpande kvalitetsanalyser så har det konstaterats en risk för ett fel". Redan i första stycket ljuger man.

Nej, jag litar inte på BMW för fem öre. Särskilt inte då informationen är motsägelsefull OCH att dom inte kan förtydliga mer än "Din bil är OK". Å andra sidan är det väl inte mycket mer att göra så därför ville jag höra om det var någon här på forumet som möjligen hade samma bil/utrustning och fått sin bil åtgärdad. Har standardratten vad jag vet.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
@hbengtsson:
Yes, återkallelsen gällde min 2011 320d och jag har standardratt (dvs 255 - Sportläderratt enligt utrustningslistan).
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag vet inte hur tillförlitlig denna BMW Recall-sida är, men ni kan ju kolla era bilar med VIN-nummer.

Länk

Sedan har BMW USA en kort lista över berörda modeller. Vet ej heller hur denna går att applicera på svenska fordon:

Länk
hbengtsson...

Om du inte vågar litar på den infon är säkert enda alternativet att byta bil.
BMW kommer inte kunna hjälpa dig vidare.

Att återkallelse drar ut på tiden beror på att det tar sin lilla tid att tillverka miljontals ersättnings-airbags.
Man har prioriterar länder med klimat som påverkar materialet mer läs varmare länder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.