AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.218

Snål-fälg till 328 E36

pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Jag har lite dålig ekonomi för tillfället men jag vägrar att sälja min 328, den bästa bil jag har haft!

Därför funderar jag på att snåla med ett 15" vinterhjul med högre profil. Men BMW i Malmö menar att jag inte kan ha den 15" fälg (billig) som passar till övriga E36:or eftersom jag har en 328 med större bromsok. Jag ringde då en däckfirma där man sa att jag inte ens får ha 15" om det inte utryckligen står i registreringsbeviset.

Stämmer några av dessa påståenden eller försöker de bara lura på mig ett dyrare hjul.

Mina sommar hjul är 225/50/16 vilket också står i registreringsbeviset.

Jag gick också in på www.gummihuset.se men där hittar jag inte ens en plåtfälg till BMW bara aluminium.

Jag behöver tips /John

Jag hade 15" plåtfälgar på mina v-hjul. Gick hur bra som helst! Stod t o m i registreringsbeviset att det var ok med 15". Förstår inte vad han menade med att du hade en 328 med större bromsok, är de inte original då eller?

Jens
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De syftar säkert på E46, 328! Den behöver minst 16" pga bromsokens storlek,

Mvh
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Jo, jag fick ha 15" enligt BMW Malmö men inte den vanliga (billiga) 15":s plåtfälgen. Bromsoken på 328:an är tydligen större än på övriga E36:or.

I mitt registreringsbevis står det inget om 15".

Mvh /John

Ja, 328:orna har större skivor och ok än övriga E36:or (förutom M3 då förstås...). Trodde han menade att du hade större ok än en "normal" 328. Min 328 hade 15" även på s-hjulen från fabrik så det kan vara förklaringen till att det stod 15" i registreringsbeviset. Det finns regler hos Vägverket om hur många procent ytterdiametern på hjulen får skilja från reg-beviset för att det fortfarande ska vara godkänt. Står på deras hemsida.

Jens
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rullningsomkretasen får ändras max 5% om du har en bil som inte är helbilsgodkänd, då gäller de dimensioner som står i regbeviset.
Men rullningsomkretsen bestämms av fälgstorlek, bredd och profil, så det är inga problem att välja rätt däck för att "justera det"!

Frågan är om inte BMW har angett ALU-fälg som krav för att den kyler bromsarna bättre?
Lättmetallfälgar har ju bättre värmeledningsförmåga än stålfälgar och oftast en mer öppen design som låter luften passera bromsarna lättare.

Just kylningen av bromasarna borde inte vara ett stort problem med vinterdäck och när det är kallt.

Har du en 15" plåtfälg som reservhjul så kan du ju testa och se om den passar!

Mvh
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Jag körde förra vintern med 15" plåtfälg på min 328:a. Vet inte viken variant på plåtfälg det är, men så värst speciell verkar den inte vara.
//Niclas
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Jag var lite otydlig.

BMW Malmö har en annons på plåtfälg med v-hjul för 4050:-

Men när jag ringde dem säger de att till min 328 kostar det 6210:- med plåtfälg och v-hjul. Det billiga priset passar bara till 316 upp till 325.

Kan det vara så stor skillnad i pris och utseende på plåtfälg när båda är 15" med samma däck (möjligen är det dyrare hjulet oxå bredare, jag glömde fråga)?

Mvh /John

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
var det samma hastighetsklass på däcken?

Enligt lagen räcker det med Q-märkning (max 180km/h).

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Varför inte klä dina nuvarande fälgar med vinterdäck?

För 5300:- fick jag 205/55-16 Hakka 2 monterade på mina originalfälgar.

Mvh

Anders S.
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Oj! Ingen aning om någon hastighetsbeteckning.

Vad är det man ska hålla koll på när man köper däck och fälg?

Kan någon förklara: ET, Bultcirkel, Hastighetsbetäckning, vinterbeteckning, Året-runt-däck, hur bredd/profil/tum hänger ihop, o.s.v. eller var jag kan läsa om dessa saker. Hur mycket behöver jag veta för att köpa ett v-hjul?

Mvh /john

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vinterdäck behöver inte ha högre hastighetsklass än Q (max 180km/h). Däremot är det viktigt att du inte köper ett sommardäck som har för låg hastighetsklass. Däcket måste klara av ditt fordons teoretiska (angivna) maximala hastighet (EU-regel).

ET är fälgens inpressning. Dvs hur långt från fälgens centrumlinje som anliggningsytan mot hjulnavet är. Ett höv´gt ET gör att fälgen sitter längre in i hjulhuset och ett lågt ET gör att fälgen sitter längre ut i hjulhuset. Du får inte ändra ET mer än 7,5 mm från ordinarie angivet ET (gäller ej helbilsgodkända bilar, de måste ha exakt det ET som bilen är typad med!).

Normalt sett är "normal ET" enligt följande (finns vissa undantag på ex fyrhjulsdrivna bilarna och M-modeller):
3-ser (E36, Z3, E46): ET 42
5-ser, 7-ser, 8-ser: ET 20

Bultcirkel är måttet mellan hjulbultarnas hål. På moderna BMW är det 5/120.

Navhål är det centrala runda hål som är i mitten av fälgen, måste "passa" mot den lilla upphöjning som finns på hjulnavet. Om det inte är bra passning där blir det vibrationer pga att hjulet inte sitter centrerat.

Här finns det en del att läsa:
Länk
Länk

Köper du hjulen hos en fackman skall han/hon ha koll på alla dessa faktorer!

Mvh
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag kollade på mekonomens reservdelslista och det är samma bromsok/skivor/belägg fram på 320 som på 328, dvs 286mm i diameter. Så att man skulle behöva andra fälgar till just 328 stämmer nog inte.

Mvh Micke t
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bak då?

Mvh

Anders S.
Bak är faktiskt också samma enligt Mekonomen men jag tycker det verkar konstigt. Jag har för mig att 325:an bara har ventilerade skivor fram medans 328:an har både fram och bak. 320:n borde väl inte ha bättre bromsar än 325:an??

Jens
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag kollade på reservdelssidan nu igen och kollade på både 320,325 samt 328 och så här är det; 320,325 samt 328 har samma ok/skivor/belägg fram. 320/325 samt 328(-95:or?) har solida skivor bak i dimension 280x10mm. Övriga 328:or(som på min 96:a) har ventilerade skivor bak i dimension 276x19mm.

Mvh Micke t
pr
27
prinsjohn
525i Touring -02
Betyder detta att det utan problem går att ha samma fälg och däck på en E36/320 som på E36/328 om bilen är -95:a eller äldre?

Och att -96:a och nyare E36/328 kräver en annan fälg bak?

Mvh John

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag tror att det går med samma fälg bak oavsett om det är ventilerad eller solid skiva bak, skivans diameter är ju t.o.m. mindre på den ventilerade skivan jämfört med den solida och jag tror inte att oket bak är så mycket större till ventilerade skivor.

Mvh Micke t
Kolla bara så att inte bromshöljet tar i när du snurrar hjulet, om det inte gör det så är det lugnt! Det märker du i och för sig inte förrän du redan köpt hjulen... =)

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.