|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, nyss kommit hem från semester i 3 veckor, bilen har inte varit i drift under denna tiden, förutom igår, och då startade den direkt utan bekymmer, åkte en sväng på 3 mil till affären och sen samma väg hem igen. Idag när jag skulle starta den gick det inte alls, förglödning startade med att den klickade ungefär 5 ggr innan det kom upp automatisk start/stopp fungerar inte, tryckte på start igen och den började förglödning sen kom felmeddelandet om ”motorstart inte möjlig, störning i startsystemet. Ring vägassistans” Enda skillnaden var att igår var det -4 och idag är det -17 om det har inverkan. Hade laddare på polerna i motorrummet i 3 timmar och fick samma felkod igen utan lyckad start. Har precis satt laddare på polerna på batteriet i bagaget istället. Är det nån som har något tips vad som kan fela eller vad jag kan göra? Eller ska jag bara hålla tummarna och hoppas att laddning under natten räcker? Tacksam för all hjälp jag kan få då jag egentligen skulle ha kört 40 mil idag 🤦🏻 | |
| Vad gäller det för bil? En 520d från 2017? Är batteriet original från fabrik eller bytt någon gång? | |
|
Ja det stämmer, 520d -17. Vet inte om det är bytt då jag köpte denna bilen för 4 månader sen bara |
|
|
Du kan mäta upp statusen på batteriet, men jag skulle gissa att det är det som det lämnade fabriken med och att det inte är fräscht längre. Har du möjlighet att starta med startkablar? |
|
|
Problemet är att bilen står parkerad på så vis att ”start” bilen måste parkera bakom min och mina kablar är för korta. Jag hoppas att laddning under natten och mildare grader imorgon får igång den, annars får jag försöka fixa längre kablar. Annars vette fan vad jag ska göra |
|
| Jag hade samma symptom på min 520d från 2018 förra vintern. Felet då var startmotorn som hade frusit. I mitt fall startade den när det blev plusgrader ute och jag kunde köra den till verkstad där de konstaterade att det kommit in vatten i den. Senare under året fick jag ett meddelande från BMW i appen att det är en återkallelse på just startmotorn och att de vill att man kommer in och byter den, men det var så dags - då hade jag redan bytt den ett halvår tidigare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.