|
|
|
|---|---|
|
Jag är lite nyfiken på denna E60; Länk Det är en lågt specad 550 som inte ens har automat om tillval... men är det inte också lite roligt? Är det någon som har en manuell E60 V8, är de trevliga? Roliga? Är det någon som känner till den? Bilen har varit till salu sedan 2024 (!) så man blir ju lite orolig...? | |
| Manuell är ju vid det här laget mer eftertraktat så det är inte en nackdel skulle jag säga. I övrigt har jag också noterat den bilen LÄNGE till salu, tror dock priset var högre förr, uppåt 140k. | |
|
Tack för snabbt svar! Det var väl lite så jag tänkte, manuell är ju mest ett plus och även om den har lite konstiga färger och udda utrustning känns det ändå som en lite charmig bil på något sätt, även om det inte är sexa i den är det ju ändå mycket BMW-dna i denna specifikation kan jag tycka. Men konstigt att den inte är såld som sagt, förvisso dyrt för att vara en E60 med 20.000 mil och inget M-paket, men ändå, mycket bil för "lite" pengar. |
|
|
de motorerna är väl inte kända som kassaskåpssäkra... :( Så en bra buffert för renoveringar är nog på sin plats. Förutom det så går besiktrningen ut denna månad, och den kommer enbart på vingterhjul. |
|
|
Jag har ändå fått intrycket att x50 motorerna är relativt bra, långt mer pålitliga än x45 men kanske även bättre än de senare med överladdning? Men jag uppskattar alla kommentarer, såklart! Synd på vinterhjulen dock, och den ser ut att behöva en del lackering innan den blir fin. |
|
|
jag hade nog försökt att kontakta senaste ägaren för att se varför denne sålde så snabbt. de andra två hade bilen 10 år vardera, det är mkt bra historik. Får du koll på detta blir det lättare att bestämma sig. men att bilen stått ett år indikerar att något inte är bra. på blocket har 640 markerat den som favorit, men ingen affär... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
N62B48 är lite tillförlitligare än N62B44 (kylröret mellan cylinderbankarna), i övrigt är det väldigt lika. Inga allverliga fel på dessa motorer, väldigt robusta om följande saker har åtgärdats: - Ventiltätningarna kan börja läcka med tiden då dessa motorer körs ganska varma per default pga miljöaspekter, det är inte kostsamt (om man gör jobbet själv) eller svårt att byta dessa men det tar ganska mycket tid. Man behöver inte plocka av toppen för detta jobb. - Har motorerna fått frekventa oljebyten håller dom i evigheter men man kan med fördel byta ut skenor, spännare och kamkedja vid 20K mil så vet man att det håller minst lika länge till. Satsa på ett kitt från IWIS, det är dom som gör BMW original (oftast) men kostar en bråkdel på eftermarknaden. Det är i synnerhet skenorna som slits ut, slitaget är större om det har varit långa intervaller på oljebyte (3000 mil). - Sen är det en packning till fästet på generatorn, som av en konstig anledning agerar oljepassage, som kan börja läcka. Kostar i princip ingenting att åtgärda (material) men det tar en hel dag. Dessa motorer är otroligt understressade original och lever ett enkelt liv. Nu har jag inte kört en manuell E60 550i men om den går att jämföra någorlunda (vilket jag tror) med min E38 740i med manuell låda har du en väldigt trevlig drivlina att se fram emot. |
|
Tack för kommentarerna! Tyvärr bor jag 100 mil från 550:n så en eventuell affär lär dra ut lite på tiden, kombinationen av att det är en gammal motorstark bil med spretig historik gör ju att man verkligen vill djupdyka i skicket innan affär, annars är jag van att köpa på distans men då har det gällt nyare bilar från märkeshandlare. Med det sagt vill jag understryka att jag inte har något negativt att säga om varken bilen eller handlaren i sig, absolut inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.