|
|
|
|---|---|
| I mitt enfald har jag trott att dieselvärmaren i min 520d värmer såväl kupe' som motor, men jag har förstått att så inte är fallet, den värmer enbart kupe'n. Verkligen knepigt att man inte utnyttjar en dyr dieselvärmare till att värma båda delarna, eller som jag tycker är det viktigaste, nämligen motorn. Hur som helst, vissa har visst fått det hela ombyggt, detta enligt en del trådar här på forumet. Min fråga är då, vilka gör detta, är det t ex Webasto- verkstäder och i så fall ungefärlig prisbild. För de som fått det gjort, det har väl inte genererat felkoder eller skapat andra problem? Jag vet nämligen av erfarenhet från ett annat bilmärke att motorvärmaren genererade gul motorvarningslampa genom att det var "onormal" motortemperatur på något ställe i motorn när den startades. Jag var tvungen att byta från den vid leveransen monterade slangvärmaren till en anliggningsvärmare och då försvann problemen. Det här med motorvärmare är ju bara en företeelse i vårt kalla klimat och det har konstruktörerna inte alltid tagit hänsyn till i programvaran. | |
|
Hej, Det här har diskuterats ”i hela världen” och sedan hur länge som helst. Framför allt vi nordbor, men också i många andra klimatzoner, tycker man att det är ologiskt att inte också motorn värms. Jag letade nyss utan att hitta något exempel, men jag har för rätt längesedan läst att det går att ställa/programmera om en ventil i anslutning till dieselvärmaren, så att även motorn värms. Som sagt, just nu hittar jag inget, men jag tror att det var på tyska sidor. //Lennart |
|
|
Inte hela ditt önskade svar, men den här tråden ger kanske lust att fortsätta leta? :) (Tyska, tyvärr, kanske? Men Google hjälper nog till, om det behövs.) Länk //Lennart |
|
|
Länk |
|
|
Gôtt m gamla rävar! :)) //Lennart |
|
|
Hej, Jag har nu grottat ner mig i alla inlägg med länkar och insett problemets omfattning. Det har tydligen funnits lösningar för äldre BMW-modeller men jag har inte fått klart för mig om de fungerar för de nya som i t ex min G31:a. Det är väl bara att konstatera, varmgarage eller någon halvbra anliggningsvärmare som värmer oljan är väl det enda säkra. Är som sagt lite bränd från en annan bilmodell (inte BMW) som konstant tände gul motorlampa när jag använde den originalmonterade elektriska slangvärmaren. När man i stället använde en anliggningsvärmare som värmde oljan försvann problemen. Det är knepigt att det på moderna bilar är så svårt att med enkla medel värma upp motorn vintertid, det verkar som om konstruktörerna fullständigt struntar i att motorerna slits ofantligt mycket mera vid dessa kallstarter vintertid, om det nu överhuvudtaget går att få igång dem. Andra idiotkonstruktioner som t ex start- och stopp- funktioner blir man påtvingad och som också innebär enormt mycket extra slitage och onödiga batteribyten, sånt lägger man ner möda på för någon ynklig teoretisk besparing av utsläpp. Tacksam för svar om någon fler har något att tillföra angående det här Webasto- problemet på de lite nyare BMW-modellerna. |
|
|
Men att en annan bil strulat med slangvärmare kan ju ses som en enskild händelse och inget som gör att du helst ska avskriva det? Vad var det för bil? Modell och årsmodell? |
|
| Bilen som krånglade var en helt ny Dacia Duster 2,0 D av årsmodell 2015, Euro 6. Jag hade valt denna bil för dess lite unika egenskaper med god terrängförmåga och fyrhjulsdrift i kombination med avsaknad av fördelningslåda samt i övrigt enkla konstruktionslösningar. Tyvärr visade det sig direkt att när temperaturen kröp ner under -15 grader hände något märkligt. Efter någon minuts körning fick bilen gul motorvarningslampa och gick ibland in i limp home. Om man tuggade på i 10 -15 minuter släppte det oftast och motorlampan slocknade. Teknikerna kliade sig i huvudet och hade från början inga svar på vad som orsakade problemen, jag var nog en av de första ägarna som bodde norrut i landet och som hade beställt bilen med motorvärmare från leverans. Vinter nummer två fortsatte problemen och bilen var inne ofta för felsökning. Helt plötsligt fick jag frågan, använder du alltid motorvärmare när problemet uppträder? Ja naturligtvis, jag använder alltid motorvärmare vintertid. Prova med att låta bli det och se vad som händer blir svaret från teknikern. Jag blir naturligtvis förvånad och undrar om han egentligen fått ett smärre hjärnsläpp, men ok, jag provar. Problemen försvann, men jag var naturligtvis missnöjd med att jag inte kunde använda motorvärmaren. Vi monterar en anliggningsvärmare i stället för slangvärmaren du har, det bör lösa problemet säger teknikern. Jag accepterar det motvilligt för en anliggningsvärmare är oftast en nödlösning för den värmer inte lika bra. Jag ber också om en förklaring till det hela och får det. Det beror på att programvaran inte har förutsatt att direkt efter start, i låga utomhustemperaturer, det ska vara möjligt med de temperaturer som råder i motorn, alltså varningsklockorna ringer och bilen går in i limp home. Dessa temperaturbegränsningar var ingenting som ÅF kunde komma åt i programvaran och tillverkaren gjorde ingenting åt saken, lösningen fick bli anliggningsvärmaren med dess lite tveksamma uppvärmningsförmåga. Det är det som gör mig tveksam till att ändra på förutsättningarna så att de avviker från grundkonstruktionen, det blir try and error, har man tur så funkar det, men har man otur så blir det en massa strul och elände. Det är därför det är intressant att veta om någon lyckats även värma motorn i en nyare BMW med Webaston utan att få andra följdproblem. Konstruktörerna för de olika bilmärkena tänker ungefär på samma vis och tar inte hänsyn till att bilar även ska fungera i riktigt kallt klimat, marknadsandelen är för obetydlig. Kanske med undantag för Volvo som ju konstruerats i vårt klimat och där det tydligen fungerar. Men det alternativet är svåröverstigligt för en inbiten BMW-ägare. | |
|
Jag tror inte du ska anta att alla bilar har samma fel som en 10 år gammal Dacia. Sök istället efter slangvärmare till BMW och se om andra haft problem där. Jag har inte hört något om att slangvärmare ska ha blivit helt inaktuella. Oklart om Volvo gör längre vintertester än de andra bilföretagen i Arvidsjaur, men Dacia gör sannolikt inte de mest utförliga där. :) |
|
| Jag tror inte att det har så mycket att göra med vilket bilmärke det handlar om, inte heller om de är 10 år gamla, min 520 G31 är ju dessutom bara tre år yngre, det är en 2018. Problemet är att motorvärmare som är integrerade i motorns kylvätskesystem inte finns med hos konstruktörerna när de sätter de olika parametrarna i programvaran. Därför är det bara ren tur om det fungerar utan att det uppstår sekundära problem, t ex att motorlampa tänds eller att bilen går in i limp home. När det gäller Webaston är det helt säkert ytterligare problematiskt genom att det ingår så många ventiler och styrdon som måste samverka. När det gäller slangvärmare läste jag någonstans här på forumet att det var problematiskt att montera på 520, kanske inte rent funktionellt, men att det var problem med utrymmet vid själva placeringen och att man därför förordade anliggningsvärmare. Någon kanske har bättre erfarenhet, rätta mig om jag har fel. När det gäller vintertester så provar man säkert inte att använda motorvärmare, bilarna ska ju fungera och starta i kylan utan sådana hjälpmedel, det är helt enkelt ointressant för biltillverkarna, men i högsta grad intressant för oss. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.