|
|
|
|---|---|
|
Hej, har ett vinande/brummande oljud på bilens höger sida. Min son har fått åka både fram och bak och han säger att det låter från framhjulet. Det upphör att låta när jag svänger vänster, både vid jämn gas och inbromsning, lite svårare att avgöra vid pådrag. Kan det vara något annat eller är det hjullagret? | |
| Hur låter det när du svänger höger? Intuitivt borde det vara vänster hjullager som är dåligt om det tystnar när du svänger vänster... Då belastar du höger mer/hårdare, så då borde det låta mer. | |
|
Skulle vilja säga att ljudet är oförändrat när jag svänger höger. Om jag inte blivit helt hörselskadad så är jag säker på att det låter höger fram. Jag får ta en provtur med frugan också! |
|
| prova att känna på hjullagret också. hissa upp bilen så hjulet kan snurra fritt, snurra på hjulet och känn på fjäderbenet och eller topplagring. jämför med det andra hjulet. det skall inte 'durra' eller vibrera | |
| Har bilen rullat 15000-20000mil, är det ingen lyx att byta på bägge sidor... | |
| frekar: har läst någonstans att det rekommenderas at byta på båda sidor samtidigt, varför? | |
| På: Har ett komplett FAG nav liggande hann aldrig montera bilen brann upp..och nej man behöver inte byta båda. | |
|
De har ju rullat lika långt, så därav att man kan kosta på sig att byta på båda sidor när du ändå håller på. Fag eller skf hade jag gått för, se till att bromsskivorna är 100% rena på anliggningsytan mot hjullagret, annars får du vibrationer efter några hundra mil. |
|
|
Räcker det att beställa denna: Länk Eller behöver jag komplettera med något? |
|
|
Dina pengar, ditt beslut: Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du kommer behöva en avdragare för drivaxeln (trycka den inåt) för den har garanterat rostat fast i navet, du sätter klorna/halvorna bakom navet och trycker på drivaxelns ände, dränk splinesen med en penetrerande rostlösare en stund innan och använd värme så går det lättare. När jag bytte hjullager bak ganska nyligen på min F11 fick jag använda en 10-tons hydraulavdragare för att få ur drivaxeln. En herrejösses mutterknackare för att lossa skruven till drivaxeln är att föredra också. Sen behöver du momentnyckel både till skruvarna som håller lagret/navet i spindel (80 Nm + 90 grader om det är M12x1.5x45 och 20, 120 Nm + 90 grader om det är M12x1.25x45) och skruven till drivaxeln (210 Nm + 90 grader). |
|
Då var det beställt grejer! Spännande detta. Tack för tips Sn. Köpte en momentnyckel idag =) |
|
| Kolla upp vad för bultar som sitter i nu och vilka som kommer med. När jag bytte hjullager på min 530gt satt där bultar med en annan torxmodell än den 'vanliga'. På den FAG du länkat till sitter samma som på min, E-torx eller nåt, kommer inte ihåg just nu. det tog en dryg vecka att få hem rätt verktyg. Trist när man behöver bilen. Knepigt att komma åt också. Men kolla upp nån video på tuben, där ser man vad om är knepigt och ofta vilka bultar det handlar om. | |
| Det ska inte vara för enkelt... jag har förmånen att kunna låna verktyg på min arbetsplats (även om jag helst äger dom själv). | |
|
Ganska lustigt hur olika det kan vara... "Du kommer behöva en avdragare för drivaxeln (trycka den inåt) för den har garanterat rostat fast i navet, du sätter klorna/halvorna bakom navet och trycker på drivaxelns ände, dränk splinesen med en penetrerande rostlösare en stund innan och använd värme så går det lättare. När jag bytte hjullager bak ganska nyligen på min F11 fick jag använda en 10-tons hydraulavdragare för att få ur drivaxeln." Drivaxeln lossnade av sig själv :o "En herrejösses mutterknackare för att lossa skruven till drivaxeln är att föredra också." Även den satt inte särskilt hårt, det var enkelt med 45 cm spärrskaft... Men! Nu har jag lossat alla skruvar men lagret sitter hårt, har provat att knacka på de och även sprutat på "krypolja" men utan succe... har någon tips? Har möjligt att värma, bra ide!? BMW 530D Xdrive 2015 |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Navavdragare med glidhammare borde få bort lagret lätt. |
| Det var tråkigt att behöva ge upp och skruva ihop bilen igen, får se om jag kan fixa fram ett rejält verktyg, de där lagret sitter som helvete. | |
|
Låter lite konstigt att lagret sitter så hårt. när jag bytte mitt hade jag inga problem med att få av hela delen... ja, trist att skruva ihop och få börja om |
|
|
Har beställt en sådan här: Länk Om jag hinner få den till sportlovet blir det ett nytt försök då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.