|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Snart525iA: Hmm, en MAHLE termostat för endast 462 kr? det var ju helt vansinnigt billigt! MAHLE/Behr är ju trots allt dom som tillverkar OEM åt BMW. Trodo vill ju ha det dubbla.. | |
|
Somliga hävdar att Mahle inte lever upp till varumärket längre. BorgWarner och Gates är också stora OEM-tillverkare. |
|
|
Folk skriver så mycket ;) Aeromotors skickar från utlandet och Trodo har svenskt lager (för vissa grejer) är nog min bedömning av främsta orsaken till prisskillnaden. |
|
|
Drell "Utrustad med en integrerad kylvätsketemperaturgivare Ansluten direkt till DME (motorstyrningen) Det finns alltså ingen separat, fristående kylvätsketempgivare som på äldre BMW-motorer" Vad får du det ifrån? Det finns ingen tempgivare i termostaten. Däremot så finns det ett värmeelement som DME kan värma upp så termostaten öppnar tidigare för att sänka/reglera tempen. Enda elektriska anslutningen, nr 5 här Länk är två stift till värmeelementet. Samma termostat till N52 och N53. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Aeromotors är alltid billigare än Trodo. Och tar lika lång tid att skicka från Baltikum. Nytt för mig att Trodo har lager i Sverige? Däremot verkar alla paket dyka upp i Postnords spårning runt Örebro om jag minns rätt så ngn form av logistikhubb kanske finns. |
|
| Sverige: Jag frågade AI lite grejer och då fick jag det till svar, men sökte på det nu igen och det verkar vara så att den inte har integrerad tempgivare, men har frågat om mina exakta symptom och då menar AI på att det garanterat är vattenpumpen som börjar ge upp, men man får väl byta både pump och termostat så blir nog allt bra kanske. | |
|
Drell: AI och chatt gpt kommer inte lösa dina problem, de kommer bara göra att du får en massa möjliga uppslag. Det är inte så att detta fel uppkom när det blev "kallt" ? känns som många symptom du beskriver kan tyda på att du har is i delar av kylsystemet. ? |
|
|
frekar: Intressant fråga, faktum är att jag i dag sög upp en liten skvätt glykol och hällde ut lite på ett vitt papper och det såg rätt transparent ut, nästan som vatten. Sen tog jag glykolen som jag alltid använt och hällde på pappret och då var det blått liksom, jag förstår ingenting.. Minns inte riktigt om det uppkom när det blev kallt, inte tänkt på det faktiskt. Kan dock vara fullt möjligt! Men, bilen står i värmegarage hela tiden på nätterna och då borde det ju släppt tycker man. Jag skulle vilja tömma hela systemet och fylla på med nytt, men jag har ju ingen lift eller ens tillgång till en. |
|
|
Drell: står den i varmgarage är det nog inte fruset. läs ur felminnet och ta det där ifrån. |
|
| frekar: Funderar lite på UniCarScan UCSI-2100 Bluetooth och bimmercode, bimmerlink. Eller en Foxwell NT530 PLUS? | |
|
Felkodsläsare/diagnos: Ta kontakt med Ola, han finns även här på forumet: Länk |
|
| Ja det är hos honom jag kollat på grejer | |
|
Har du pratat eller mejlkonverserat med honom? Han borde kunna ge dig det bästa rådet om han vet dina förutsättningar. //Lennart |
|
|
Hej! Bara att maila eller ringa mig så svarar jag. Men har du en Windows PC så är Inpa-kitet (inkl Ista+) mycket prisvärt och kraftfullt. UCSI-2100 tillsammans med Bimmerlink är smidig att med telefonen läsa ut felkoder och livedata. Dock ser jag det mer som ett komplement. Men är man ute efter felkoder så gör den jobbet. Min adapter tar jag aldrig ur bilen då jag också har en N53 som sprutar ur sig felkoder. Numera nollar jag under färd.. Bimmercode är för funktionskodning så den appen behöver du inte primärt tycker jag. Foxwell NT530 eller NT710 är mycket kraftfulla på BMW e-serie och kan göra nästan lika mycket som Inpa bortsett från inkodning av styrenheter. Smidigt att jobba med och man kan lägga till fler bilmärken vid behov. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Ola: Tack för svaret, jag kör mac numera så där sket det sig. Men jag är datorkunnig och har hållt på i många år, dock så verkar inpa och ista vara rena kinesiskan.. | |
|
Jag tycker nog det inte är så komplicerat, många utan några förkunskaper som kör dessa grejer. Lite hjälp på traven får jag ju ge ibland förstås ;-) Men apparna och framförallt Foxwell är ju klart mer tillrättalagt. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Det var en som sa till mig en gång att N53 är världens bästa motor när den fungerar som den ska, mitt svar blev - synd att den aldrig gör det då. Så trött på skiten att jag inte vet vad jag ska göra.. | |
|
Håller med dig helt där Drell. Jag kör bara på och nollar felkoder löpande. Min går ok när den är varm. För övrigt har jag en spridare till salu på Autopowerbörsen om någon behöver. Fabriksny. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.