AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
589

Elfel spolarpump e46?

Ca
3
Callius
BMW 530e Touring xDrive 2022
BMW 320i Touring 2001
Hej!

Jag har en E46 som vindrutespolningen inte funkar helt på. Det konstiga är att det går att starta den en gång sen måste jag slå av och på tändningen igen för att den ska fungera igen. Någon som vet vad det kan vara för fel?

/Daniel
Välkommen!

”E46” räcker inte som beskrivning.
Årsmodell eller, bättre, tillverkningsmånad, är nog det minsta som behövs för att någon skall vilja gissa.

Övriga konstigheter? Felkoder?

Om batteriet är i god kondition - inte alltid fallet så här års. Kolla! - prova en ”norsk reset”, dvs koppla bort en batteripol under några minuter. Kan faktiskt lösa en del skumma fel.

//Lennart
Ca
3
Callius
BMW 320i Touring 2001
Tackar!

Bilen är en BMW 320i touring från 2001.
Batteriet verkar okej, inte märkt att bilen varit svårstartad eller så men satt det på laddning nu så ska testa om det är det som är felet.
Har inte läst av felkoder så vet inte, tänkte att jag skulle kolla här först.

I övrigt är det som jag skrev ovan, det fungerar en gång sen lägger det av tills jag slår av och på tändningen.
Efter lite googlande och läsning här på forumet så verkar det som den delar säkring med innerbelysning och torkarmotorn, allt det fungerar som det ska. Om det skulle vara kabelbrott mellan GM-boxen och pumpen borde den inte starta alls tycker jag...

/Daniel
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Hej Har den alltid gjort så här för dig eller vet du om den har fungerat bra och helt plötsligt börjat dumma sig? Funderar på om en ev. tidigare ägare gjort ngn fulkoppling.....

/Kent
Ca
3
Callius
BMW 320i Touring 2001
Hej, nästan så man skäms lite.
Men laddade upp batteriet, testade igen men samma sak. Bollade lite med BMW Örebro som inte kände igen felet men sa att det brukar alltid vara pumparna som är felet så köpte en ny och sen funkade det.
Så inget elfel - bara en trasig pump.
Så bra!

Hade det på tungan, s a s, men det där med att den funkade efter varje omstart fick mig att tveka.

Men ett byte hade varit mitt nästa steg. Ett relativt billigt sätt att felsöka just den funktionen.

Grattis till att det löste sig och TACK för din återkoppling!

//Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med största sannolikhet var pumpen defekt och drog för mycket ström vilket gör att styrenheten detekterade detta och slog av användningen av denna pump (ända tills nästa power cycle).
När elektroniska styrenheter började komma på 90-talet så fick vi en extra dimension i vår felsökningsrymd nämligen att det finns dold logik i styrenheterna och det har bara blivit komplexare. Idag har vi fyra superdatorer som sköter allt och med proprietär mjukvara inklusive buggar som konstant ändrar sig. Kombinera detta med fysiska elektriska fel och ingen kommer vilja felsöka din bil :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.