AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
487

Vibrationer ?

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Tjo hopp...

Jag vet att massor av folk har skrivit om detta men tycker inte jag hittar riktigt vad jag söker...

Jag har fete problem med vibrationer och har nu börjat fundera på o fixa det men tänkte hör med er som redan haft liknande trubbel om vad som kanske kan ligga bakom dessa enorma vibrationer (känns ungefär som ett hjul sitter löst men dom sitter kanonfast :) )...

Det började med att det skakade som f-n i framvagnen när jag bromsade försiktigt i alla farter över 70 km/h men tryckte jag till ordentligt försvan vibrationerna dock så nu på senare tid räcker det med att ena hjulet åker ner i ett brunnalock för att det skall börja vibrera rejält i framvagnen.
Jag kanske skall sä oxå att dom vertikala stagen är bytta sen nåt halvår tillbaka och att det sitter nya välbalanserade hjul & däck på + att bromsarna runt om är nya inkl. skivorna och eftersom det numera räcker med att jag kör över ett brunnalock för att det skall börja skaka så kan vi utesluta bromsarna och hjulen.
Mvh: T.A
Låter lite som om stötdämparna vore slut!?!?
När en stötdämpare är helt slut så kan däcket efter ett skarpare gupp studsa mot vägbanan ex antal meter, dvs stötdämparen orkar inte trycka däcket mot vägbanan hela tiden.

Mvh Garre
betriebsanleitung1
Samma problem har förföljt mig och det blev bättre när jag bytte alla stag i framvagnen+stötdämparna.Riktigt bra blev det inte föränn jag satte dit original fälgarna,vet inte om det har något att göra med original fjädringsgeometrin på e32 att det inte går att köra med lågprofil.
betriebsanleitung1
Samma problem har förföljt mig och det blev bättre när jag bytte alla stag i framvagnen+stötdämparna.Riktigt bra blev det inte föränn jag satte dit original fälgarna,vet inte om det har något att göra med original fjädringsgeometrin på e32 att det inte går att köra med lågprofil.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Min betedde sig lika dant. Efter byte av yttre styrleder blev det bättre. Dock inte 100% ok. Bytte därefter Casterstagen och då försvann det helt.

Mvh.Patric
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Tack för hjälpen allihopa...

Plockade isär framvagnen idag för byte av lite olika bussningar och hittade felet...

Dom 3 bultarna som sitter under stötdämparen och håller hela den plattan som alla leder o dylikt är kopplade till hade lossnat ett par mm så hela plattan var lös, nu åker det dit ett gäng taggbrickor så får jag hoppas att det håller.
Kan sluta rätt otäckt om dom lossnar helt en vacker dag. :-)

Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Jag skulle nog inte använda taggbrickor, det är ju upp till var och en men iaf.
Jag skulle göra som följer:
Ta bort skruvarna, göra rent gängorna noga från smuts och olja, använd loctite gänglåsning på skruvarna och dra dom med föreskrivet moment.
Kom inte ihåg hur hårt dom skulle dras men har för mig att det var ca 90Nm.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jo jag har själv gått i dom tankarna oxå men det e ett h-e o få loss dom sen om det skulle behövas men mest troligt så blir det nog locktite
sw
460
swe-boy
420D -15
Grumma vibrationer i mitt högra framhjul mellan 80-100km/t...var på bes i förrgår...fick reda på att en yttre styrled var glapp...kostade 180;-
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Billigt o bra :-)

Jag håller på att byta alla gummina nu i framvagnen så får vi se hur den blir. (blir väl klart i veckan skulle jag tro, får se om jag orkar...)
Dom som skall vara oljefyllda var av den gammla sorten utan olja och har aldrig blivit bytta på min bil och gissa om dom var sönder (spruckna överallt)
Dock inga större kostnader, handlade dom på mekonomen...
Främre gummina kostade runt 100:- st och dom oljefylda runt 150-160:- styck.
Det bästa är att på alla gummina är det samma nummer som på BMW´s original gummin och där BMW´s logga finns på origianlet är det bortslipat något på dom från mekonomen så det skulle inte förvåna mig om det är samma tillverkare på dom...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.