|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ang import: Hittar jag ett fint ex som är import så kanske jag skulle kunna "ge mig", men jag har haft lite dålig erfarenhet av import-bilar, och därför letar jag efter sv-sålda ex i första hand. Jag skulle sova bättre om nätterna... Ang vägsalt så är det ju många sv-sålda bilar som end är sommarkörda + att dom ofta har rullat lite mindre, dom tyska sålda bilarna jag kikat på har rullat ganska långt. Klart att det finns fina import-ex, men dom flesta skulle väl ändå välja ett sv-sålt ex framför import-ex'et om bilarna va i stort sett likadana i miltal, årsm.. Om jag köper en M3:a så vet jag att jag kommer att kika lite på "roliga" avgassystem, kanske filter och kammar och sen nån mappning. Har ni några tips på vad man ska köpa? Finns det någon seriös firma i Sverige som håller på med sånt? Och sen undrar jag om t ex orginal koppling pallar med lite mera hk än 321? Mvh Micke |
|
|
Mr Henke skrev: > De som brukar skilja svenska från tyska bilar är > att svensksålda har oftast strålkastarrengöring o > intensivrengöring tror nästan de va original på > svensksålda men däremot "saknas"lite då odå på > tyska marknaden Min importerades -98 o har stor 5-liters spolartank o strålkastarspolning.... Fast den tysken som specialbeställde bilen (en individual 4-dörrars med bla Vadar-coupestolar o specialinredning) var nog lite tokig.... han kryssade villt i tillbehörslistan hehe!! |
|
|
En privatimport behöver inte vara ett dugg sämre än en sv-såld och vice versa. Grejjen är att det är lättare att kolla upp historik, mätarställning och servicebokens äkthet på en sv-såld vagn. Annars är det ingen som helst skillnad, tycker jag. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Att kontakta tidigare ägare är också lättare om han/de bor i Svea än i Deutch.. Själv skulle jag aldrig köpa en M-vagn utan att ha gjort detta. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Okej okej, märker att många kör import. Men det finns ju knappast "fler nackdelar" med att köpa sv-sålda bilar, om man "tar en" som end är sommarkörd. Det finns iaf ler risker med import, Tyskland ligger en bit före när det gäller att få "slutkörda" bilar att verka vara i toppskick, tills man kommer hem... Har varit med om dåliga import-bilar bl a familjen och ett par vänner har råkat ut för en del trassel. Bl a så var en kompis bil krockad i Tyskland, den såldes billigt till en firma som "gjorde den till nyskick", med slarv som inte gick att påträffa, till en början... Firmor som dessa kan även vara det som vi ser som "seriösa bilhandlare".. Har en kusin som bor i Tyskland, vars granne är bilhandlare i Wurzberg, hans inställning, och han förklarade att många inom "hans bransch" gärna säljer bilar till dumma Svenskar, typ. Ni kanske har haft tur, eller haft med er tysktalande personer, eller är duktiga på att sålla bort "fula ex", men jag, som inte kan så mkt, ska köpa min första Bmw, kan några enstaka ord på tyska (vill inte göra affär på engelska heller), ska ta min bil på avbetalning. Så för mig så känns det bekvämt och säkert att köpa en sv-såld bil av en handlare, som har ett visst ansvar. Blev mycket skriva nu, och jag kanske inte förklarade det på bästa sätt heller... Mvh Micke |
|
|
Det e klart att du ska köpa en svensksåld bil om det e det du vill! Självklart! Jag förstår mej inte på alla som kommenterar. Vill du köpa en blå bil så ska du det, även om vissa inte tycker det. Om vi nu lämnar allt imortsnack, så finns det iaf. aldrig något begagnatköp som e 100%, oavsett var bilen kommer ifrån. Ta med nån som antingen äger eller har ägt en sån du letar efter, det e värt väldigt mycket. Jag har själv ställt upp och hjälpt folk, trots att jag inte är nån jätteexpert, men dom kunskaperna och erfarenheterna jag samlat på mej under åren har hjälpt. Jag vet att man som "novis" inte vet riktigt vad man ska kolla o lyssna efter och då känns det så klart obehagligt att köpa bil av den här kalibern. Jag hade aldrig själv vågat köpa min egen utan den hjälp jag fick. Det e ju trots allt lite så med dessa bilar att man lätt blir "köpkåt" (speciellt efter provkörning) och risken finns att man mer eller mindre impulsköper. I mitt fall var det en ruskig tur att jag hade polare med mej när jag tittade på den första GT'n jag var intresserad av för den var i dåligt, för att inte säga uselt skick och ändå blev jag lite småsugen. Så mitt tips: Ta med nån som kan sin sak! *gäääsp* Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
| Jag får nog ta med mig någon.. Köpet blir iaf av framåt våren, så jag har lite tid på mig att provköra och jämföra olika bilar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.