AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.352

M3 -köp !

Sida 1 av 2
Tjena !

Helt ny på detta forum, och förhoppningsvis snart stolt Bmw-ägare.

Tänkte bara kolla lite med folk som har koll, vad ska jag vara extra noga med att kolla vid ett M3-köp ?

Först har jag två kriterier som borde "sålla bort" dom värsta objekten: sv-såld och max 6000 mil. Det borde man väl komma ganska så långt med ?

Mvh

Micke

Audi jetzt, Bmw schon...
Patrik T
Varför måste du ha en sv-såld bil??
Min är kanonfin och importerad. Det är i mina ögon bara en myt att import=skit. Jag har inga problem med vare sig bil eller försäkring. Så länge du är noggran när du köper bilen och testar allt noga ser jag inget hinder med import.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Enda fördelen med svensksåld är ett eventuellt bättre andranhandsvärde men det får du ju betala för när du köper den.
Ang sv-såld, så har jag haft lite dåliga erfarenheter av import tidigare, man kan ju aldrig vara säker, men jag känner mig lite tryggare om jag köoer en sv-såld -att t ex mätarställning stämmer.

Finns det några detaljer som man spec ska vara noga med vid M3-köp? typ vanos, har läst litegranna om vanos men inte riktigt fattat vad det handlar om?

Mvh

Micke

Audi jetzt, Bmw schon...
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
*suck* allt detta snack om Svensksålda bilar..
Min är import & i ett enastående skick, full dokumentation.
Vad jag har läst & förstått så tar Tyskarna oftast bättre hand som sina bilar (speciellt sportbilar.) än vad vi svenskar gör, dessutom är dom inte impregnerade av vårt äckliga vägsalt.

Släpp det där och titta på några importbilar också, du kanske kommer till insikt!
Sen är det klart att du ska se upp med skruvade mätare hos mindre nogräknade firmor...

/K
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Exakt, släpp ditt krav på svensksålt. Bilarna är oftast fräschare i Tyskland och har gått på vägar som Svenska Vägverket drömmer våta drömmar om.

Och att det inte skruvas i Sverige, att vi skulle vara ärligare än tyskarna...Tjena...Än så länge är det vanligare med företag som "justerar" mätarställning i D än i SE men till min fasa ser jag att dylika företag börjar dyka upp här också.
tänkte byta lite ämmne om de går för sig...
tänkte köpa en M3 E36 om några månader...ska man sattsa på en lite billigare M3 me 3,0 motorn eller ska man lägga ut några 1000 lappar extra på en 3,2 liter..?
lasereye: Ja om du har råd att lägga till några tusenlappar eller snarare tiotusenlappar kanske =) så tycker ja du ska göra de.
Men hitta gärna en med bytt vanos då så slipper du ju de tråkiga problemet.
Mer häst, skönare stolar (coupe) och en sjätteväxel på motorvägen e ju inte helt fel!

mvh larsson
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Skönare stolar?
Vad skiljer "Vader" stolarna från 3.0 till 3.2 om jag får fråga??
/3.0 Fan Club
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
3.2 har skönare nackstöd med ordentligt stöd för huv'et medan i 3.0 får man whiplash bara man lutar sig bakåt.

Mip
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jaha, och jag som trodde jag var fullärd! ;)
Tack !
Det var nåt nytt för mig med angående stolar, men en viktigare detalj kanske är att 3.2-or är galvade!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hold your horses!!
Jag vågar sätta min vänstra testikel på att även 93-95 års M3:or var/är galvade!
Någon som sätter emot? ;)
/K
Mosse, värderar du de så lite :)?
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Vadå? Aluminium rostar väl inte? LOL! (GT-skämt)

Vadå skönare stolar? Jag har suttit i jag vet inte hur många, och en sak kan ja ärligt säga, att köpa en 3,2:a med argumentet att stolarna skulle vara skönare (personligen har jag aldrig märkt nån skillnad på coupéstolarna) låter knäppt. Nä en 3,2:a ska man köpa för att man får bättre klös, en växel till, trevligare klima (vars autofunktion iofs kan kritiseras) och framförallt för att det är en nyare bil. Men till din fråga, vad du ska se upp med: Dubbelvanosen. Använd sökfunktionen här på forumet o läs mer. Annars är det inget så där jättespecifikt med just dessa bilar. Välservade bilar med bra historik (ring o prata med föregående ägare) är som vanligt att föredra...

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag vet inte om svenskar som köper en sportbil för 500k+ skulle sköta sin bil sämre. Jag skulle personligen välja en svensksåld bil över en importerad dito om skicket, milen, osv var lika. Anledningen är folks attityder och även vissa försäkringsbolags attityd. Därmed inte sagt att importerade (ärliga) bilar på något sätt skulle vara sämre.

Annars är det som johan säger kolla vanosen.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
När ämnet ändå är på tapeten:
Skiljer sig Tysk bilarna från Svensk bilarna motormässigt, större oljekylare etc?
Nån som vet?
/K
yo
51
you_2_slow
M3-96 coupè
M3-Micke jag har en M3-96 impoterad 98 har inte haft några problim inte heller dom ägare som haft den i sverige!!

M.V.H /Fredde
De som brukar skilja svenska från tyska bilar är att svensksålda har oftast strålkastarrengöring o intensivrengöring tror nästan de va original på svensksålda men däremot "saknas"lite då odå på tyska marknaden
ok! tror man ska sattsa på en 3,2 liter...men ja hade för mig att 3,0 hade 6 växlar,men de hade dom tydligen inte....
brukar vanosen krångla mycket på M3 E36 eller??
Vanos ...är det vanligt att "vanos-problemet" är åtgärdat? Vad kostar det att fixa ett sånt problem om det dyker upp?

Mvh

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.