AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.013

Hakkapelitta 1 eller 2 eller Hankook?

Hej!
vilket vinterdäck ska man välja av Hakkapelitta 1 eller 2 eller ska man prova ett lågrismärke som Hankook?

Hakkapelitta 1 går att få tag på billigt, är det dumt att köpa detta istället för det dyrare 2.an?

Dyrast är ju inte alltid bäst.

mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Brukar inte Hankook och Hakkor ha nästan identiska mönster på en del däck. Exet hade Hankook på en gammal halfotad Opel
fulldubbat. Funkade utmärkt. Såg ut som Hakkor.

MVH
Hasso
Länk

Be
12
Ben
530 Touring -94
Hängkuk, hankkuk eller vad dom nu heter är inget vinterdäck. Collin har rätt når han säger att det att snudd på kriminellt att sälja dessa. Jag vet för jag har nyligen köpt ett par och dom fungerar bara på barmark. Jag bor på landet och har en liten brant backe upp till stugan. För första gången på de 20 år jag har bott här ute så kommer jag inte upp för backen och får lämna bilen 200m hemifrån. Jag köpte dessa kookar för att jag fått en del rekommendationer från div. kompisar som jag trodde visste något.
Nu får i alla fall dottern inte låna bilen så länge det råder vinterväglag ute. Det vore som och ge henne "judaskyssen".
Måste till stor del hålla med Ben här. Köpte min 735:a med nya Hankook dubbfria vinterdäck till. Har nu kört i en vecka med dom och är totalt missnöjd. Trodde inte jag skulle ta mig hem igår när det snöade och blåste, bilen var som en smörklick i en stekpanna. Åkte förbi gummifirman nu på morgonen som påstod att dessa däck inte skulle sitta på en BMW 7-serie. Skulle däremot passa betydligt bättre på andra bilar. Varför hann jag inte få reda på. Så det var bara och bita ihop och köpa riktiga dubbdäck till det facila priset av 6000:-. Det kostar att ligga på topp... :)
Så om nån är intresserad av dubbfria 205/65-15 så finns dom till salu på BMW-börsen. Priset är prutbart.
Skoda eller BMW ????
Hankook ellr Hakkapelitta ????
Asiater kan väl aldrig mäta sig med finnar på vinterdäck....
Man köper inte världens bästa bil för att sätta på världens sämsta däck...

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Be
12
Ben
530 Touring -94
Nu ska jag byta ut kookarna mot ett par regummerade Galaxie MS 2, den lokala däckhandlaren i Gislaved gav mig en omgång kompletta hjul till låns över helgen så att jag kunde testa skillnaden. Jag var nämnligen lite skeptiskt till regummeringar. Framkomligheten med dessa däck är helt fantastisk jämfört med kookarna.
Ljudnivån är dock ganska påfrestande, man får skruva upp stereon extra mycket.

Ben...
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

AGI Sarek 2 är också bra. Anser att skräpstämpeln på regumerat är mer än överdriven. Ifs. om man tittar på svenska sådana. Sarek 2 har fö. samma skärning i mönstret som Nordfrost 3.

Länk

Mvh.Patric
bl
2.296
blixten
325i -88
Man kan ju inte gå efter om mönstret ser likadant ut på ett regumerat däck och ett originaldäck, när det är så många andra faktorer som gummiblanding, stomme etc som spelar stor roll för ett däcks prestanda.
Khumo dubbat är ett bra alternativ om man letar efter billiga vinterdäck.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Varning för SUSAB
Be
12
Ben
530 Touring -94
Bimmerman.

Det beror på vad man jämför med och vilka egenskaper som önskas !
Kolla in Collins kommentarer:

Länk

Ben.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Om man skall lita på Collins test i Aftonblade så är det inte det. Saxat ur Aftonbladet:

"Koreanerna lägger mycket pengar på reklam, kanske borde de läggas på produktutveckling i stället. KW-11 är ett riktigt dåligt vinterdäck! Dubbarna fungerar inte alls, de biter inte tag i isen utan däcket sladdar vilt och det är omöjligt att veta om det är fram- eller bakhjulen som ska tappa greppet först. Dåligt även i slask, bäst på barmark"
Det Collin skriver värdesätter jag lika mkt som andvänt dasspapper.
Vi köper Khumo till de flesta bilar vi säljer och det är många på jobbet som kör på dom, bla chefen. Ingen har klagat än iaf.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Varning för SUSAB
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Jag köpte AGI:s vinterdäck med dubb och gav 2430kr och kan inte klaga alls, hade tidigare hakkapelitta med dubb men visserligen var dom ca 4år gamla och det spelar ju ganska stor roll.
agi går tyst och fint och fungerar utmärkt men det beror väl lite på hur man kör oxå.

Frazze
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
AGI är helt klart ett bättre väl än Hankook...
AGI däcken byggs enbart på bra stommar,
enligt min däckhandlare typ michelin, continental osv... hankook å sånt skit duger inet till å regummeras...

/Jonas
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Säg inte att ni på riktigt överväger att sätta regummerade däck på en BMW!? Förre ägaren satte dit AGI Sarek 2 och det var inte mycket och hurra över. Visst har däcket samma mönster som Nordfrost 3, men ta och prova båda däcken så märker man skillnad, mönsterkopiering har som sag asiatiska däck sysslat med länge utan någon större framgång. Värre är dock den inbyggda obalansen som aldrig går att få bort, kvalitets regummeringar up my (!)... För tusan, kosta på era bilar riktiga däck!

Micke
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej,

jag har kört på regemmerat tidigare och är iofs ganska nöjd med greppet, men den ljudnivå som dessa däck producerar är helt oacceptabel. Det är jättejobbigt. Då har jag kört på AGI:s däck som hade Hakka mönster. De tester som görs är nog bra. Däcken testas i extrema förhållanden och där visas däckets karakteristika. Som tur är har jag inte varit i dessa förhållanden men den dagen man är där vill man säkert ha dessa bättre däck!

Så snåla inte på däck och övrig säkerhetsutrustning. Det är mitt tips...

Mvh

/NP
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har svårt att förstå hur man kan betala runt 1000-lappen i månaden för försäkring på bilen sedan sitta och snåla med ett par lappar när det är dax att köpa vinterdäck. Däcken håller 3-4år om man inte kör extremt mycket, så kostnaden blir 500-1000kr extra per år. Ganska billig försäkring där dessutom inte bara "pengar" är försäkrade utan din hälsa och ditt liv.
Rekommenderar Gislaveds Nordfrost 3, Hakka 2 och Goodyear UG500. Dyra? inte i förhållande till vad man får.
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
AGI är väl inte nåt asiatiskt skit utan ett tvättäkta Åsa-Nissedäck från Småland så det mönstret ska väl vara utpassat för våra svenska vägar!!!!!!!!!
Min däckshandlare svarade på frågan om det var värt att lägga det dubbla på nåt annat vinterdäck än agi -det är en smaksak, lite tystare går det väl med hakka eller nordfrost men på en sån där bil går det ju tyst en då så lägg pengarna på julklappar istället!.

Frazze
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
frazzeriba,

Bara för att det är svenskt behöver det inte vara bra, konstigt resonemang, då borde du köra Volvo istället. AGI är vad gäller vinteregenskaper ett högst medelmåttigt däck, det kan säkert motivera priset. Däremot håller de ojämn kvalitet, ibland har man tur ibalnd inte. Jag fick ett par däck som inte var helt runda. Det skulle inte märkas så tydligt på andra bilar, men E39:ans fina hjulupphängning är mycket känslig för obalans, vilket gör att jag har ständiga vibrationer i bilen. Min däckshandlare hade inget ont att säga om regummerade däck men han rekommenderade det inte på den typ av bil som jag har. Som att ha träskor till armani-kostymen ungefär.

Micke
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Tja, regummerat (AGI) är bättre än att ha på sommardäck i alla fall. När det gäller Hakka 1 och 2, Nokian säljer inte Hakka 1 längre (enl www.nokian.se=). Kolla tillv datum på däcket - är troligen en hyllvärmare hos din gummihandlare.

Jag är mycket nöjd med mina Hakka 2. Generellt sett går utveckligen så mycket framåt att det lönar sig att köpa det däck som utvecklades senast (med vissa undantag).

I år vann Goodyear Ultra Grip 500 (dubbat) flest tester.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.