|
|
|
|---|---|
|
Jag är på jakt efter vinterhjul till min E36 328. Nu har jag hittat en kille som har 205/65/16 som har suttit på en E46. Passar fälgen på min bil? Hur stor skillnad blir det i hastighet då jag nu har 225/55/16? /John | |
|
205/65/16 låter stort! Det blir mer än 6% rullomkretsförändring = olagligt (max 5% är tillåtet)! Redan 2% förändring märker du av på ex felvisning på hastighetsmätare mm. Är du säker på att han har koll på storleken på däcken? Är fälgarna avsedda för en E46? E46 skall ha 205/55/16 liksom E36. Låter skumt! E36 och E46 har i princip samma inpressningsdjup! Det skiljer lite mellan olika BMW-originalfälgar. Mig veterligen kan det variera mellan ET41 till ET47 på originalfälgar beroende på dimension. "Normal ET" är ET 42 på både E36 och E46. Kolla att han inte försöker kränga på dig ett par fälgar som är avsedda för 5,6,7 eller 8-serien! De skall ha ET20 i original. Mvh |
|
|
Jag har 16-tummare från en E46 på min E36:a och det är ina problem. |
|
|
Hm, kanske var lite otydlig! Normalt sett är det inga problem att skifta fälgar mellan E36 och E46! De har i de allra flesta fallen samma fälgspecifikationer (bultcirkel, navhål och offset). Jag misstänker bara att det i detta fall handlar om en fälg som inte är avsedd för E46 (eller E36)! Bultcirkeln gör att du KAN sätta ex en E34-fälg på en E46, MEN det är fel offset, vilket dels är otillåtet men framförallt gör att bilen får "konstiga" köregenskaper plus att det kan ta i skärmkanterna! John, den dimension du har nu är dessutom för stor. Borde vara 205/55/16 eller 225/50/16 för att få rätt rullomkrets. (Samma på både E36 och E46!) Mvh |
|
|
Johan B, du har rätt, jag har 225/50/16. Jag har funderingar på att snåla med ett 15" hjul med högre profil. Men BMW i Malmö menar att jag inte kan ha den 15" fälg som passar till övriga E36:or eftersom jag har en 328 med större bromsok. Jag ringde då en däckfirma där man sa att jag inte ens får ha 15" om det int utryckligen står i registreringsbeviset. Stämmer några av dessa påståenden eller försöker de bara lura på mig ett dyrare hjul. Mvh /John |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.