AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
698

Diff spärr..?

Hjelm
Knäpp fråga möjligen..

Om jag trycker till på grus så släpper båda hjulen, så även om det ena är på is och det andra är på grus..

Har jag diffspärr?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ställ ena hjulet på gräs och andra på asfalt, bromsa, gasa och se om båda spinner, om så är fallet har du diffbroms.

//Johan

dreiachtzehnis
Enklare är väl att hissa upp bilen bak, lägga ur växeln och snurra på hjulet..om du snurrar ena hjulet framåt och det andra snurrar åt samma håll så är det "diffat"...

Jocke

1.07.30 på Gelleråsen:)
1.00.17 på Knutstorp..
0.41.42 på Falkenberg..
1.19.96 på Mantorp..
www.JoCompetition.com
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Det där har blivit diskuterat här tusen gånger. Minns inte hur det var man kollade, men det som johankihl säger stämmer juh iallfall. använd sökfunktionen.

///air, BMW Club Finland #2150

325:an -> Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En 25% diffbroms orkar inte alltid driva på båda om skillnaden i friktion är för stor. Att ställa ena hjulet på gräs och sndra på asfalt är alltså inte en helt säker test.

Om du inte ids lyfta båda bakhjulen så räcker det med ena. Är diffen bromsad går det vääääldigt tungt att snurra ett hjul i luften för hand med det andra i marken.
Se till att du inte har nån växel i och att handbromsen är släppt!

Kiip Spiiding!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Spiidfriik:
Du kan få prova din test på min bil, tror inte du klarar å rubba hjulet :)

//Ticco

www.ticco.com
Hjelm
är det överhuvudtaget "normalt" att en 535ia 91a är "diffad"?
Hjelm
Jag slänger på vinterdäcken nu (0.5mm kvar på sommar sulorna..) så jag får väl se om det går att snurra på däcken
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ticco: Det gör jag inte på min bil heller, men den diffen är "ganska" uppsträckt. :-)
En 25%:are brukar man orka rubba.

Hjelm: Det är inte så vanligt att en E34 har diffbroms. E28 535 hade det standardmonterat men på E34 var det tillval om jag fattat saken rätt.

Kiip Spiiding!
Ursäkta, lite offtopic men är det svårt att hitta diffad klump till e30 eller e21? Verkar hopplöst för mig iaf. Satt det original på ngn e21 eller e30 som man kan plocka av?

Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, e21 bakljus, e21 diff
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
E21 satt det på rätt många 323 då den ingick i ett "sport paket". Brukar gå att hitta.

E30 satt det endast standard på M3, tillval på resten. Svår att få tag på. iX hade viscodiff standard.

Kiip Spiiding!
Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
En liten fundering bara... Är det inte så att om man har en "diffad" bakaxel så tillåts hjulen snurra med olika hastighet vid kurvtagning t.e.x. Alltså att ofta bara ett hjul spinner lös när man ska bränna däck. Om man har en "odiffad" bakaxel så tillåts inte hjulen snurra med olika hastighet. Dvs att båda hjulen alltid spinner lös när man bränner däck :-) Har för mig att "diff" är ett slang på diffrential... de hör man ju på ordet vad det betyder. Så köp inte en bil med "diffad" bakaxel om ni vill släppa lös med båda hjulen... Eller har jag fel???

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Du har rätt, fast det fungerar precis tvärtom. En bil med diffad bakaxel eller diffbroms på något sätt drar lös med båda hjulen.
Det fina med en diffbroms är att hjulen tillåts snurra med olika fart i kurvor osv så länge inte belastningen blir för stor som vid kraftigt gaspådrag, då låser diffen så att båda hjulen snurrar lika fort eller om du till exempel vill bränna däck.

//Johan

dreiachtzehnis
schneberger
diff är väll egentligen slang på diffremtialbroms ?

Er
56
Erik B
525i -95
Får försöka reda ut det här åt er:)
Differentialen är funktionen som tillåter bakhjulen (på bakhjulsdrivna bilar) snurra med olika hastighet (tex i kurvor). Den fördelar kraften mest till det hjulet som går "lättast" och är ganska värdelöst på vintern.
Differentialbroms är vad det låter som -broms på differentialen alltså motsatsen till differential, båda hjulen snurrar lika fort och med samma "kraft" (ovärdeligt i terräng). För att få 100%ig diffbroms så ska man i princip ha svetsad bakaxel. Bmw har (på nyare? (Jag har)) 25%ig diffbroms, nått slags mellanting med andra ord.
Sen att man med "diffad" bakaxel menar precis tvärtom om m.a.o. diffbroms är lite konstigt kanske.
Hoppas ni förstår vad jag skriver (jag gör det inte:)).

//Erik.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Johankihl: Du har nästan helt rätt, men en lamelldiff är förspänd och ökar inte spärrverkan med belastning. Det gör däremot en torsediff eller slungdiff tex.
Om en lamelldiff inte orkar hålla emot tex vid kraftigt gaspådrag i en snäv böj så kommer den inte att nypa fast innerhjulet igen förrän man minskar belastning. :-/

Erik B: Om du med "nyare" menar -76 och framåt så har du helt rätt. :-)
Det är/var dock tillval på alla modeller utom ///M bilarna (och ett fåtal till) och relativt ovanligt. Ovanligare ju nyare årsmodell.

"Diffad" bakaxel är mycket riktigt (förvirrande) slang för att det sitter nån form av diffbroms eller -spärr.

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.