AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
952

Några frågor om min nyimporterade BMW

HL
8
HLA
320i Coupé -93
Har just importerat min första bmw (320i coupé -93) och har en par frågor om den.

Är det svårt att installera motorvärmare själv?
Är det normalt att motorn "knackar" en stund vid kallstart?

Och dehär sidoblinkersen, har beställt ett par vita från BMW. Har hört att det skall finnas uttag, kablar färdigt för sidoblinkers. Stämmer det?
De visste inget på BMW.
Och skall man kapa upp hålet för blinkers eller finns det några andra knep?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du kollat hur oljan ser ut, är oljeservice gjord?
Den kan ticka nån sekund efter att du vridit på nyckeln, men mycket mer än så ska det inte vara.
Är du händig kan du montera motorvärmare själv, inga konstigheter direkt.
När du gör hål i plåten, se till att skydda kanter osv ordentligt så att det inte dycker upp rost där så småningom.
Kablarna vet jag tyvärr inte om dom är "original".

Mvh

Anders S.
ri
35
rino
328i cabrio -96
knackningarna i motorn är kylan som gör sig påmind i en motor med överliggande kammar & själjusterande ventiler. Hörs alltid på bilar med några mil på mätaren. Som Anders sa bör oljorna i bilen (inte bara motorn) ses över då gammal/skitig olja och vinter sliter hårt på motor, bromssystem mm.
GÖR INTE BLINKERSINSTALLATIONEN SJÄLV om du inte är plåtklippar ess! Det kan bli hur fult som helst och skapa rost! Att instalera motorvärmare görs även bättre av verstäder då frostpluggar, kabeldragning, kontaktering & kupé uttag kan bli hur fel som hellst även det!

/Rickard, BMWCS 3738
th
130
thias
323 -96 M-optik
Köp en blockvärmare tror jag det heter så behöver du inte ta bort några frost plugar och har man inte tummen mitt i så går det rätt bra att montera den själv.
Fick monterat motorvärmare + kupéuttag förra veckan på en BMW-verkstad till min 535:a. Blev proffssnyggt (fattas bara annat...) och kostade 2860.- för defa:s grejor inkl. montering, vilket jag inte tycker var dyrt alls...ca 900.- för arbetet. Väl värt det. Jag tittade på och det var pilligt, samt att de använde specialborrar för att få det snyggt.

Mvh
Rasmus
BO
28
BOJJEN
325i-91
hej!!!

jag köpte defas blockvärmare och den satte jag i den främre frost plugen,och att installera är inte nån störe match.alla grejor kostade 1400:- och dom skulle ha 3000:- om verkstan köpte grejorna och installera det...så det är värt att göra det själv.

GERMANS HAVE MORE FUN
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kablar för sidoblinkers brukar finnas vid högtalarna nere vid fötterna (du får lossa dem och kolla bakom skumplastisoleringen!). Kolla med bilprovningen om det behövs fortfarande, jag har för mig att det skulle bli en EU-ändring på den punkten.

Se till att ett proffs monterar blinkersen om det skall göras! Det finns många sorgliga exempel på att de har hamnat snett och på fel ställe (de skall sitta på rätt höjd mm för att harmonisera med bilens linjer)!
Dessutom måste plåten rostskyddas ordentligt!

Är du det minsta osäker på när bilen servades senast bör du åtminstone göra en ordentlig oljeservice på den med bra syntetolja!

Mvh
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Använd aldrig helsyntetisk olja,om du inte vet säkert att det har används förut.Om den enbart körts med "vanlig" olja finns risken att när du blandar i syntetolja istället,att sotflagor och dylikt åker med eftersom den syntetiska olja har bättre rengöringsegenskaper än den vanliga...

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00...R.I.P
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Använd aldrig helsyntetisk olja,om du inte vet säkert att det har används förut.Om den enbart körts med "vanlig" olja finns risken att när du blandar i syntetolja istället,att sotflagor och dylikt åker med eftersom den syntetiska olja har bättre rengöringsegenskaper än den vanliga...

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00...R.I.P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jojje, då var vi där igen!
Skrönornas värld! (Jag hade det på känn att just det argumentet skulle komma från någon!)

Använd sökfunktionen och skriv syntetolja så får du mycket att läsa! Här är några trådar:
Länk
Länk

Modern syntetolja är INTE skadligt för din motor. Alla moderna oljor (mineral, delsynet och syntet) innehåller detergentadditiv. Det är de som rengör motorn. Dvs alla moderna oljor renar ungefär lika bra.
Däremot hade syntetoljan dålig vidhäftningsförmåga när de första syntetoljorna kom ut på marknaden, därav skrönan.

Du kan aldrig slå på för bra olja i motorn!

Vänligen sprid inte denna form av skrönor vidare utan att kolla fakta först. Den är fast rotad även hos vissa okunniga bilmekaniker!

Mvh
D-diddy
tänkte montera motorvärmare i min pärla med.. vad är Blockvärmare som ni pratar om ??? slipper man kleta med frostpluggarna etc då?
David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.