AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
961

BMW som husvagnsdragare?

Notte
Någon som har erfarenhet av 320, 323 eller 325 som dragbil av husvagn? Tacksam för alla tips och erfarenheter. Är husvagnsåkare och väldigt sugen på köpa en BMW av något slag.
Sipp
Grundregeln vad gäller dragbil är högt vridmoment vid låga varv. Alternativt kanske man skall säga så här vad gäller BMW: så högt vrid som möjligt vid låga varv. BMW har ju inte på tidigare årsmodeller så mycket vrid på just låga varv. De nya motorerna med dubell VANOS är bättre på det.

Mitt råd beror förståss på om du pratar om ny eller begagnad och hur begagnad.
-Bilar med dubbel VANOS - Köp så stor motor du har råd med. 320i med 150hk motorn är enligt mig för svag.

-Bilar utan dubbel VANOS - Köp hellre en lite äldre 328 och se till att du har råd att byta till nya dämpare och bussningar runt om. Var särskilt noga med bakdämparna.

Motor och dess egenskaper är en sak men man bör även tänka på bakvgnen och dess egenskaper som påpekas ovan.

Mina erfarenheter är att om du funderar på dra något med E21 el. E30 modellerna bör du absolut se över dämparna bak. Med original säckar bakvagnen ner mycket lätt om det blir för tungt. Däckslitaget blir ojämnt och kraftigt. Oftast packar man även bagaget fullt i kombination med husvagn vilket man bör överväga att inte göra. Packa allt i husvagnen.
Max kultryck skall givetvis inte överskridas men vid dåliga vägar, som i Sverige, är det ändå rekommendabelt att se över detta.
Kraftigare dämpare är därför att rekommendera. Mellanlägg kan funka provisoriskt.

Motormässigt håller jag med Sipp. Visst kommer kanske bränsleförbrukningen att skena vid hård körning men vid normal körning behöver en motorstark motor inte jobba alltför hårt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.