|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Funderar på att köpa en 325 jag har hittat, men jag vet inte riktigt vad den kan vara värd. Kollar jag annonser ligger dom flesta mellan 75-85k tycker jag, och killen begär 95k för denna. Grejjen är att den är mycket finare än andra jag har kollat på men ändå inget perfekt ex, sen ska där tydligen vara M-chassie på den och original Mfälgar, för övrigt är den fullutrustad. Dock så måste AC'n fyllas med gas, en lampa bakom varvräknaren måste bytas, ett dimljus (glödlampan) måste bytas och tydligen är där någon sensor till bromsarna som är kass så datorn tror att klossarna är slut. Plus att jag tyckte mig känna att en bromsskiva var lite lite sned när jag testade den. Men som sagt, bilen är välhållen osv och har gått 14000 mil, är det rimligt med 95k för den? Årsmodellen är 93b uttagen 94. Tacksam för hjälp | |
|
Hej, Jag skulle inte ge 90 000:- för den. 90 000:- för en -93:a ska väl åtminstonde allt funka på. Pruta som fan, eller be säljaren fixa allt så den är i perfekt fungerande skick så kanske den är värd 85000:-. MVH |
|
|
Ja skulle tro att den är inte värd mer än 80 000:- de du nämner kostar i runda slängar 5000 o reparera. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
-RW- |
65000:- max, tänk på att den är 94:a dessutom gammal modell nu, en sak till du ska tänka på är att, hur mycket tror du du skulle få ut för en bil som ständigt håller på sjunka i pris. betalar du 80 idag får du inte ut mer än 60 nästa år(tänk det är ett nytt år snart) MVH Running Wild ---------------------------- Länk |
|
RW! Du vill inte byta bil? Jag är sugen på E36 igen :) MVH |
|
-RW- |
deezack// Såg på börsen idag en 325-93 bl.a skinn för 65000:- 14000mil Sthlm. den ska du nog titta på lite extra. den kan du kanske få för 60000:- Goinglegit// Visst, vad har du och byta med:)) MVH Running Wild ---------------------------- Länk |
|
Gå inte på det där med "AC:n behöver bara fyllas med gas!" Det är ofta så att det är en hel del saker som måste repareras i AC-systemet på lite äldre bilar! Allt från kompressor eller kondensor till enstaka packningar. Gemensamt för dessa reparationer är att det kostar mer än man tror. Varför har säljaren inte fyllt gasen om det bara var det som var felet? Enbart gasfyllning kostar ca 1500kr. Vibrerande bromsar tyder ofta på att bussningar och /eller spindelleder i framvagnen är slut i kombination med bromsskivor och belägg. Bara skivor/belägg kostar ca 5000kr (runt om). Varför har säljaren inte bytt en så enkel sak som glödlampan i dimljuset? Skumt! Dock rätt lätt att kolla om det "bara" är lampan som är trasig! Över huvud taget tycker jag att de fel som du har påpekat tyder att det är något som inte stämmer med bilen/ägaren. Enkla småfel som lampor mm fixar man väl till innan man skall sälja den! Det är inte omöjligt att mätaren är skruvad, men inte på något sätt säkert heller, kan stämma. Sammantaget kan det mycket väl vara reparationer på den bilen som överstiger 10000kr. Kolla noga upp ALLA de fel som du har tagit upp! Är det en privatimporterad bil är det viktigt att kolla upp mätarställningen. I övrigt kolla att all dokumentation finns på bilen. Priset är väl tilltaget! E36 har rasat ordentligt i värde det senaste året! För dom pengarna får du en tidig M3 E36, kanske inte i världens bästa skick men ändå! Jag skulle gissa att den är värd någonstans runt 75000kr när felen är fixade. Mvh |
|
|
Instämmer, som så ofta, med Johan B. F*n, undrar om det är hans mindcontrol som gör att jag nästan jämt tycker som honom? ;-DDDD Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Nofx16, den funkar! :oDDD Mvh |
|
|
Hmm.. Lite olika åsikter här ;).. Jämförd med de andra bmw 3-serie jag har kollat på så tycker jag 85 för denna verkar rimligt då den är avsevärt mycket finare, dom andra jag har kollat på har ju förfan sett ut som skrot (i mina ögon) verkar som bmwägare tror att dom kan få en förmögenhet för sin bil bara för att det står bmw på den. Det jag tänkte göra är att ta bilen till en bekand som är mekaniker på BMW och låta honom kolla på den. Sen trodde jag att bilen var värd med när den hade M-chassie osv som inte ingår i en "normal" 3serie.. Men jag kansek har missuppfattat det lite? |
|
|
M-chassiet och fälgarna höjer naturligtvis lite. Men max 5-7000, generellt sett. Däremot sänker alla "små"-fel värdet med ungefär lika mycket. Om din bekant bedömer bilen vara i gott (maskinellt)skick, och om ägaren tar på sig att fixa felen/alternativt gå ner i pris lika mycket som det hade kostat att få dem åtgärdade på verkstad, så känns 80.000:- som ett lagom pris anser jag. Då förutsätter jag att bilen har full och äkta servicebok, samt att miltalet kan verifieras på något sätt! Mvh Kalle |
|
|
Innan du börjar fundera så skall i vart fall alla småfel åtgärdas. Du ska inte göra det, säljaren skall göra det. Har man en bil i avsevärt fint skick och vill ha 95' för en E36:a ska det inte finnas några "småfel" som han uttrycker det. Fin lack och välstädat är långtifrån allt om man säger så. Sen tror jag visst att du kan hitta en i fint skick 20' under det priset, helt övertygad tom... Mvh Anders S. |
|
|
Vill bara kommentera de här med vibrerande bromsar som Johan länkar till dåliga spindel leder samt kassa skivor osv osv. Givetvis kan Johan ha rätt. Men ofta är det så, på dom bmw ja ägt/Äger att om man inte gör lite hårdare inbromsningar då och då så får man ytrost på skivorna som känns som mindre vibrationer, ungefär som att skivorna skulle vara lite skeva. Så de behöver inte bli dyrt. bara en åsikt i mängden. Instämmer dock till fullo med det andra Johan skriver. Speciellt de här med att dessa småfel som han inte åtgärdat, en bmw mäniska som e lite pedant och säger sig äga en välvårdad bil skulle aldrig låta sådana fel bara vara. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Hej igen tack för alla svar.. nu är det så att situationen gäller ett byte, alltså, jag ahr inte svarat på en annons med en bil med dessa fel, utan snarare har denna person sett min annons och i hastigheten viljat byta, jag tycker inte det är något konstigt att köra runt med ett kasst dimljus etc, det har jag gjort flertalet ggr.. ang vibrationerna så lär det inte vara någon länk eller så, det hade jag känt på andra ställen då också, det var typiskt sned bromsskiva, vilket jag ofta råkat ut för.. det jag däremot är rädd för är att jag kommer förlora en förmögenhet om jag köper bilen, som sagt, ALLA kör ju förfan runt i likvärdiga bilar numera och priset sjunker ganska kraftigt.. däremot ang. skicket, jag är ganska pedant, och har svårt att tänka mig att jag hittar en finare till samma peng. jag kollade på en "fin" på en bilfirma som begärde 95, och den såg föjävlig ut jämfört med denna, och saknade hälften av utrustningen.. |
|
|
"Dock så måste AC'n fyllas med gas, en lampa bakom varvräknaren måste bytas, ett dimljus (glödlampan) måste bytas och tydligen är där någon sensor till bromsarna som är kass så datorn tror att klossarna är slut. Plus att jag tyckte mig känna att en bromsskiva var lite lite sned när jag testade den" Vi kanske definierar "fint skick" på olika sätt, själv anser jag att ovanstående är en tydlig definition på ett mindre välvårdat exemplar. (Vad är det som säger att man åtgärdar andra fel som kan vara kritiska att ha ogjort). För rätt peng skulle jag mycket väl kunna tänka mig att åtgärda felen själv, dock utan att betala "fullpris" om man säger så. Dessutom skulle jag vara mycket noggrann med kontroll av övriga bilen i detta fall. Mvh Anders S. |
|
|
VAd ska du byta bort för bil då? hur mycket mellan? Automat är bekvämt |
|
|
Som svar till anders vill jag säga att för mig är det viktigare med en repfri och rostrfri bil än en med spikraka bromsskivor, men som du själv sa.. vi ser kanske på det olika.. Att en lampa går söner kan hända vem som helst.. styrman: jag ska byta mot en toyota mr2 -93.. mellanskillnaden beror jui på vad jag byter med.. är du sugen? =) |
|
|
Deezak: så de du säger e allså att du byter hellre bromskivor runt om på bilen typ 5-6 papp än lackar om en dörr eller en huv för 2000-3000? intressant filosofi. Jag förstår dock lite din filosofi, de e dyrt o byta en massa grejor invändigt/utvändigt bara för att dom förra ägarna inte tänkt som en pedant bmw ägare borde tänka. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
wndtan: njae, konstnaden väger ju in en del, men jag byter fanimig hellre två bromsskivor än lagar rost.. rost är fan det värsta jag vet.. ;) men hur som helst, jag har fått reda på lite grejjer av BMWverstaden nu, det kostar 1800:- att fylla på gas på ACn, och ifall inte kondensorn är utbytt kommer hela systemet pajja om jag gör detta, vilket innebär en reparation på över 10 000;-, sedan tillkommer ju 1500:- för bromsskivorna, och utöver detta lampor lite över allt.. sedan säger dom att 95% av alla bmw som kommer från tyskland är skruvade, men jag tucker det låter LITE väl överdrivet.. dom menade på att bilen säkert har gått 25000 mil.. Det där med milen vet jag väl inte om jag håller med om, men ACn verkar ju stämma.. Vad tror ni om det? .. så som det ser ut nu så blir det nog ingen affär =/.. Får väl försöka sälja min bil och hämta en egen från tyskland igen.. |
|
|
deezack: Kanske inte byta mot en MR2. lite sugen på en större BMW. Mest för att jag är nyfiken, vad står en sån Toyota i? OM jag skulle sälja min 325 så skulle det vara för 70k prutat och klart. Det är vad en sån är värd med Fungerande AC, skinn och i mitt fall Automat. Min har gått 19000mil och jag tror att det är många 12000 mils bilar som gått lika långt. Om inte dokumentation finns givetvis. Automat är bekvämt |
|
|
styrman: ah ok.. tja.. min bil står ungefär nånstans mellan 75-80.. Jag har ett väldigt fint exemplar.. Ang bilen som jag ev ska byta med så har jag nu fått killen att fixxa allt till mig, och han har även varit och dubbelkollat mätarställningen på verstaden.. Så allt verkar ok nu.. Jag tycker själv bilen verkar vara värd 85k då om jag jämför med andra jag kollat på.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.