|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag undrar hur den kvarvarande körsträckan beräknas i färddartorn? Jag vet inte om det skiljer men jag har den lilla datorn. Förutsättningarna är följande: Jag startar bilen när den kall. Det var 200 km kvar när jag stängde av den kvällen innan. Helt plötsligt är det t ex 160 km kvar och mätarnålen pekar på mindre bensin än dagen innan. Jag kör varm bilen och kör lungt och fint och helt kvarvarande körsträcka ökar till t ex 190 km och därmed visar nålen att det finns mer bensin. Det tycker jag är konstigt. Beräknar den på något sätt antalet liter i tanken och förbrukning vid just det tillfället och sedan ställer in nålen på det aktuella värdet? Lite konstigt i så fall. Nålen borde alltid visa den aktuella mängden bensin i tanken och sedan borde datorn räkna ut kvarvarande körsträcka som varierar med förbrukningen. Mvh /NP | |
| Den tillfälliga förbrukningen påverkar den totala möjliga körsträckan. Startar du bilen kall och kör i stadstrafik drar den mer än tex varm bil och motorväg 110km/h med farthållare. | |
|
Så långt är jag med Asken! Men påverkar den nålen och varför? Mvh /NP |
|
|
Om du lugnt åker i motorvägsfart i typ 100 med låg förbrukning så tar den hänsyn till senaste sträckans förbrukning samt den nuvarande och räknar på hur långt du kan köra. Om du helt plötsligt blir fast i köer, måste den ju ta hänsyn också till detta och då blir ju således körsträckan kortare på den bensin som är kvar. Likaså räknar den när du startar bilen och den är kall och drar lite mer soppa. Hur stor procent av förbrukningen "just för tillfället" och senaste "senaste 10 milen" den räknar på har jag däremot ingen aning om. Men tyskarna har säkert räknat med nåt ganska vettigt (?) :) Så har jag förstått det enligt instruktionsboken iaf... Mvh Anders S. |
|
|
Tack Anders - det förklarar ju också att reservlampan lyser i början och inte senare, om bränslenivån är låg. Men det jag också sökte förklaring till är om mätarnålen påverkas? Mvh /NP |
|
|
Vänta lite nu... Alltså reservlampan (dvs lite soppa kvar) tänds väl iaf när det bara återstår ett visst antal liter kvar. Om den tänds när man kör i 130 så släcks den väl inte bara för att man drar ner till 90? Kan ju hålla med om att man kommer längre på soppan som är kvar om man drar ner på hastigheten, men det förändrar väl ändå inte kvantiteten bensin kvar eller? |
|
|
Det kan bero på om man parkerar på plant eller lutande underlag. Det tar ngn minut för bärnslemätaren att justera sig korrekt om innehållet flyttas. Vid vissa tillfällen har jag noterat att den börjat lysa för att sen inte lysa nästa gång bilen stratas, tex vid fikastopp på autobahn. Vad beror det på? Aktiv körning:)) Det enklaste är ju att när det lyser tanka så slipper man problemet. Det är speciellt viktigt nu när det är kallt att tanka fullt med bensin. Annars kan kvarvarande kondens följa med in i systemet och det är ingen höjdare. Mvh Asken |
|
|
Jag håller med Asken om tankning i god tid men det jag är ute efter är logiken bakom det hela. Jag tror mig ha märkt att lampan lyser beroende på hur långt man kommer på återstående bränslet. Den börjar lysa när det är strax under 100 km kvar. Så den stora frågan är om bilen justerar mätarnålen efter beräkningar om kvarvarande körsträcka. En annan fråga som föddes just är - hur fungerar reservlampan? Går den efter återstående körsträcka eller efter antal liter i tanken? Lite fakta om reservlampan (på min bil). Jag startar bilen på morgonen (kallt och ruggigt) och det står 75 km kvar i färddatorn (fd). Lampan lyser hela tiden (bilen står i ett plant garage. Jag kör bilen varm och det står 107 km kvar i fd. Lampan lyser inte och mätarnålen är längre ifrån "botten på tanken". Efter en tids körning (40 km) står fd på 70, nålen har sjunkit en aning o lampan lyser återigen. Den började lysa när fd var strax under 100 km (vet ej exakt) Men faktum är att nålen följer med återstående körsträcka - iaf på min bil! Roligt att förstå logiken som sagt! Mvh /NP |
|
|
Tänk en tanke, tanka i tid:DD Mer logiska svar kan jag inte ge:) Mvh Asken |
|
|
Mätarnålen och reservtankslampan ska visa hur mycket det är kvar i tanken. Punkt. Verkar som om du har en liten skojare bakom panelen :)) Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.